Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Szupererőink 5. - A logikai-matematikai intelligencia

Mi is ez? Ez az intelligenciaterület a nyelvi intelligencia mellett a másik alappillére a jelenlegi oktatási rendszereknek. (Vagyis elviekben, ebben mindannyiunknak különösen jónak kellene lenünk akkor is, ha nem kifejezett erősségünk.) Azoknak a képességeknek az összessége, amelyek révén megértünk, átlátunk rendszereket és összefüggéseket, stratégiai terveket tudunk megalkotni. A tudományos fejlődés nagyrészt szintén matematikai alapokon nyugszik. A többszörös intelligenciáról szóló bevezető cikkünket itt találjátok: http://szulo2pont0.hu/munka/770-tudod-miben-kiemel...

Egyformán ehhez az intelligenciaterülethez tartozik, a logikus és térbeli gondolkodás, az analógiákat kereső és felismerő, vagy az algoritmusok alkalmazásának a képessége és az intuitív, kreatív problémamegoldó gondolkodási stratégiák.

Miből láthatod, hogy a te gyereked jól áll ezekkel a szupererőkkel?

Ha a te gyereked az, aki mindig kész vitába szállni, hogy megvédje saját álláspontját és zavarba ejtően logikus érveket tud felsorakoztatni, gondolj arra, hogy talán a jövő tudósával állsz szemben. A vele foglalkozó felnőtteknek „fel kell kötni a gatyát”, neki bizony vitás helyzetekben jól felépített, racionális magyarázatokra és érvelésre van szüksége. Nem is meglepő, hogy a fejben számolás természetes számára, és könnyen lehet az az élménye, hogy mások számára néha követhetetlennek tűnik a gondolatmenete, absztraktan gondolkodik. Gyakran vesz észre olyan mintázatokat, összefüggéseket, kapcsolódásokat, amiket mások nem.

Aki ezen a területen erős, valószínűleg imádja a Bang-et és a Munchkin-t vagy más stratégiai játékokat, olyan az agya, mint egy computer, nagyon érdekli, hogyan működnek a dolgok, szereti kategóriákba rendezni a saját dolgait is. Ez azonban nem jelenti azt, hogy rendet is tart a szobájában és amikor belépsz nem kell repülő üzemmódba váltanod.

Hogyan segítheted a fejlődésben? Ahhoz, hogy ezt a területet fejlesszük, nem kell feltétlenül jónak lenni matematikából.

Természetesen jó, ha matematikai tartalmú logikai, számolós játékokat is játszotok, pl. dominó, go, sakk, Szuperfarmer, Rally matek. Nagyon fontos, hogy segíts neki meglátni megtalálni a számosságot az életben, a hétköznapokban is. Ne csak szóban, hanem tapogatással, pakolgatással, lelépéssel is. Csoportosítsátok együtt az állatokat képek alapján, a növényeket, amikor kirándultok. Ez utóbbi nehezebb, de a lényeg, hogy rácsodálkozzon, mik azok a tulajdonságok, amik alapján hasonló és mik azok, amik alapján pedig eltérő két növény. Ha repülőn ültök, mutasd meg neki felülről a szántóföldek, a városok, a hullámok, a felhők mintázatát. Ne csak a számokat, hanem más logikus rendszereket is vegyünk észre, csináljunk otthon is sormintákat, vegyünk észre a természetben is ilyeneket! Ne sajnáld az energiát és az időt arra, hogy elmagyarázd neki a miérteket. Ha kérdése van válaszolj neki és te is gondolkodtasd el őt kérdésekkel! Törekedj rá, hogy megtapasztalhassa, mások hogyan járnak körbe és oldanak meg problémákat!

Miből tudhatod, hogy az iskolában a matematika tananyag leadásán túl figyelnek a logikai-matematikai szupererők fejlesztésére is?

Ha sokat kísérleteznek, rendszeresen látogatnak meg tudományos múzeumokat, ha furfangos logikai feladványokkal áll elő otthon a gyermeked, (pl. ilyenekkel: Róka Sándor: „Hány éves a kapitány?”, „Logikaland”) a szorzótáblát pedig nem csak papíron tanulják, hanem a kezükön, vizuálisan, mozgással is, akkor az iskolában fontos, hogy a gyerekek matematikai érzékét, logikus, rendszerező gondolkodását is fejlesszék. Ha az iskolában a matematika órán az a feladat, hogy többféle megoldási módját is találják meg egy feladatnak, és rendszeresen dolgoznak csoportmunkában, amikor egymásnak segítenek a gyerekek a gondolkodásban, és így rá is csodálkozhatnak egymás gondolatmenetére, akkor nem csak a matek példa végeredménye számít. Ha a robotika, a kódolás és programozás is megjelenik az iskolaidőben, kezdhetnek kisimulni a ráncok a homlokunkon. Ha nagyobb gyerekekről van szó, örömteli lenne, ha a síkgeometrián kívül más matematikai rendszerekkel is megismerkedhetnének, pl. a gömbi geometriával. Ha a matematikát nem egy nyomasztó, elvont, hanem egy fejlődő tudományként tapasztalhatják meg, az építi és erősíti az önbizalmukat is. Ettől bármilyen más témában is képesek lesznek mások elé kiállni és képviselni az elképzeléseiket, ötleteiket.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Lehet az élethez túl fiatal vagy túl öreg valaki?
iskola, óvoda

Lehet az élethez túl fiatal vagy túl öreg valaki?

Bár Magyarországon még kevésbe vagyunk hajlandók foglalkozni a diszkrimináció különböző bugyraival, de válogatott fajtáival és fokozataival nap, mint nap találkozunk, sőt mi magunk vagyunk gyakorlói vagy elszenvedői. Szinte látom a kétkedő tekinteteket. Íme, egy közülük.

3 aranyos módja, hogyan ösztönözheted a gyerekedet, hogy jobb legyen
interjúk

3 aranyos módja, hogyan ösztönözheted a gyerekedet, hogy jobb legyen

Több tanulmány is kimutatta, hogy a meleg, szeretetteljes szülő-gyerek kapcsolat összefüggésben van a jobb önértékeléssel, a jobb szülő-gyerek kommunikációval, a jobb tanulmányi eredménnyel és a kevesebb pszichológiai és viselkedési zavarral.

Posztolj egy pucér képet magadról!
határon túl

Posztolj egy pucér képet magadról!

Neem? Oké, akkor legyen fürdőruhás. Esetleg olyan, amin festékes az arcod, paradicsomos spagetti lóg a homlokodba.. vagy egy toporzékolósat? Azt mondod, hogy nekem elment az eszem? Én korábban ezt simán megtettem. Igaz, nem én voltam rajta, hanem a gyerekek. Aztán egyre több infó jött szembe velem a digitális szülőségről és elszégyelltem magam. 

3 szokás, ami a gyerekednek is segít a feladatszervezésben
ajánló

3 szokás, ami a gyerekednek is segít a feladatszervezésben

A gyerekek egyfolytában lesik minden mozdulatunkat, úgyhogy mutassuk meg nekik, hogyan kell okosabban tanulni néhány szokásunk megváltoztatásával.

Sokkal nagyobb hatással vagyunk a gyerekeinkre, mint azt eleinte gondolnánk, ami először akkor kezd nyilvánvalóvá válni, amikor elkezdik utánozni a hanglejtésünket, használni a kifejezéseinket. De amikor rájövünk erre a „hatalmunkra”, akkor fel tudjuk használni ezeket az egyszerű szokásainkat úgy, hogy pozitívan befolyásoljuk a gyerekünk iskolai előmenetelét.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.