Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Hogyan nevelj magas értelmi intelligenciájú gyereket?

Hogyan tanítsuk meg a gyerekeket, hogy felismerjék és egészséges módon fejezzék ki érzelmeiket?

Mint szülő felelősséggel tartozol azért, hogy támogasd gyermekedet az intelligenciája fejlődésében, de természetesen nem csak az iskolapadban elsajátítandó IQ fejlesztése a fontos. Forrás: verywellfamily

Az érzelmi intelligenciát úgy definiáljuk, mint egy személy azon képességét, hogy megfelelően kifejezze és kezelje az érzéseit, mások érzéseinek tiszteletben tartása mellett. Ez egy olyan készség, aminek elsajátítását bármely életkorban el lehet kezdeni.

Az érzelmi intelligencia előnyei

Az elmúlt néhány évtizedben a tanulmányok úgy találták, hogy az érzelmi intelligencia számos olyan előnnyel jár, amely egész életük során jól szolgálják gyermekeinket. Íme, néhány példa:

Magas EQ-hoz, magas IQ kapcsolódik: A magasabb szintű érzelmi intelligenciával rendelkező gyermekek jobban teljesítenek a szabványos teszteken. Jellemzőbb, hogy magasabb érdemjegyeket kapnak az iskolában.

Jobb kapcsolatok: Az érzelmi intelligencia készségek segítenek a gyerekeknek a konfliktusok kezelésében és a mélyebb barátságok kialakításában. A magas EQ-val rendelkező felnőttek mind a magán-, mind pedig a szakmai életükben könnyebben létesítenek kapcsolatokat.

A magasabb gyerekkori EQ egyenes következménye a sikeresebb felnőttkor: Az American Journal of Public Health egy 19 éven át tartó tanulmányában megállapította, hogy a gyermekek szociális és érzelmi készségei az óvodában előre jelezhetik az egész életen át tartó sikereket. Azok a gyerekek, akik 5 évesen képesek megosztozni a játékaikon, könnyen együttműködnek és gond nélkül tudják követni az utasításokat, nagyobb valószínűséggel szerezhetnek egyetemi diplomát, valamint nagyobb valószínűséggel sikerül 25 éves korukig teljes munkaidős állást betölteniük.

Jobb mentális egészség: A magas EQ-jú személyeknél kevésbé valószínű a depresszió vagy más mentális megbetegedés előfordulása.

Az a gyerek, aki meg tudja nyugtatni magát, amikor dühös, valószínűleg jól fog cselekedni nehéz körülmények között is. És egy olyan gyerek, aki egészséges módon képes kifejezni az érzelmeit, feltehetőleg egészségesebb kapcsolatokat fog fenntartani, mint egy olyan, aki üvöltözik vagy trágárul beszél, amikor dühös.

A jó hír az, hogy minden gyerek képes elsajátítani azokat a képességeket, készségeket, amik a magas érzelmi intelligencia hányadoshoz szükséges. Csak felnőttekre van szüksége, hogy megtanítsák neki, hogyan kell.

Nevezd nevén a gyereked érzelmeit!

A gyerekeknek meg kell tanulniuk felismerni az érzelmeiket. Segíthetsz nevén nevezni az érzelmeit, legalábbis azt az érzelmet, amiről úgy gondolod, hogy érez a gyereked. Amikor ideges lesz a gyereked, mert vesztett egy játékban, ezt mondhatod: „Úgy tűnik, nagyon mérges vagy. Ugye?” Ha szomorúnak látod: „Csalódott vagy, hogy nem megyünk ma a nagymamához?”

Az érzelmekre vonatkozó szavak, mint dühös, ideges, mérges, félénk, fájdalmas, gyakori használata segíthet gyarapítani az érzéseik kifejezésére vonatkozó szókincsüket. Ne felejtsük el megtanítani a pozitív érzelmekre vonatkozó szavakat sem, mint pl.: boldog, izgatott, reményteli.

Legyél empatikus!

Amikor a gyerekünk ideges és talán úgy tűnik nekünk, hogy még dramatizálja is a helyzetet, kísértést érezhetünk, hogy elbagatellizáljuk az érzéseit. De az elutasító megjegyzéseink azt fogják megtanítani neki, hogy rosszul értelmezi azokat. Jobb megközelítés az érzéseinek hitelesítése és az empatikus viselkedés, még akkor is, ha nem értjük, miért olyan ideges. Ha a gyereked sír, mert azt mondtad neki, hogy addig nem mehet le a játszótérre, amíg rendet nem rakott a szobájában, akkor valami ilyesmit mondj neki: „Én is mindig ideges vagyok, amikor nem tudom azt csinálni, amit szeretnék. Néha nehéz a munkámra koncentrálnom, amikor mást szeretnék csinálni.”

Amikor a gyereked úgy látja, hogy megérted, mi zajlik benne, kevésbé lesz kénytelen megmutatni, hogy hogy is érzi magát. Tehát sokkal jobban fogja érzeni magát, ha egyértelmű számára, hogy megértetted, hogy dühös és nem kell ezért üvöltenie, bőgnie és földhöz vágnia magát.

Használd te is a megfelelő érzelmi kifejezéseket!

A gyerekeknek tudniuk kell, hogyan fejezzék ki az érzelmeiket társadalmilag elfogadható módon. Tehát, ha azt mondjuk „Bántottak”, akkor rajzoljunk egy szomorú arcot, de ne üvöltözzünk vagy vágjunk a földhöz tárgyakat.

