Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

10 szabály a megosztásról, amit minden testvérnek tudni kell

„Mindig azt gondolom, hogy mindenből kettőt kellene vennem – lamentálsz, miközben hallod a gyerekszobából a veszekedést. Igazából, ha kettő lenne mindenből, akkor is találnának valamit, amin lehetne veszekedni.” Sóhajtva kortyolod a kávédat és megpróbálod figyelmen kívül hagyni a gyerekszobából kijövő zajokat.

Mit szólnál ahhoz, ha elfelejtenél mindent, amit megtanítottál a gyerekeknek a megosztásról és új lapokkal indulnátok? Milyen szabályokat vagy irányelveket alakítanál ki?

Ahelyett, hogy úgy tekintenénk erre a listára, mint, ami kivitelezhetetlen elvárásokat tartalmaz, tekintsük kiindulópontnak. Lehetőség arra, hogy egy másik szemszögből vizsgáljuk meg a megosztás fogalmát.

1. A megosztás egy lehetőség: Senkit ne kényszerítsünk a megosztásra. Ha erőltetjük a gyerekeknél az osztozkodást, az haragot és elkeseredést szülhet. Ehelyett a saját viselkedési mintáinkkal ösztönözzük arra, hogy kedvesek és empatikusak legyenek. Odafigyeléssel és türelemmel segítsük át őket az osztozkodás viszontagságain.

2. Adjunk szavakat a szájukba: Meg kell tanulniuk, hogyan kell kölcsönkérniük valamit, hogyan kell belépni egy már zajló játékba, hogyan kell udvariasan elutasítani a megosztást, hogyan kell még időt kérni, ha tovább szeretnének játszani egy kölcsönkért játékkal. Lassítsuk le a beszélgetéseket, adjunk a gyerekeknek időt, hogy megtanulhassák és gyakorolhassák ezeket a helyzeteket, mielőtt azt várnánk el tőlük, hogy tökéletesen cselekedjenek.

3. Határozzuk meg az „enyém” szó jelentését: Amikor a gyerekek azt állítják, hogy valami az „enyém”, akkor lehet, hogy csak azt próbálják megértetni, hogy „most ezt én használom” vagy „hamarosan használni fogom” vagy „félek, hogy el fogod törni”. Ahelyett, hogy egy hatalmi harcba ugranánk bele az igazi tulajdonossal, segítsünk a gyerekünknek más szavakkal kifejezni magát és az érzelmeit, segítsünk a megoldás megtalálásában.

4. Egyszer te jössz, aztán én: A gyerekeknek fontos tudniuk, hogy rengetegféle módon lehet felváltva játszani valamivel. Ha már elég széles az eszköztáruk, akkor együtt kitalálhatják a legjobb módszert. Stopper használata, időbeosztás készítése, az ugráslás számolása a trambulinon, vagy miután kiszínezte az egyik az eget, odaadja a kék ceruzát a másiknak. Temérdek lehetőség közül tudnak választani.

5. A különleges játékoknak különleges helyre van szükségük: Engedélyezni kell mindegyik gyereknek, hogy lehessen olyan játéka vagy tárgya, amit nem kell megosztania, illetve a saját belátása szerint döntheti el, hogy kivel osztja meg. Győződjünk meg róla, hogy a különlegesen féltett játékokat olyan helyen tudják tárolni a gyerekek, amit a másik nem piszkál, illetve nem játszik vele engedély nélkül.

6. A játékipar képes megőrizni a békét: Ugyan a játékbiznisznek nem szoktunk örülni, de azért van pozitív vonzata is. Olyan szociális készségeket sajátíthatnak el a gyerekek, amelyeket fel tudnak használni a barátokkal együtt töltött idő közben. Már nem használt játékok felajánlása, néhány játék (és matrica) becsomagolása meglepetésként, olyan játékhoz engedély a tesónak, ami egyébként tiltó listán szerepel, mind nagyszerű út a békés együttjátszáshoz.

7. Hosszú távú használat: Ahelyett, hogy véletlenszerűen határoznánk meg, hogy ki mivel mennyi ideig játszhat, alakítsunk ki egy, a saját családunkra vonatkozó szabályrendszert a játékok, tárgyak hosszabb ideig való birtoklásához. Ha valaki elkéri a gyerektől a játékot, azt mondhatja: „most hosszabb ideig van nálam”. Aztán megmagyarázhatja, hogy mit jelent ez: pl. holnap délig, vagy vacsoráig.

8. Az új játékok elsőbbséget élveznek: a szülinapi vagy egyéb ajándékok különleges prioritást élveznek a mindennapi játékokkal szemben. Bár vannak olyan gyerekek, akik szívesen osztják meg a vadi új játékaikat, de a többség óvja, védi azokat. Ahelyett, hogy rákényszerítenénk őket, hogy azonnal megosszák, adjuk meg nekik a lehetőséget arra, hogy kiélvezhessék az új tárgy által kiváltott örömöt.

