Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

10 szabály a megosztásról, amit minden testvérnek tudni kell

„Mindig azt gondolom, hogy mindenből kettőt kellene vennem – lamentálsz, miközben hallod a gyerekszobából a veszekedést. Igazából, ha kettő lenne mindenből, akkor is találnának valamit, amin lehetne veszekedni.” Sóhajtva kortyolod a kávédat és megpróbálod figyelmen kívül hagyni a gyerekszobából kijövő zajokat.

Mit szólnál ahhoz, ha elfelejtenél mindent, amit megtanítottál a gyerekeknek a megosztásról és új lapokkal indulnátok? Milyen szabályokat vagy irányelveket alakítanál ki?

Ahelyett, hogy úgy tekintenénk erre a listára, mint, ami kivitelezhetetlen elvárásokat tartalmaz, tekintsük kiindulópontnak. Lehetőség arra, hogy egy másik szemszögből vizsgáljuk meg a megosztás fogalmát.

1. A megosztás egy lehetőség: Senkit ne kényszerítsünk a megosztásra. Ha erőltetjük a gyerekeknél az osztozkodást, az haragot és elkeseredést szülhet. Ehelyett a saját viselkedési mintáinkkal ösztönözzük arra, hogy kedvesek és empatikusak legyenek. Odafigyeléssel és türelemmel segítsük át őket az osztozkodás viszontagságain.

2. Adjunk szavakat a szájukba: Meg kell tanulniuk, hogyan kell kölcsönkérniük valamit, hogyan kell belépni egy már zajló játékba, hogyan kell udvariasan elutasítani a megosztást, hogyan kell még időt kérni, ha tovább szeretnének játszani egy kölcsönkért játékkal. Lassítsuk le a beszélgetéseket, adjunk a gyerekeknek időt, hogy megtanulhassák és gyakorolhassák ezeket a helyzeteket, mielőtt azt várnánk el tőlük, hogy tökéletesen cselekedjenek.

3. Határozzuk meg az „enyém” szó jelentését: Amikor a gyerekek azt állítják, hogy valami az „enyém”, akkor lehet, hogy csak azt próbálják megértetni, hogy „most ezt én használom” vagy „hamarosan használni fogom” vagy „félek, hogy el fogod törni”. Ahelyett, hogy egy hatalmi harcba ugranánk bele az igazi tulajdonossal, segítsünk a gyerekünknek más szavakkal kifejezni magát és az érzelmeit, segítsünk a megoldás megtalálásában.

4. Egyszer te jössz, aztán én: A gyerekeknek fontos tudniuk, hogy rengetegféle módon lehet felváltva játszani valamivel. Ha már elég széles az eszköztáruk, akkor együtt kitalálhatják a legjobb módszert. Stopper használata, időbeosztás készítése, az ugráslás számolása a trambulinon, vagy miután kiszínezte az egyik az eget, odaadja a kék ceruzát a másiknak. Temérdek lehetőség közül tudnak választani.

5. A különleges játékoknak különleges helyre van szükségük: Engedélyezni kell mindegyik gyereknek, hogy lehessen olyan játéka vagy tárgya, amit nem kell megosztania, illetve a saját belátása szerint döntheti el, hogy kivel osztja meg. Győződjünk meg róla, hogy a különlegesen féltett játékokat olyan helyen tudják tárolni a gyerekek, amit a másik nem piszkál, illetve nem játszik vele engedély nélkül.

6. A játékipar képes megőrizni a békét: Ugyan a játékbiznisznek nem szoktunk örülni, de azért van pozitív vonzata is. Olyan szociális készségeket sajátíthatnak el a gyerekek, amelyeket fel tudnak használni a barátokkal együtt töltött idő közben. Már nem használt játékok felajánlása, néhány játék (és matrica) becsomagolása meglepetésként, olyan játékhoz engedély a tesónak, ami egyébként tiltó listán szerepel, mind nagyszerű út a békés együttjátszáshoz.

