Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Kezdő lendület a tanévhez

Hogy miként telik az iskola első hete, az a gyerekek arcán látszik. Hogy milyen erős a kezdés, és milyen élményekkel indulnak neki az új tanévnek, meghatározhatja a hátralévő napokat. Az iskola és a tanárok felelőssége, hogy tudják-e legalább az első héten fenntartani a csillogást. A mienk pedig az, hogy hagyjuk-e, hogy csillogjon az a szem.

Mire emlékszel az iskolás idődből? Kérdezte nemrég a gyerekem. És meséltem neki a barátaimról, a szünetben eltöltött időről, a bújócskákról, később a bandázásokról. Arról, amikor a tanító néni kókusz golyót készített velünk és amikor igazságtalan és gonosz volt. Csak olyan dolgok jutottak eszembe, amelyek érzelemmel átitatott, erős esetek voltak. Azokból a nehézségekből és örömökből tanultam a legtöbbet, amikor megérintve éreztem magam akár pozitív, akár negatív értelemben. A többi eltűnt. A többi nem maradt meg.

Az első iskolai hét remek alkalom arra, hogy megalapozzuk az érzelmi bevonódást. Akár új, akár a régi iskolai közösségbe térnek vissza a gyerekek, az első időszak szóljon az együttlét öröméről. A kötelékek, barátságok kialakulásáról. A mosolyról és a támogatásról, a közös élményekről. Azok a kis elsősök, akik már az első héten leckét kapnak, a tanórák szabályozott kereteiben kell magányosan ülniük az iskolapadban, nem tudnak kapcsolódni egymáshoz, az iskolához, a tanító nénihez, bácsihoz.

Akinek van sikerélménye, az valamennyire belekerül a vérkeringésbe. De aki lassabban oldódik, aki óvatosabban kapcsolódik, aki szemlélődik, annak a hagyományos iskolában nem marad ideje, az óhatatlanul lemarad, kimarad. Nem lesznek élvezetes percei, élményei, és csakhamar nem szeret majd iskolába járni. A hatéves, egész augusztusban a hátán rohangál a táskájával. Októberre bevágja a sarokba, ennyi volt. Elvész a varázs nagyon hamar.

Van olyan tanító, aki az első heteket egymás megismerésére és megszeretésére fordítja. Ami lendületet ad a későbbi munkához. Olyan lendületet, amivel behozza az „elvesztegetett” bevezető időszakot. Mert persze a tananyag nem várhat, versenyt futunk az idővel.

Szülőként kevés dolgot tehetünk, ha nem magunk választjuk az iskolát. De segíthetünk élményeket szerezni, a társakhoz kapcsolódni, baráti szálakat kialakítani, erősíteni. És segíthetünk azzal, ha nem sürgetünk, nem kérünk számon, nem nyargalunk a teljesítmény után.

Mert erőltetni a teljesítményt a munkát, a tanulást nem lehet. Rossz perceket lehet szerezni. De ha valaki még nincs felkészülve egy tudás befogadására, az nem lesz felkészültebb a szigorú só, a parancs dacára sem. Hiába nem veszünk tudomást róla, a dolgoknak idő kell, hogy megtörténjenek. És ha nem adjuk meg az időt, akkor is szükség van rá.

Adjuk meg a gyerekeinknek a lehetőséget arra, hogy bekapcsolódjanak. Hogy felfedezzenek, hogy megtalálják a helyüket. Hogy iskolások legyenek, vagy visszatérjenek a hétköznapokba. Adjunk időt és teret arra, hogy kényelmesen elhelyezkedjenek. Különben feszengés és kényelmetlenkedés lesz csak mindaz, ami mehetne gördülékenyen is.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
A rossz gyerek
iskola, óvoda

A rossz gyerek

Az osztályban van egy rossz gyerek. Mindenki szerint rossz. Piszkálja a gyerekeket, belerúg a lányokba, zavarja az órát.

Képzeletbeli történet!

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Öt gyerek anyjának lenni
határon túl

Öt gyerek anyjának lenni

Egy barátnőm barátnője külföldön él a családjával. Öt gyermeke van, és azt hiszem azt csak Ő tudja, hogy ez mit jelent. De akármit is jelentsen, egy biztos, hogy ő ezt élvezi. Ezt onnan tudom, hogy a barátnőm egy ideje meséli, hogy Joli – ő a bizonyos – a facebookon kis posztokban megosztja a családja történeteit. Szórakoztató és tanulságos, néha könnyeket csal a szemébe, néha pedig elgondolkodtató. Egy biztos, hogy mindarról sajátos képe van, és sok gyereken kipróbált tapasztalata, amivel mi is szembesülünk a hétköznapjainkban. És akkor arra kértük Jolit, hogy néhány történetét mesélje el itt is.

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?
ajánló

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?

Bevallom, én soha. Ahogy a fénysebességről sem nagyon jut eszembe és az univerzum bár időnként szóba kerül, nagyon sokat nem tudok róla. Ezért is álltam kicsit értetlenül a mini sorozat előtt, amit ma ajánlok nektek. Mert hogy ezek a mesekönyvek erről szólnak. És aztán a szerző, Farkas Robi olyan jó kis válaszokat adott a kérdéseimre, hogy elkezdett érdekelni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.