Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Gondolkodj máshogy!

Out of the box! Lépj ki a kereteid közül! Nézd más nézőpontból! Legyél vakmerő és váratlan, nézz rá egészen másképp a problémára, az életedre, magadra, mint ahogy eddig tetted! Ez a jövő záloga! És ha ezt nem tanítjuk meg a gyerekeinknek, akkor kisebb eséllyel fognak boldogulni. Az iskolában ma ennek az ellenkezője folyik. És a tanárok maguk sem tudnak akkorát csavarni magukon, hogy erre példát nyújtsanak.

A gondolkodásfejlesztés, különösen a kisgyermekkorban, számos területre és akciópontra kiterjed, és mindannyiunk feladata, hogy ezeket a lehetőségeket feltérképezzük, és új megoldásokkal keressük a hatékony fejlesztési megoldásokat.

Csaknem közhely már, hogy a mai generáció számára a hagyományos tanulási és fejlesztési utak sokszor eredménytelenek, kevésbé hatékonyak, vagy nehezen alkalmazhatóak. A gyerekek családi, szociális, társas és ismeretszerző módjai, tevékenységei olyan átalakulásokon mentek keresztül, amelyekre nem feltétlenül adhatók hagyományos válaszok. De akkor milyen forrásból merítsen a pedagógus, és milyen mintákat találjon követendőnek a hallgató, aki a pedagógus pályára lép?

A gondolkodásfejlesztés pedagógiai újragondolása szinte minden területen szükséges. Elsődlegesen a tanulás és tanítás funkciójának definíciójára van szükség, amelyben ha arra jutunk, hogy a 21. századi tanulás a gondolkodási sémák, rutinok és megszokások fellazítása, rugalmassá tétele, és annak a lehetősége és képessége, hogy folyamatosan új szemszögből és új megközelítésből vizsgáljuk meg a tanítást, akkor az már önmagában gondolkodásfejlesztés.

A szemléletváltást első sorban magunkon, pedagógusokon kell kezdenünk. Arra kell fókuszálni, hogy miként, hányféleképpen tudunk tekinteni diákjainkra, céljainkra, a számukra feladott feladatokra. Tudunk-e másképpen reagálni, tanítani, számonkérni és értékelni, mint ahogy a mi esetünkben történt. Hogy a mintáinkat felül tudja-e írni a megváltozott életvitel, az eltérő generációs kihívások.

A gondolkodásfejlesztés egyik fontos eleme, hogy a hagyományosnak tartott funkciókat, eljárásokat és eszközöket hogyan és miként tudjuk beilleszteni az újszerű megoldások közé, és hogyan tudjuk újraértelmezni, miközben az eredeti fontos erényeit, céljait megtartjuk.

Így kerülnek fókuszba a megismerő folyamatok, a problémamegoldás, az értékelés, az olvasás, a könyvtári funkciók, a művészetek, a mese, a népmese, a népi hagyományok rendszere és az abban rejlő gondolkodási potenciál, erő. A tapasztalat, tapasztalati tanulás, a felfedeztető és problémamegoldó gondolkodás, valamint a kreatív, alkotó gondolkodás témája.

Így a tanév vége felé vajon van-e olyan pedagógus, aki felteszi magának a kérdést, mennyiben fejlesztettem az önálló gondolkodást, a kritikai szemléletet, a tanulási konstrukciót a gyerekek fejében? És mennyiben voltam hatékony a fejekbe töltött információkkal?

Mennyire voltam magam is újszerű, kreatív, intuitív? És mennyire a megszokott sémákat követtem?

Ha ezeket a kérdéseket feltesszük magunkban, és a nyáron ezzel dolgozunk, akkor van jövő. Ha megírjuk a bizonyítványokat és nagy sóhajjal, elégedetten lezárjuk a jegyeket, a tanévet, akkor tovább konzerváljuk a memorizálás, a kondicionálás folyamatát. Nem kell ahhoz nagyon résen lenni, hogy rávágjuk, melyik minta volna előremutató.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?
iskola, óvoda

Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?

Mindenki ért a gyerekneveléshez. Mindenki vagy nevelt, vagy nevel vagy őt nevelték, de bármilyen vonatkozásban is találkozik a neveléssel, szakértővé válik. A saját élmény, az otthonról hozott hagyomány és tapasztalat erősebb bármilyen szakszerű megnyilatkozásnál, sőt akár ellentétes állásfoglalásként is megél egymás mellett.

 

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Lehet egy kérdéssel több?
határon túl

Lehet egy kérdéssel több?

Bennem megfogalmazódott vagy száz, amit fel kellett volna anno a fehér habos helyett a halványzöld, gyöngyös gallérúban, mert az én koromhoz (26) , az én helyzetemben... A kétéves lányom ordibált a szertartás alatt, hogy APA KOPASZ, jelzem legalább nem a császárról és a meztelenségről szólt az ének, de egyszerűen azóta is bánom, hogy ha már egyszer jelmezt húztam, - egyáltalán minek kell az a jelmez? - akkor miért nem lehetett 1000%osan. Szóval a kérdéseket miért nem tettem fel előtte, vagy közvetlen utána, vagy az eltelt húsz év során, és akkor most nem érezném úgy magam, mint a fuldokló, mikor a jószándékú segítők első lépésként bedugaszolják a végső menedék nádszálat a szájában.

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat
ajánló

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat

Bevallom, fejben jobban főzök. Meg ízlelni is jobban szeretek. Szóval sosem voltam az a tudatos kitchen women. Mégis, most amellett kampányolok, hogy főzzetek a gyerekeitekkel, meg nélkülük is sokat, mert az élet olyan területeit nyitja meg, amire nagyon kevés időnk jut!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.