Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Szupererőink 5. - A logikai-matematikai intelligencia

Mi is ez? Ez az intelligenciaterület a nyelvi intelligencia mellett a másik alappillére a jelenlegi oktatási rendszereknek. (Vagyis elviekben, ebben mindannyiunknak különösen jónak kellene lenünk akkor is, ha nem kifejezett erősségünk.) Azoknak a képességeknek az összessége, amelyek révén megértünk, átlátunk rendszereket és összefüggéseket, stratégiai terveket tudunk megalkotni. A tudományos fejlődés nagyrészt szintén matematikai alapokon nyugszik. A többszörös intelligenciáról szóló bevezető cikkünket itt találjátok: http://szulo2pont0.hu/munka/770-tudod-miben-kiemel...

Egyformán ehhez az intelligenciaterülethez tartozik, a logikus és térbeli gondolkodás, az analógiákat kereső és felismerő, vagy az algoritmusok alkalmazásának a képessége és az intuitív, kreatív problémamegoldó gondolkodási stratégiák.

Miből láthatod, hogy a te gyereked jól áll ezekkel a szupererőkkel?

Ha a te gyereked az, aki mindig kész vitába szállni, hogy megvédje saját álláspontját és zavarba ejtően logikus érveket tud felsorakoztatni, gondolj arra, hogy talán a jövő tudósával állsz szemben. A vele foglalkozó felnőtteknek „fel kell kötni a gatyát”, neki bizony vitás helyzetekben jól felépített, racionális magyarázatokra és érvelésre van szüksége. Nem is meglepő, hogy a fejben számolás természetes számára, és könnyen lehet az az élménye, hogy mások számára néha követhetetlennek tűnik a gondolatmenete, absztraktan gondolkodik. Gyakran vesz észre olyan mintázatokat, összefüggéseket, kapcsolódásokat, amiket mások nem.

Aki ezen a területen erős, valószínűleg imádja a Bang-et és a Munchkin-t vagy más stratégiai játékokat, olyan az agya, mint egy computer, nagyon érdekli, hogyan működnek a dolgok, szereti kategóriákba rendezni a saját dolgait is. Ez azonban nem jelenti azt, hogy rendet is tart a szobájában és amikor belépsz nem kell repülő üzemmódba váltanod.

Hogyan segítheted a fejlődésben? Ahhoz, hogy ezt a területet fejlesszük, nem kell feltétlenül jónak lenni matematikából.

Természetesen jó, ha matematikai tartalmú logikai, számolós játékokat is játszotok, pl. dominó, go, sakk, Szuperfarmer, Rally matek. Nagyon fontos, hogy segíts neki meglátni megtalálni a számosságot az életben, a hétköznapokban is. Ne csak szóban, hanem tapogatással, pakolgatással, lelépéssel is. Csoportosítsátok együtt az állatokat képek alapján, a növényeket, amikor kirándultok. Ez utóbbi nehezebb, de a lényeg, hogy rácsodálkozzon, mik azok a tulajdonságok, amik alapján hasonló és mik azok, amik alapján pedig eltérő két növény. Ha repülőn ültök, mutasd meg neki felülről a szántóföldek, a városok, a hullámok, a felhők mintázatát. Ne csak a számokat, hanem más logikus rendszereket is vegyünk észre, csináljunk otthon is sormintákat, vegyünk észre a természetben is ilyeneket! Ne sajnáld az energiát és az időt arra, hogy elmagyarázd neki a miérteket. Ha kérdése van válaszolj neki és te is gondolkodtasd el őt kérdésekkel! Törekedj rá, hogy megtapasztalhassa, mások hogyan járnak körbe és oldanak meg problémákat!

Miből tudhatod, hogy az iskolában a matematika tananyag leadásán túl figyelnek a logikai-matematikai szupererők fejlesztésére is?

Ha sokat kísérleteznek, rendszeresen látogatnak meg tudományos múzeumokat, ha furfangos logikai feladványokkal áll elő otthon a gyermeked, (pl. ilyenekkel: Róka Sándor: „Hány éves a kapitány?”, „Logikaland”) a szorzótáblát pedig nem csak papíron tanulják, hanem a kezükön, vizuálisan, mozgással is, akkor az iskolában fontos, hogy a gyerekek matematikai érzékét, logikus, rendszerező gondolkodását is fejlesszék. Ha az iskolában a matematika órán az a feladat, hogy többféle megoldási módját is találják meg egy feladatnak, és rendszeresen dolgoznak csoportmunkában, amikor egymásnak segítenek a gyerekek a gondolkodásban, és így rá is csodálkozhatnak egymás gondolatmenetére, akkor nem csak a matek példa végeredménye számít. Ha a robotika, a kódolás és programozás is megjelenik az iskolaidőben, kezdhetnek kisimulni a ráncok a homlokunkon. Ha nagyobb gyerekekről van szó, örömteli lenne, ha a síkgeometrián kívül más matematikai rendszerekkel is megismerkedhetnének, pl. a gömbi geometriával. Ha a matematikát nem egy nyomasztó, elvont, hanem egy fejlődő tudományként tapasztalhatják meg, az építi és erősíti az önbizalmukat is. Ettől bármilyen más témában is képesek lesznek mások elé kiállni és képviselni az elképzeléseiket, ötleteiket.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Testvérharc és szövetség
iskola, óvoda

Testvérharc és szövetség

“Testvérem vagy! És röhögök, mert nem tehetsz ellene semmit!” Akinek van testvére, tudja mennyire összetett, több rétegű és kiismerhetetlen még a szereplőknek is a testvérek viszonya. Mert imádjuk és egyben gyűlöljük is egymást, versengünk és azonosulunk, támogatjuk és akadályozzuk egymást. Persze életkorunk, tapasztalataink és vérmérsékletünk szerint.

Laci doki rendelője
interjúk

Laci doki rendelője

A hétvégén baleset volt nálunk, csak egy kicsi, de egy csapásra megváltozott minden körülöttünk. Aztán szerencsés kimenetele lett, de megérintett, milyen nehéz lehet, ha baj van a gyerek egészségével. Sárvári Töttös Györgyi Szuperhős Szakszerviz című könyve a betegségben, kórházban lévő gyerekeknek és szüleiknek segít feldolgozni a traumát, átvészelni a nehéz időszakot. De felkészülni, más nehézségeket átvészelni is segít ez a mese, ami gyógyír a testnek, léleknek egyaránt. A Kolibri Kiadónál megjelent könyvről beszélgettem a szerzővel. Györgyi korábbi könyvéről, a Varázspálca Szakszervizről itt olvashattok.

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk
határon túl

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk

A szülő dolga a tanítás. Az életre való felkészítés. Segítenünk kell eligazodni az élet bonyolult és szövevényes rendszerében, tapasztalatainkkal praktikus és kivitelezhető megoldásokat kell átadnunk. De gondolunk-e arra, ahogy mi mit tanulunk mindeközben?

Ne sürgesd felnőni! Hagyjuk gyereknek lenni gyerekeinket!
ajánló

Ne sürgesd felnőni! Hagyjuk gyereknek lenni gyerekeinket!

A fejlett országokban született gyerekek jóval nagyobb súllyal születnek és a későbbiekben is magasabbak, fejlettebbek, gyorsabban érők lesznek, mit 60-80 évvel korábban született társaik. Hamarabb serdülnek, idősebbnek néznek ki és felnőttesebb játékokkal játszanak. Mit tehetünk mi, a szüleik, hogy lelassítsuk ezeket a folyamatokat? Kell-e tennünk ez ellen?

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.