Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Szupererőink 7. - A nyelvi intelligencia (verbális)

Mi is ez? Az ember értelmi fejlődése szorosan összefügg a fogalmi gondolkodás és a beszéd fejlődésével. A nyelv, a beszéd (és az írásbeliség) eszköz a tudás átadásához és megszerzéséhez, meghatározó volt az emberiség fejlődésében és annak felgyorsulásában, így természetesen az oktatásban is történetileg kiemelt szerepe van.  A többszörös intelligenciáról szóló bevezető cikkünket itt találjátok: http://szulo2pont0.hu/munka/770-tudod-miben-kiemel...

Az iskolákban ma a hosszú távú jó iskolai teljesítményhez evidencia, hogy a beszédértés, az olvasás és írás készségszinten van a gyerekekben. Minden ember megtanul beszélni és amennyiben lehetősége van rá, írni is. A nyelvi intelligenciáját minden egészséges ember képes magas szinten használni. Abban azonban nem vagyunk egyformák, hogy kevesebb, vagy több belefektetett munkára van ehhez szükségünk.

A nyelvi-verbális intelligencia tesz képessé arra, hogy a szóbeli és az írásbeli kommunikációt megértsük, hogy nyelveket tanuljunk, gondolatainkat szavakba öntsük, ismereteinket átadjuk és elmagyarázzuk. Mások meggyőzésére használjuk, hogy emlékezetünkbe véssük az elhangzott vagy olvasott információt, képesek vagyunk a nyelvről, beszédről gondolkodni és beszélni.

Miből láthatod, hogy a te gyereked jól áll ezekkel a szupererőkkel?

Ha a gyermekeddel kapcsolatosan volt már az az érzésed, hogy attól kezdve, hogy reggel kinyitja ábrándos tekintetét egészen odáig, amíg el nem nyomja este az álom, folyamatosan beszél. Sőt, már nem vagy benne biztos, hogy volt olyan idő, amikor még nem tudott szavakkal kommunikálni, egy biztos, hamarabb beszélt, mint járt és kétéves korában már mondatokban beszélgetett, azonnal felhasználva az elképesztő tempóban magába szippantott kifejezéseket, akkor gyermeked biztosan kiemelkedő képességekkel van megáldva ezen a területen. Ő az, akivel bármiről és szinte bármikor lehet beszélgetni, rendszeresen örvendezteti meg a környezetét versekkel, mesékkel és teszi próbára mindenki humorérzékét szóvicceivel. Ha vitába szállnál vele, jobb, ha előtte átgondolod mit is szeretnél, vagy esetleg alszol tíz percet. Lehet, hogy hosszú lesz. Sok szülő álma mindennek ellenére ez a kis csoda, mert már az óvodában megtanult magától olvasni, azóta is falja a könyveket, kamasz korára (a mai könyvárak mellett) elérheti azt a fázist, amikor többe kerül olvasnivalóval ellátni őt, mint öltöztetni és etetni. Szereti birtokolni a könyveket és bár e-bookon is rengeteget olvas, ha egy könyv igazán magával ragadta, addig nem nyugszik, míg nyomtatott változatban ott nem fekszik a polcán.

Általában véve nagyon éles és pontos a memóriája, vagyis nyugodtan támaszkodhatsz rá, ha arról van szó mi hangzott el pontosan egy hétvégi beszélgetésben, hogy hívták azt a nénit, akivel megismerkedtetek a játszóházban, mi volt a filmben a főszereplő kutyáját megtaláló bácsi neve, mi volt annak a festménynek a címe, ami annyira tetszett neked tavaly a múzeumban, hogy hívják azt a fotóművészt, színészt, rendezőt, aki ezt meg azt a díjat kapta idén, tavaly vagy még azon is túl?

Talán már megdöbbentett azzal, hogy kifejezetten érdekli a nyelvtan rendszere és a szavak többféle jelentése. Lehet, hogy felidegesített már, amikor kijavított téged vagy bárki mást, mert ki van hegyezve minden nyelvi hibára, miközben nagyra értékeli a nyelvi finomságokat.

Próbára tehetett már téged - a versenyzés pedagógiai értékével kapcsolatosan markáns elveket valló - szülőt azzal, hogy minden egyes vers- és prózamondó versenyen el akar indulni és természetesen nyerni is szeretne. Nem mellesleg általában ez össze is jön neki.

Hogyan segítheted a fejlődésben?

