Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Gondolkodj máshogy!

Out of the box! Lépj ki a kereteid közül! Nézd más nézőpontból! Legyél vakmerő és váratlan, nézz rá egészen másképp a problémára, az életedre, magadra, mint ahogy eddig tetted! Ez a jövő záloga! És ha ezt nem tanítjuk meg a gyerekeinknek, akkor kisebb eséllyel fognak boldogulni. Az iskolában ma ennek az ellenkezője folyik. És a tanárok maguk sem tudnak akkorát csavarni magukon, hogy erre példát nyújtsanak.

A gondolkodásfejlesztés, különösen a kisgyermekkorban, számos területre és akciópontra kiterjed, és mindannyiunk feladata, hogy ezeket a lehetőségeket feltérképezzük, és új megoldásokkal keressük a hatékony fejlesztési megoldásokat.

Csaknem közhely már, hogy a mai generáció számára a hagyományos tanulási és fejlesztési utak sokszor eredménytelenek, kevésbé hatékonyak, vagy nehezen alkalmazhatóak. A gyerekek családi, szociális, társas és ismeretszerző módjai, tevékenységei olyan átalakulásokon mentek keresztül, amelyekre nem feltétlenül adhatók hagyományos válaszok. De akkor milyen forrásból merítsen a pedagógus, és milyen mintákat találjon követendőnek a hallgató, aki a pedagógus pályára lép?

A gondolkodásfejlesztés pedagógiai újragondolása szinte minden területen szükséges. Elsődlegesen a tanulás és tanítás funkciójának definíciójára van szükség, amelyben ha arra jutunk, hogy a 21. századi tanulás a gondolkodási sémák, rutinok és megszokások fellazítása, rugalmassá tétele, és annak a lehetősége és képessége, hogy folyamatosan új szemszögből és új megközelítésből vizsgáljuk meg a tanítást, akkor az már önmagában gondolkodásfejlesztés.

A szemléletváltást első sorban magunkon, pedagógusokon kell kezdenünk. Arra kell fókuszálni, hogy miként, hányféleképpen tudunk tekinteni diákjainkra, céljainkra, a számukra feladott feladatokra. Tudunk-e másképpen reagálni, tanítani, számonkérni és értékelni, mint ahogy a mi esetünkben történt. Hogy a mintáinkat felül tudja-e írni a megváltozott életvitel, az eltérő generációs kihívások.

A gondolkodásfejlesztés egyik fontos eleme, hogy a hagyományosnak tartott funkciókat, eljárásokat és eszközöket hogyan és miként tudjuk beilleszteni az újszerű megoldások közé, és hogyan tudjuk újraértelmezni, miközben az eredeti fontos erényeit, céljait megtartjuk.

Így kerülnek fókuszba a megismerő folyamatok, a problémamegoldás, az értékelés, az olvasás, a könyvtári funkciók, a művészetek, a mese, a népmese, a népi hagyományok rendszere és az abban rejlő gondolkodási potenciál, erő. A tapasztalat, tapasztalati tanulás, a felfedeztető és problémamegoldó gondolkodás, valamint a kreatív, alkotó gondolkodás témája.

Így a tanév vége felé vajon van-e olyan pedagógus, aki felteszi magának a kérdést, mennyiben fejlesztettem az önálló gondolkodást, a kritikai szemléletet, a tanulási konstrukciót a gyerekek fejében? És mennyiben voltam hatékony a fejekbe töltött információkkal?

Mennyire voltam magam is újszerű, kreatív, intuitív? És mennyire a megszokott sémákat követtem?

Ha ezeket a kérdéseket feltesszük magunkban, és a nyáron ezzel dolgozunk, akkor van jövő. Ha megírjuk a bizonyítványokat és nagy sóhajjal, elégedetten lezárjuk a jegyeket, a tanévet, akkor tovább konzerváljuk a memorizálás, a kondicionálás folyamatát. Nem kell ahhoz nagyon résen lenni, hogy rávágjuk, melyik minta volna előremutató.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
A rossz gyerek
iskola, óvoda

A rossz gyerek

Az osztályban van egy rossz gyerek. Mindenki szerint rossz. Piszkálja a gyerekeket, belerúg a lányokba, zavarja az órát.

Képzeletbeli történet!

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Öt gyerek anyjának lenni
határon túl

Öt gyerek anyjának lenni

Egy barátnőm barátnője külföldön él a családjával. Öt gyermeke van, és azt hiszem azt csak Ő tudja, hogy ez mit jelent. De akármit is jelentsen, egy biztos, hogy ő ezt élvezi. Ezt onnan tudom, hogy a barátnőm egy ideje meséli, hogy Joli – ő a bizonyos – a facebookon kis posztokban megosztja a családja történeteit. Szórakoztató és tanulságos, néha könnyeket csal a szemébe, néha pedig elgondolkodtató. Egy biztos, hogy mindarról sajátos képe van, és sok gyereken kipróbált tapasztalata, amivel mi is szembesülünk a hétköznapjainkban. És akkor arra kértük Jolit, hogy néhány történetét mesélje el itt is.

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?
ajánló

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?

Bevallom, én soha. Ahogy a fénysebességről sem nagyon jut eszembe és az univerzum bár időnként szóba kerül, nagyon sokat nem tudok róla. Ezért is álltam kicsit értetlenül a mini sorozat előtt, amit ma ajánlok nektek. Mert hogy ezek a mesekönyvek erről szólnak. És aztán a szerző, Farkas Robi olyan jó kis válaszokat adott a kérdéseimre, hogy elkezdett érdekelni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.