7. Hosszú távú használat: Ahelyett, hogy véletlenszerűen határoznánk meg, hogy ki mivel mennyi ideig játszhat, alakítsunk ki egy, a saját családunkra vonatkozó szabályrendszert a játékok, tárgyak hosszabb ideig való birtoklásához. Ha valaki elkéri a gyerektől a játékot, azt mondhatja: „most hosszabb ideig van nálam”. Aztán megmagyarázhatja, hogy mit jelent ez: pl. holnap délig, vagy vacsoráig.

8. Az új játékok elsőbbséget élveznek: a szülinapi vagy egyéb ajándékok különleges prioritást élveznek a mindennapi játékokkal szemben. Bár vannak olyan gyerekek, akik szívesen osztják meg a vadi új játékaikat, de a többség óvja, védi azokat. Ahelyett, hogy rákényszerítenénk őket, hogy azonnal megosszák, adjuk meg nekik a lehetőséget arra, hogy kiélvezhessék az új tárgy által kiváltott örömöt.

9. A nagy érzelmek teljesen rendben vannak: Előfordulhat, hogy az egyik testvér elutasítja a másikat, hogy becsatlakozzon a játékba, vagy esetleg nem akarja visszaadni egy nála, már régebben ott lévő játékot. Biztosítsuk a másik gyereket, hogy abszolút megértjük, ha mérges. Legyünk empatikusak, értsük meg az érzelmeit. Gondoljuk ki, hogyan kezelhetjük a gyerek csalódottságát, szomorúságát. Beszéljük meg, hogy mit tehet addig, amíg várja, hogy rá kerüljön a sor.

10. Kérjenek segítséget: Néha a helyzet túl heves vagy bonyolult ahhoz, hogy a gyerekek békés egyességre jussanak. Bíztassuk a gyerekeinket, hogy forduljanak hozzánk, ha elakadnak. A mi feladatunk meghallgatni őket és előremozdítani a testvérek közötti beszélgetést, nem pedig letenni a voksunkat az egyik mellett vagy éppen megtalálni a megfelelő megoldást.

Próbáljuk ki a szabályokat a gyakorlatban!

Előfordulhat, hogy a fenti lista elsőnek nyomasztónak tűnik. De ne izgulj! Nem kell teljes egészében átírnod a megszokott családi szabályokat máról holnapra. Nézd át a listát és válassz ki egyet vagy kettőt, amire fókuszálni szeretnél. Vagy ülj le a gyerekeiddel és kérd ki az ő véleményüket is. A cél nem az, hogy egy merev szabályrendszert hozzál létre, hanem az, hogy megtaláld a módját, hogy tudod megváltoztatni a megosztás körüli zűrzavaros légkört. Vezesd be a tiszteletteljes kommunikációt, a problémamegoldást és az empatikus viselkedést a már működő rendszeretekbe.

És próbáld meg elkerülni, hogy kettőt (hármat, négyet) kelljen venni valamiből.

Sosincs túl későn!

Talán azt gondoljuk ... "Nos, reménytelen. A gyerekeim túl idősek ahhoz, hogy megtanulják ezeket a képességeket. " Vagy. „Bár csak a játékokon menne a harc. Már sokkal komolyabb dolgokon, pl. iPad, számítógépes játékok, osztozkodnak. Vagy nem.”

Így igaz. Minél idősebbek a gyerekek, annál komplexebb testvéri versengések várhatóak. De, az idősebb gyerekek már képesek értelmesen megbeszélni a felmerülő problémákat, kritikusan gondolkodni, és megoldásokat hozni. Tehát, tedd magadévá a fenti szabályokat és igazítsd a gyerekeid korához és fejlettségi fokához. Kezd el a beszélgetést és nézd meg, hogy mi sül ki belőle. Lehet, hogy kellemes meglepetésben lesz részed. 

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?
iskola, óvoda

Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?

Minden gyereknél eljön a nap, amikor könyörögni kell, hogy tegyen maga után rendet. Hogy legyen figyelemmel a környezetére, hogy uralkodjon a káoszon. És van, hogy erre hiába kérjük, aztán feladjuk. De miért is kell ragaszkodnunk a rendhez? Miért nem hagyhatjuk rájuk, milyen állapotban van a szobájuk?

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.