Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Szupererőink 5. - A logikai-matematikai intelligencia

Mi is ez? Ez az intelligenciaterület a nyelvi intelligencia mellett a másik alappillére a jelenlegi oktatási rendszereknek. (Vagyis elviekben, ebben mindannyiunknak különösen jónak kellene lenünk akkor is, ha nem kifejezett erősségünk.) Azoknak a képességeknek az összessége, amelyek révén megértünk, átlátunk rendszereket és összefüggéseket, stratégiai terveket tudunk megalkotni. A tudományos fejlődés nagyrészt szintén matematikai alapokon nyugszik. A többszörös intelligenciáról szóló bevezető cikkünket itt találjátok: http://szulo2pont0.hu/munka/770-tudod-miben-kiemel...

Egyformán ehhez az intelligenciaterülethez tartozik, a logikus és térbeli gondolkodás, az analógiákat kereső és felismerő, vagy az algoritmusok alkalmazásának a képessége és az intuitív, kreatív problémamegoldó gondolkodási stratégiák.

Miből láthatod, hogy a te gyereked jól áll ezekkel a szupererőkkel?

Ha a te gyereked az, aki mindig kész vitába szállni, hogy megvédje saját álláspontját és zavarba ejtően logikus érveket tud felsorakoztatni, gondolj arra, hogy talán a jövő tudósával állsz szemben. A vele foglalkozó felnőtteknek „fel kell kötni a gatyát”, neki bizony vitás helyzetekben jól felépített, racionális magyarázatokra és érvelésre van szüksége. Nem is meglepő, hogy a fejben számolás természetes számára, és könnyen lehet az az élménye, hogy mások számára néha követhetetlennek tűnik a gondolatmenete, absztraktan gondolkodik. Gyakran vesz észre olyan mintázatokat, összefüggéseket, kapcsolódásokat, amiket mások nem.

Aki ezen a területen erős, valószínűleg imádja a Bang-et és a Munchkin-t vagy más stratégiai játékokat, olyan az agya, mint egy computer, nagyon érdekli, hogyan működnek a dolgok, szereti kategóriákba rendezni a saját dolgait is. Ez azonban nem jelenti azt, hogy rendet is tart a szobájában és amikor belépsz nem kell repülő üzemmódba váltanod.

Hogyan segítheted a fejlődésben? Ahhoz, hogy ezt a területet fejlesszük, nem kell feltétlenül jónak lenni matematikából.

Természetesen jó, ha matematikai tartalmú logikai, számolós játékokat is játszotok, pl. dominó, go, sakk, Szuperfarmer, Rally matek. Nagyon fontos, hogy segíts neki meglátni megtalálni a számosságot az életben, a hétköznapokban is. Ne csak szóban, hanem tapogatással, pakolgatással, lelépéssel is. Csoportosítsátok együtt az állatokat képek alapján, a növényeket, amikor kirándultok. Ez utóbbi nehezebb, de a lényeg, hogy rácsodálkozzon, mik azok a tulajdonságok, amik alapján hasonló és mik azok, amik alapján pedig eltérő két növény. Ha repülőn ültök, mutasd meg neki felülről a szántóföldek, a városok, a hullámok, a felhők mintázatát. Ne csak a számokat, hanem más logikus rendszereket is vegyünk észre, csináljunk otthon is sormintákat, vegyünk észre a természetben is ilyeneket! Ne sajnáld az energiát és az időt arra, hogy elmagyarázd neki a miérteket. Ha kérdése van válaszolj neki és te is gondolkodtasd el őt kérdésekkel! Törekedj rá, hogy megtapasztalhassa, mások hogyan járnak körbe és oldanak meg problémákat!

Miből tudhatod, hogy az iskolában a matematika tananyag leadásán túl figyelnek a logikai-matematikai szupererők fejlesztésére is?

Ha sokat kísérleteznek, rendszeresen látogatnak meg tudományos múzeumokat, ha furfangos logikai feladványokkal áll elő otthon a gyermeked, (pl. ilyenekkel: Róka Sándor: „Hány éves a kapitány?”, „Logikaland”) a szorzótáblát pedig nem csak papíron tanulják, hanem a kezükön, vizuálisan, mozgással is, akkor az iskolában fontos, hogy a gyerekek matematikai érzékét, logikus, rendszerező gondolkodását is fejlesszék. Ha az iskolában a matematika órán az a feladat, hogy többféle megoldási módját is találják meg egy feladatnak, és rendszeresen dolgoznak csoportmunkában, amikor egymásnak segítenek a gyerekek a gondolkodásban, és így rá is csodálkozhatnak egymás gondolatmenetére, akkor nem csak a matek példa végeredménye számít. Ha a robotika, a kódolás és programozás is megjelenik az iskolaidőben, kezdhetnek kisimulni a ráncok a homlokunkon. Ha nagyobb gyerekekről van szó, örömteli lenne, ha a síkgeometrián kívül más matematikai rendszerekkel is megismerkedhetnének, pl. a gömbi geometriával. Ha a matematikát nem egy nyomasztó, elvont, hanem egy fejlődő tudományként tapasztalhatják meg, az építi és erősíti az önbizalmukat is. Ettől bármilyen más témában is képesek lesznek mások elé kiállni és képviselni az elképzeléseiket, ötleteiket.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?
iskola, óvoda

Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?

Mindenki ért a gyerekneveléshez. Mindenki vagy nevelt, vagy nevel vagy őt nevelték, de bármilyen vonatkozásban is találkozik a neveléssel, szakértővé válik. A saját élmény, az otthonról hozott hagyomány és tapasztalat erősebb bármilyen szakszerű megnyilatkozásnál, sőt akár ellentétes állásfoglalásként is megél egymás mellett.

 

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Lehet egy kérdéssel több?
határon túl

Lehet egy kérdéssel több?

Bennem megfogalmazódott vagy száz, amit fel kellett volna anno a fehér habos helyett a halványzöld, gyöngyös gallérúban, mert az én koromhoz (26) , az én helyzetemben... A kétéves lányom ordibált a szertartás alatt, hogy APA KOPASZ, jelzem legalább nem a császárról és a meztelenségről szólt az ének, de egyszerűen azóta is bánom, hogy ha már egyszer jelmezt húztam, - egyáltalán minek kell az a jelmez? - akkor miért nem lehetett 1000%osan. Szóval a kérdéseket miért nem tettem fel előtte, vagy közvetlen utána, vagy az eltelt húsz év során, és akkor most nem érezném úgy magam, mint a fuldokló, mikor a jószándékú segítők első lépésként bedugaszolják a végső menedék nádszálat a szájában.

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat
ajánló

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat

Bevallom, fejben jobban főzök. Meg ízlelni is jobban szeretek. Szóval sosem voltam az a tudatos kitchen women. Mégis, most amellett kampányolok, hogy főzzetek a gyerekeitekkel, meg nélkülük is sokat, mert az élet olyan területeit nyitja meg, amire nagyon kevés időnk jut!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.