A legjobb módja annak, hogy megtanítsad a gyerekedet, hogyan fejezze ki az érzelmeit, ha példát mutatsz. Használd te magad is az érzelmeket kifejező szavakat a mindennapi beszélgetéseidben. Ilyeneket mondhatsz: „Olyan dühös vagyok, amikor hallom, hogy a játszótéren trágárul beszélnek a gyerekek.” vagy „Olyan boldog vagyok, hogy átjönnek ma vacsorázni a barátaink.”

Tanulmányok szerint, a magas EQ-jú szülőknek nagyobb valószínűséggel lesz szintén magas EQ-jú gyerekük. Ezért váljon szokásoddá, hogy használod az érzelmeket kifejező szavakat, így tökéletes minta leszel a gyerekednek.

Tanítsad meg az egészséges megküzdési készségre!

Miután a gyerekek már felismerik az érzéseiket, meg kell tanulniuk, hogyan lehet ezeket egészséges módon kezelni. Nem könnyű dolog megtanulniuk lenyugtatni vagy felvidítani magukat, esetleg szembesülni a félelmeikkel.

Taníts meg konkrét képességeket! Például hasznos dolog megtanulni, hogy ha mérges, lélegezzen mélyeket, hogy lenyugtathassa magát. A gyerekbarát módja e légzésmód elsajátításának a „buboréklégzés”, ami azt jelenti, hogy az orrán veszi a levegőt és a szján fújja ki, mintha csak egy buborékfújóba fújna.

Egy másik módja a segítségnek, ha összeállítotok egy készletet, amely segít szabályozni az érzéseit. Ebben lehet egy színezőkönyv, a kedvenc viccgyűjteménye, nyugtató zenék és jó illatú krémek. Néhány olyan elem, amely segíthet az érzékeinek befogadásában és az érzelmeinek megnyugtatásában. Tegyétek ezeket egy általa kidekorált dobozba. És amikor legközelebb dühös lesz, javasold neki, hogy vegye elő a „nyugtató dobozát” és válassza ki, mivel szeretne úrrá lenni az érzésein.

Fejleszd a problémamegoldási képességét!

Az érzelmi intelligencia építésének egyik része a problémák megoldásának megtanulása. Miután az érzéseket már nevén tudja nevezni és kezelni tudja a gyerek, itt az ideje, hogy megpróbálja megoldani a problémát.

Mérges a fiad a testvérére, mert megzavarta őt, miközben legózott? Segíts neki felfedezni legalább öt módot, hogy megoldja ezt a problémát. A megoldásoknak nem kell jó ötleteknek lenniük. Kezdetben a cél nem más, mint az ötletelés. Ha legalább öt lehetséges megoldást talált, segíts neki felmérni mindegyikük előnyeit és hátrányait. Ez után ösztönözd, hogy válassza ki a legjobbat.

Amikor a gyereked hibázik, találjátok ki, mit kellett volna másként csinálni, és mit tehet a későbbiekben, ha ugyanez a probléma merülne fel. Inkább csak javasolj, ne a tényleges megoldással gyere elő. Útmutatást adj, ha szükséges és arra bátorítsad, hogy békés és hatékony megoldást találjon.

Az EQ, mint folyamatos cél

Nem számít, hogy milyen magas érzelmi intelligenciával rendelkezik a gyereked, mindig van lehetőség a növelésére. Ahogy idősebb lesz, biztosan szembe fog találkozni olyan akadályokkal, amik kihívást jelentenek számára. Ezért kell folyamatos célként kitűzni a készségek fejlesztését.

Amikor még kicsi, minden nap beszéljetek az érzelmekről. Beszélgethettek a könyvekben, filmekben felbukkanó szereplők érzelmeiről. Beszéljétek meg, hogyan lehetett volna másképpen megoldani bizonyos, a könyvben vagy a filmen felmerült problémákat, hogyan kellett volna kedvesebben bánnia az egyik szereplőnek a másikkal. Amikor nagyobb már a gyerek, beszéljetek át valós élethelyzeteket, akár legyen szó a vele/veletek történtekről, vagy akár a hírekben hallottakról. Folyamatosan beszélgessetek ezekről.

Használjátok ki a gyerek által elkövetett hibákat, mint tanulási lehetőséget. Ha megbántott valakit, beszéljétek át, hogy mit lehetne tenni, hogy ez ne következzen be a jövőben. Folyamatos támogatásoddal és útmutatásoddal fejlesztheti az érzelmi intelligenciáját és a mentális ellenállóképességét, amely szükséges ahhoz, hogy az életben sikereket érjen el.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Korlátozzuk az okostelefonokat!
iskola, óvoda

Korlátozzuk az okostelefonokat!

Hangzik sok szülő felhívása. Együtt, közösen üzenjünk hadat, az iskola ne engedeje, a szomszéd fiú ne mutogasson videokat a gyerekemnek, és számos világhírű fejlesztőre, kutatóra hivatkozva óvjuk meg gyerekeinket. Miközben azt fejeltik el, hogy az első eszközt nem az iskola, nem a szomszéd kisfiú, hanem ők maguk adták a gyerek kezébe. Ők kapcsolták be a tévét és ők tanítják a felhasználói szokásokat a saját gyermeküknek.

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.