Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Szupererőink 9. - Természeti-környezeti intelligencia

Mi is ez? A magas szintű természeti intelligenciával rendelkező emberek számára különösen fontos a természettel való kapcsolat. Értéknek tekintik a természeti és az ember alkotta környezet esztétikumát, harmonikus működését. Tudatában vannak, hogy az emberiségnek milyen szerepe van a földi ökoszisztémában, érzékenyek környezetük állapota és megóvása iránt.

Ez az intelligencia képessé tesz a környezet sajátosságainak megismerésére, a növény-, és állatfajok, földfelszíni képződmények, felhőfajták beazonosítására és megkülönböztetésére. Ezek a képességek gyakran, de nem kizárólagosan a vizuális érzékeléshez kapcsolódnak szorosan; a madarak éneke vagy a bálnák „beszéde” például auditív képességeket is igényel.

Ez az intelligenciánk lehetővé teszi, hogy megértsük az élet körforgását. Megértsük azt, hogy a természet és a civilizáció hogyan hat kölcsönösen egymásra és milyen módon függ egymástól. Lehetővé teszi számunkra, hogy észrevegyük és értékeljük a környezetünkben lejátszódó kedvező és kedvezőtlen folyamatokat, és saját mikrokörnyezetünk minőségén javítsunk.

Mára az ember természetes élettere, amiben tájékozódnia kell, sokkal inkább a mesterségesen létrehozott környezet lett. Úgy tűnik, hogy a nyugati világban az életünk már csak kevéssé függ direkt módon a természeti intelligenciától. A túlélésünket nemigen befolyásolja, ha nem tudunk különbséget tenni egy mérgező és egy ehető növény között vagy csak kevesen vannak, akik az erdőben gyűjtött gombát nem viszik gombaszakértői vizsgálatra, mielőtt az asztalra kerülne. Többnyire egyszerűen megvásároljuk vagy megrendeljük, ha valamire szükségünk van. Fogyasztói kultúránk azonban mégiscsak a természeti-környezeti intelligenciával van szoros összefüggésben. Ehhez a területhez kapcsolható, hogy tudatos megkülönböztetéseket teszünk autók, sportcipők, hajviseletek, egészséges vagy egészségtelen ételek között, és az is hogy beépül a gondolkodásunkba és cselekvéseinkbe az energiatakarékosság és az újrahasznosítás.

Miből láthatod, hogy a te gyereked jól áll ezekkel a szupererőkkel?

Ő az, aki egyszerűen szeret kint lenni (hőmérséklettől és csapadéktól függetlenül), az erdőbe menni (ahonnan rendszerint botokkal és más kincsekkel tér haza), a füvön feküdni (ahol nemhogy zavarják a hangyák, érdeklődéssel figyeli őket), a dombon legurulni, nyáron vízben lenni (egészen addig, míg le nem megy a nap). Őszinte lelkesedéssel vizsgál kígyót-békát; rovarokat, bogarakat gyűjt, és aztán lexikont kér a könyvesboltban, ami alapján be tudja őket azonosítani. Különösen nehéz lehet ennek szülőként örülni, miközben te esetleg irtózol minden izgő-mozgó élőlénytől, minél kisebb vagy síkosabb, annál inkább. Fogd fel gyermeked rajongását esélynek, ezen nehézségeid leküzdésére. Mindig van mit tanulni egymástól! Biztosan észrevetted már, hogy jól ismeri a kertetekben gyorsbüféző madarakat és miután meghallgattátok a neten, melyikük milyen hangon csivitel, könnyedén beazonosítja, hogy a szajkó, a rigó, a cinke vagy éppen a vörösbegy szólt hozzá egy kérdéshez. Ne lepődj meg, ha sírva fakad vagy dühös lesz, amikor mások nemtörődöm módon bánnak az állatokkal és növényekkel, vagy amikor arról hallotok, hogy partra sodródott bálnákat mentenek, esetleg őserdőket vágnak ki, vagy azt látja, hogy az előttetek araszoló autó ablakán elegánsan kipenderítenek egy cigarettacsikket vagy bármi más szemetet! Ő az, aki nekiáll szemetet szedni az erdei kiránduláson és mindenképpen haza akarja vinni a pórul járt madárfiókát. Ilyenkor nemigen tud szülő ellenállni szívből szóló érvelésének.

Hogyan segítheted a fejlődésben?