9. A nagy érzelmek teljesen rendben vannak: Előfordulhat, hogy az egyik testvér elutasítja a másikat, hogy becsatlakozzon a játékba, vagy esetleg nem akarja visszaadni egy nála, már régebben ott lévő játékot. Biztosítsuk a másik gyereket, hogy abszolút megértjük, ha mérges. Legyünk empatikusak, értsük meg az érzelmeit. Gondoljuk ki, hogyan kezelhetjük a gyerek csalódottságát, szomorúságát. Beszéljük meg, hogy mit tehet addig, amíg várja, hogy rá kerüljön a sor.

10. Kérjenek segítséget: Néha a helyzet túl heves vagy bonyolult ahhoz, hogy a gyerekek békés egyességre jussanak. Bíztassuk a gyerekeinket, hogy forduljanak hozzánk, ha elakadnak. A mi feladatunk meghallgatni őket és előremozdítani a testvérek közötti beszélgetést, nem pedig letenni a voksunkat az egyik mellett vagy éppen megtalálni a megfelelő megoldást.

Próbáljuk ki a szabályokat a gyakorlatban!

Előfordulhat, hogy a fenti lista elsőnek nyomasztónak tűnik. De ne izgulj! Nem kell teljes egészében átírnod a megszokott családi szabályokat máról holnapra. Nézd át a listát és válassz ki egyet vagy kettőt, amire fókuszálni szeretnél. Vagy ülj le a gyerekeiddel és kérd ki az ő véleményüket is. A cél nem az, hogy egy merev szabályrendszert hozzál létre, hanem az, hogy megtaláld a módját, hogy tudod megváltoztatni a megosztás körüli zűrzavaros légkört. Vezesd be a tiszteletteljes kommunikációt, a problémamegoldást és az empatikus viselkedést a már működő rendszeretekbe.

És próbáld meg elkerülni, hogy kettőt (hármat, négyet) kelljen venni valamiből.

Sosincs túl későn!

Talán azt gondoljuk ... "Nos, reménytelen. A gyerekeim túl idősek ahhoz, hogy megtanulják ezeket a képességeket. " Vagy. „Bár csak a játékokon menne a harc. Már sokkal komolyabb dolgokon, pl. iPad, számítógépes játékok, osztozkodnak. Vagy nem.”

Így igaz. Minél idősebbek a gyerekek, annál komplexebb testvéri versengések várhatóak. De, az idősebb gyerekek már képesek értelmesen megbeszélni a felmerülő problémákat, kritikusan gondolkodni, és megoldásokat hozni. Tehát, tedd magadévá a fenti szabályokat és igazítsd a gyerekeid korához és fejlettségi fokához. Kezd el a beszélgetést és nézd meg, hogy mi sül ki belőle. Lehet, hogy kellemes meglepetésben lesz részed. 

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Gyerekektől távol
iskola, óvoda

Gyerekektől távol

A kikapcsolódás, feltöltődés és pihenés mindenkinek jár. Mindenkinek egyformán szüksége van rá, még ha bizonyos élethelyzetekben hajlamosak is az emberek ezt megtagadni maguktól. Például amikor gyermekük születik. Nem önsanyargatásból. Egyszerű törvényszerűség, hogy a szülők, úgy vannak kódolva, hogy képesek legyenek saját igényeik elé helyezni csemetéikét. Ami rendben is van és kifejezetten praktikus működés, egy bizonyos határig.

Laci doki rendelője
interjúk

Laci doki rendelője

A hétvégén baleset volt nálunk, csak egy kicsi, de egy csapásra megváltozott minden körülöttünk. Aztán szerencsés kimenetele lett, de megérintett, milyen nehéz lehet, ha baj van a gyerek egészségével. Sárvári Töttös Györgyi Szuperhős Szakszerviz című könyve a betegségben, kórházban lévő gyerekeknek és szüleiknek segít feldolgozni a traumát, átvészelni a nehéz időszakot. De felkészülni, más nehézségeket átvészelni is segít ez a mese, ami gyógyír a testnek, léleknek egyaránt. A Kolibri Kiadónál megjelent könyvről beszélgettem a szerzővel. Györgyi korábbi könyvéről, a Varázspálca Szakszervizről itt olvashattok.

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk
határon túl

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk

A szülő dolga a tanítás. Az életre való felkészítés. Segítenünk kell eligazodni az élet bonyolult és szövevényes rendszerében, tapasztalatainkkal praktikus és kivitelezhető megoldásokat kell átadnunk. De gondolunk-e arra, ahogy mi mit tanulunk mindeközben?

Üdvözlégy Mária, malaccal teljes…
ajánló

Üdvözlégy Mária, malaccal teljes…

Rögtön az elején muszáj leszögeznem, hogy a cím nem az én ötletem, és semmilyen bántó szándék nincs benne. Viviane Villamont Kisdarázs című könyvében (amelynek az elolvasását szívből ajánlom) imádkozik így a főszereplő hétéves kislány, aki nem vallásos családban nevelkedett, majd bentlakásos egyházi iskolába kerülve megpróbál értelmet adni a számára ismeretlen szavaknak.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.