Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Miért fontos a diagnózis?

Sok felnőtt ember él különböző nehézséggel, amiről talán fogalma sincs. Vagy lehet hogy sejti, hogy valami nem klappol, de szégyelli, azt hiszi értéktelen amiatt. Ő kevesebb a többieknél. És cipeli egy életen keresztül, hogy nehezen koncentrál, nehezen olvas, hogy szétszórt vagy kifolyik a kezei közül a munka.

Bírálatot és meg nem értést tapasztal, ő is magát ostorozza, egyre nagyobb és teljesíthetetlenebb követelmények elé állítja magát, és azt hiszi, hogy csak úgy, csak olyan módon tökéletes megoldani a helyzeteket, ahogy a többség. Neki nem megy. Vagy egyáltalán, vagy csak más úton. Vagy lassabban. Vagy hibásan. Vagy akadozva.

Ahelyett, hogy szembe nézne a problémákkal, és az azzal való együttélést fejlesztené a lehető legmagasabb fokra, azzal az adottsággal dolgozna és ahhoz képest alakítaná ki a működési modelleket, megoldási eljárásokat, egy lehetetlen küldetést visz véghez. Úgy élni, ahogy az számára nem természetes.

Önmagunk elfogadása az első lépés ahhoz, hogy kiteljesedjünk, hogy sikeresek legyünk, hogy véghez vigyük a szándékainkat.

Gyerekkorban kezdődik mindez. Ahogy a szülők viszonyulnak a gyermekeik egyéniségéhez, adottságaihoz. Ma, amikor rendre egyre több a különleges bánásmódot igénylő gyerek, még ma is szégyellni való, nehezen feldolgozható, ha azt kéri a pedagógustól a szülő, hogy legyen egy vizsgálat, egy mélyebb elemzés. Amivel nem a stigma, a skatulyázás a cél, hanem a jobb megértés, a szakszerűbb hozzáállás, a gyermek érdekében megteremthető legjobb környezet.

Egy gyereknek is nehéz azt megélni, hogy neki fejlesztésre kell járnia, hogy neki nehezebben megy, hogy neki másképp kell mint a többségnek – bár ez egyre kisebb többség – de azt még nehezebb feldolgozni, amikor megléphetetlen akadályok elé kerül, hogy bármit is tesz nem fogja tudni teljesíteni, mert nem rá, nem hozzá van szabva. Ennél kudarcosabb helyzet nincs.

Nem az a ciki, ha kiderül, a gyerek diszlexiás, hiperaktív vagy aspergeres. Az a ciki, ha úgy teszel, mintha nem lenne az! Mert azt üzened ezzel, hogy csak a saját komfortod fontos számodra, csak a szülői szereped az, amiben tökéletesnek kell érezned magad, és ha kiderül, a gyereked valamiért eltérő úton fejlődik, akkor hajlamos vagy magadat okolni.

Ismertek olyan felnőtteket, akik ránézésre okos, intelligens, tehetséges emberek, mégis nem megy nekik? Mégis állandó kudarc, munkahelyről, munkahelyre járva sosem tudják a valódi tudásukat megmutatni? Hogy bármekkora erőfeszítést is tesznek, sosem tudják azt a maximumot hozni, amivel elégedettek lennének ők is és a környezetük is? Ehelyett különböző elkerülő mechanizmusokat, rejtőzködő szerepeket alakítanak ki. Sokan agresszívek és érzéketlenek lesznek, vagy magányos harcosok, akik képtelenek az együttműködésre, mert ezzel kompenzálnak, nehogy kiderüljön, hogy valami nekik nem megy.

Felnőtt korban sem késő utánajárni, ha úgy érzed, valami nem stimmel. valami nehezebb, valami akadályoz abban, hogy kiteljesedj! De leginkább a kisgyerekkor alkalmas arra, hogy feltérképezzük a képességeket, adottságokat, működéseket, nehézségeket. És ezeket szisztematikus, elemző úton sorra vegyük, megvizsgáljuk, segítsük, támogassuk, fejlesszük. Azért, hogy minél inkább sikeres életet élhessünk. A hétköznapokat ne a rejtőzködés, a kompenzálás és a kétségbeesett próbálkozások, elkerülések vezéreljék!

Félünk, ha kapunk egy képletet, ilyen vagy olyan az a gyermek, az egy életre megbélyegzi. De új tudást kell szereznünk! Meg kell tanulnunk az információkat a helyén kezelni! Ez a teljes képben csak egy újabb részlet, mint hogy valaki szőke, barna, kék szemű, alacsony vagy magas. Ha azt látod, hogy a gyermeked alacsony növésű, nem a kosárlabda felé terelgeted, hanem azt mutatod meg neki, milyen jó autóversenyző vagy zsoké lehetne belőle. Ugyanezért fontos a diagnózis, ami a tanulási képességekre vonatkozik. Csak ahhoz szakember kell, azt Te, mint a szülője nem biztos hogy látod, nem biztos, hogy felismered. 

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?
iskola, óvoda

Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?

Minden gyereknél eljön a nap, amikor könyörögni kell, hogy tegyen maga után rendet. Hogy legyen figyelemmel a környezetére, hogy uralkodjon a káoszon. És van, hogy erre hiába kérjük, aztán feladjuk. De miért is kell ragaszkodnunk a rendhez? Miért nem hagyhatjuk rájuk, milyen állapotban van a szobájuk?

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.