Ha a fenti jellemzőket kevésbé véled felismerni gyermekeden vagy éppen magadon, első lépésként menjetek minél többet a szabadba, kirándulni. Próbáljatok növényeket, madarakat felismerni, állatok lábnyomait vagy a jelenlétükre utaló más dolgokat, jelenségeket észrevenni (odú, fészek, és igen az ürülék is, megrágott növények, csontok, elhagyott madártollak stb.). Ha lefotózzátok például a lábnyomokat, otthonról könyv vagy a net segítségével be tudjátok azonosítani, milyen állattal jártatok egy csapáson. Utazás közben gyorsan repül az idő, ha azt figyelitek, hol repül egy-egy sárkány vagy épül fel a semmiből egy kastély felhő képében. Menjetek a piacra vásárolni, ahol lehet beszélgetni, tapogatni, szagolni, kóstolni, összehasonlítani. Ugyanezt mindenképpen tegyétek meg, ha külföldre utaztok! A természettudományi múzeumok, állatkertek, növénykertek látogatása szerencsére szinte mindenkinél kedvelt program. A szelektív hulladékgyűjtés akkor tud beépülni a mindennapok gyakorlatába, ha beszélgetsz gyermekeddel arról, milyen módon járul hozzá ezzel a nagy egészhez. Amikor vásároltok tartsd szem előtt, hogy könnyedén megtaníthatod a tudatos fogyasztói magatartásra, ha elsősorban csak azt vásároljátok meg, amire valóban szükségeket van (néha azért ér „bűnözni” is)!

Miből tudhatod, hogy az iskolában figyelnek a természeti-környezeti intelligencia fejlesztésére?

Ha mindannak, amikről eddig olvastál számos nyomát találod az iskolában, akkor ezen a téren nagy támogatást kap gyermeked. Szerencsére azt mondhatjuk, hogy az iskolákban ez az intelligencia terület hagyományosan is nagy hangsúlyt kap, vagyis nemiképp megnyugodhatunk. Azonban jó, ha ez elsősorban a tapasztalatszerzésen, élményeken alapul, ha a fő célja a nyitottság elérése, az egészségtudatosság, környezettudatosság kialakítása. Rácsodálkozással, nyitottsággal, rugalmassággal és főképp a világ dolgainak természetes megfigyelésével és befogadásával könnyen el lehet érni, hogy a gyerekek számára a természettudomány ne csupán riasztó adatok halmaza és nyomasztó fogalmak felfoghatatlan gyűjteménye legyen. Ezen túl pedig azt, hogy a természetes életterünk tisztelete, megóvása mindannyiunk közös igénye legyen.

ZÁRSZÓ A többszörös intelligencia egyes területeiről szóló sorozatunk végére érve abban bízom, hogy egy apró adalékot tudtam nyújtani ahhoz, hogy tudatosabban legyünk képesek önmagunkra, gyermekeinkre, az egész világra nézni. Ezzel pedig már rengeteget tettünk a pozitív változások elindítása érdekében. Adjátok tovább minél több embernek ezt a szemléletet, mert a sokféleség felismerése és elfogadása az, amiben a megújulás lehetősége rejlik!

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?
iskola, óvoda

Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?

Mindenki ért a gyerekneveléshez. Mindenki vagy nevelt, vagy nevel vagy őt nevelték, de bármilyen vonatkozásban is találkozik a neveléssel, szakértővé válik. A saját élmény, az otthonról hozott hagyomány és tapasztalat erősebb bármilyen szakszerű megnyilatkozásnál, sőt akár ellentétes állásfoglalásként is megél egymás mellett.

 

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Lehet egy kérdéssel több?
határon túl

Lehet egy kérdéssel több?

Bennem megfogalmazódott vagy száz, amit fel kellett volna anno a fehér habos helyett a halványzöld, gyöngyös gallérúban, mert az én koromhoz (26) , az én helyzetemben... A kétéves lányom ordibált a szertartás alatt, hogy APA KOPASZ, jelzem legalább nem a császárról és a meztelenségről szólt az ének, de egyszerűen azóta is bánom, hogy ha már egyszer jelmezt húztam, - egyáltalán minek kell az a jelmez? - akkor miért nem lehetett 1000%osan. Szóval a kérdéseket miért nem tettem fel előtte, vagy közvetlen utána, vagy az eltelt húsz év során, és akkor most nem érezném úgy magam, mint a fuldokló, mikor a jószándékú segítők első lépésként bedugaszolják a végső menedék nádszálat a szájában.

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat
ajánló

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat

Bevallom, fejben jobban főzök. Meg ízlelni is jobban szeretek. Szóval sosem voltam az a tudatos kitchen women. Mégis, most amellett kampányolok, hogy főzzetek a gyerekeitekkel, meg nélkülük is sokat, mert az élet olyan területeit nyitja meg, amire nagyon kevés időnk jut!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.