Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Szupererőink 8. - Testi-kinesztetikus intelligencia

Mi is ez? Ez az intelligencia terület képessé tesz minket a testünk változásainak, a testmozgás, egyensúly, testtartás, statikus helyzetek intenzív, tudatos érzékelésére és irányítására. Ennek az intelligenciának a segítségével könnyedén tudjuk a testünket és testrészeinket tökéletes egyensúlyban mozgatni, képesek vagyunk a testünkkel (mimika, gesztikuláció, tánc) érzelmeket kifejezni, különböző mozgásformákat (sport, tánc) elsajátítani, vagy tárgyakat, eszközöket használni, elkészíteni. A többszörös intelligenciáról szóló bevezető cikkünket itt találjátok: http://szulo2pont0.hu/munka/770-tudod-miben-kiemel...

Magába foglalja a praktikus intelligenciát (ennek révén vagyunk képesek problémák fizikai úton való megoldására) és az érzelmeink és gondolataink kifejezésének képességeit is, a testmozgáson (mimika, testbeszéd, tánc, stb.), a manuális, előadó és képzőművészeti alkotó tevékenységeken keresztül.

Miből láthatod, hogy a te gyereked jól áll ezekkel a szupererőkkel?

Ha kifejezetten szereti a kézművességet, a barkácsolást, szerelést, ha keresi és előnyben részesíti a mozgással, művészeti, alkotó tevékenységgel kapcsolatos élményeket, tapasztalatokat, szereti az érintést adni és kapni és nagyon szereti megfogni, letapogatni a tárgyakat valószínűleg erős ezen a területen. Ő az a gyerek, aki szinte azonnal ügyes, bármilyen sportról van szó. Ő az, aki kétévesen magabiztosan közlekedett a kisiskolásoknak tervezett mászókák legtetején is, míg az aljában borzadva súgtak össze az anyukák, hol lehet a felelőtlen anyja ennek a szegény gyereknek. Ha valamilyen csapatsportot űz, az edzője könnyen lehet, hogy jól fejlett játékintelligenciával „vádolja”.

Hogyan segítheted a fejlődésben?

Alapvető, hogy egészséges testtudattal rendelkezzen a gyermeked, hogy reális legyen a testképe.A szem-kéz koordináció és a finommozgások fejlesztéséhez klasszikusan jó tevékenység a gyöngyfűzés, de talán még jobb móka meztelen lábujjakkal fölszedni a parkettáról a szétgurult üveggolyókat. Ha a te gyermekedet sokkal jobban érdekli a gasztronómia, mint a kézműveskedés, akkor tanuljatok meg együtt pálcikával enni. A mozgáskoordinációt kifejezetten fejleszti a korcsolyázás, a trambulinozás, a kalandparkok pályái. Izgalmas kaland lehet egy hastánc tanfolyam, mert ebben a mozgásformában alapvető a testrészek, izomcsoportok izolált és tudatos használata. Minden más egyéni és társastánc komplexen hat a testi-kinesztetikus képességeinkre.

Miből tudhatod, hogy az iskolában figyelnek a testi-kinesztetikus szupererők fejlesztésére?

Fontos, hogy a testnevelés órák tananyaga, a sporttechnikák, játékok és versenyek mellett a jóga, a tánc, bármilyen kreatív mozgás vagy akár a mozgásos improvizáció is megjelenjen az iskolai tevékenységek között. Fejlesztően hat bármilyen ritmusgyakorlat, különböző jelbeszédek tanulása, kipróbálása. Ha a drámapedagógia a mindennapokban megjelenik, akkor biztosan tudatosan is foglalkozhatnak a gyerekek a mimika, a gesztikuláció és testbeszéd értelmezésével és gyakorlásával. Ha például különböző egyensúlyozó eszközök, hinták, labdák állnak a gyerekek rendelkezésére és azokat mind a tanórák, mind a szünetek alatt használhatják, már rengeteg lehetőséget kapnak arra, hogy fejlődjenek ezen a téren. Ha a pedagógusok stressz- és feszültségoldó technikákat, légzőgyakorlatokat tanítanak a gyerekeknek, azzal jó úton indítják el őket a testtudatos létezés felé.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Gyerekektől távol
iskola, óvoda

Gyerekektől távol

A kikapcsolódás, feltöltődés és pihenés mindenkinek jár. Mindenkinek egyformán szüksége van rá, még ha bizonyos élethelyzetekben hajlamosak is az emberek ezt megtagadni maguktól. Például amikor gyermekük születik. Nem önsanyargatásból. Egyszerű törvényszerűség, hogy a szülők, úgy vannak kódolva, hogy képesek legyenek saját igényeik elé helyezni csemetéikét. Ami rendben is van és kifejezetten praktikus működés, egy bizonyos határig.

Laci doki rendelője
interjúk

Laci doki rendelője

A hétvégén baleset volt nálunk, csak egy kicsi, de egy csapásra megváltozott minden körülöttünk. Aztán szerencsés kimenetele lett, de megérintett, milyen nehéz lehet, ha baj van a gyerek egészségével. Sárvári Töttös Györgyi Szuperhős Szakszerviz című könyve a betegségben, kórházban lévő gyerekeknek és szüleiknek segít feldolgozni a traumát, átvészelni a nehéz időszakot. De felkészülni, más nehézségeket átvészelni is segít ez a mese, ami gyógyír a testnek, léleknek egyaránt. A Kolibri Kiadónál megjelent könyvről beszélgettem a szerzővel. Györgyi korábbi könyvéről, a Varázspálca Szakszervizről itt olvashattok.

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk
határon túl

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk

A szülő dolga a tanítás. Az életre való felkészítés. Segítenünk kell eligazodni az élet bonyolult és szövevényes rendszerében, tapasztalatainkkal praktikus és kivitelezhető megoldásokat kell átadnunk. De gondolunk-e arra, ahogy mi mit tanulunk mindeközben?

Üdvözlégy Mária, malaccal teljes…
ajánló

Üdvözlégy Mária, malaccal teljes…

Rögtön az elején muszáj leszögeznem, hogy a cím nem az én ötletem, és semmilyen bántó szándék nincs benne. Viviane Villamont Kisdarázs című könyvében (amelynek az elolvasását szívből ajánlom) imádkozik így a főszereplő hétéves kislány, aki nem vallásos családban nevelkedett, majd bentlakásos egyházi iskolába kerülve megpróbál értelmet adni a számára ismeretlen szavaknak.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.