Ha gyermeked nem felel meg a fenti vadabbnál vadabb példáknak, azért nincs még akkora baj! Biztos vagyok abban, hogy ezen a területen mindenkinek van ötlete arra vonatkozóan, hogyan lehet fejleszteni. Néhány példát sorolok fel csupán. Segítheted gyermekedet a nyelvi intelligenciája fejlesztésében, ha kicsi korától sokat olvasol neki, ha megragadsz minden lehetőséget a beszélgetésekre, ha szabad neki csendesen elücsörögni az asztalnál, amikor felnőttek beszélgetnek, ha színházba, bábszínházba jártok. Oldjatok együtt keresztrejtvényeket, játszatok scrabble-t! Amikor autóban ültök hallgassatok hangoskönyveket! Lehetőleg olyat, amit a felolvasó megelevenít, mert van ehhez tehetsége (nagyobbaknak például hosszú utazáshoz szívből ajánlom a Hobbit-ot, Kaszás Attila zseniális előadásában) és egyformán élményt nyújt az autóban ülőknek. Utazás közben remek időtöltés a barkochba, az ország-város-fiú-lány és változatai vagy bármilyen szótagokkal és hangokkal operáló szójáték. Járjatok együtt könyvesboltba és könyvtárba, és hagyd, hogy csak képregényt, ismeretterjesztő magazinokat vagy vicc gyűjteményeket olvasson heteken át, ha erre van igénye. A lényeg, hogy olvasson, ebből még bármi lehet később. Ha sokat találkozik találós kérdésekkel a gyermeked, akkor később lehet, hogy jobban boldogul a szólások és közmondások értelmezésével is.

Miből tudhatod, hogy az iskolában az elvárható és általános minimumnál jobban figyelnek a nyelvi-verbális szupererők fejlesztésére?

Ahol a tananyag legalább egy része a minőségi kortárs gyermek- és ifjúsági irodalom, a tanulás szerves része a drámapedagógia és a szerepjátékok, ahol legalább egy színjátszó szakkör van, sőt közösen írnak színdarabot a gyerekek és tanárok, ahol megjelenik a kreatív írás és elfogadott, támogatott műfaja, a slam poetry, rendszeresen vannak vitaestek vagy akár a disputa is jelen van az iskolai módszertanban, ott biztosan van lehetősége mindenkinek (a tanároknak is) fejlődni ezen a téren. Kifejezetten támogatott volt régen (még édesanyám általános iskolai emlékeiben is él) a beszélgetőóra, aminek célja semmi más nem volt, mint a beszéd, a szóbeliség fejlesztése. Ma szerencsére már nagyon sok iskolában beleterveznek a napi rendbe olyan időt, amikor a legfontosabb feladat a beszélgetés. Sok helyen van rendszeresen csoportmunka is, amikor a gyerekek egymással is megbeszélhetik a feladatokat és megtanulhatnak kérdéseket megfogalmazni. Ha azzal a feladattal áll elő nagyobbacska gyermeked, hogy egy bizonyos történetet, mesét, verset írjon meg úgy, mint interjú, dráma, újságcikk vagy naplórészlet, akkor kifejezetten izgalmas és komplex módon kap fejlesztést a nyelvi képességeiben is. Ha a nyelvtani szabályokon túl megtanítják jegyzetelni, vázlatot készíteni, ha a humor nem áll távol a tanórák tartalmától és hangulatától, akkor szintén nagyon fontos muníciót kapnak a gyerekek a nyelvi intelligencia terén. Jó, ha lehetőségük van nyomtatott (pl. iskolaújság) és online (pl. blog) kiadványok szerkesztésére, vagy ha például hangfelvételt készítenek szónoki- vagy védőbeszédeikről és visszahallgatva meg is beszélik azt. Szerencsére szintén nem tartozik már a ritkán látott iskolai tartalmak közé és nagyon fontos tudás ma a gyerekeknek a számítógépes szövegszerkesztő programok megismerésére a vakon gépírás képessége is.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Korlátozzuk az okostelefonokat!
iskola, óvoda

Korlátozzuk az okostelefonokat!

Hangzik sok szülő felhívása. Együtt, közösen üzenjünk hadat, az iskola ne engedeje, a szomszéd fiú ne mutogasson videokat a gyerekemnek, és számos világhírű fejlesztőre, kutatóra hivatkozva óvjuk meg gyerekeinket. Miközben azt fejeltik el, hogy az első eszközt nem az iskola, nem a szomszéd kisfiú, hanem ők maguk adták a gyerek kezébe. Ők kapcsolták be a tévét és ők tanítják a felhasználói szokásokat a saját gyermeküknek.

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.