Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Kezdő lendület a tanévhez

Hogy miként telik az iskola első hete, az a gyerekek arcán látszik. Hogy milyen erős a kezdés, és milyen élményekkel indulnak neki az új tanévnek, meghatározhatja a hátralévő napokat. Az iskola és a tanárok felelőssége, hogy tudják-e legalább az első héten fenntartani a csillogást. A mienk pedig az, hogy hagyjuk-e, hogy csillogjon az a szem.

Mire emlékszel az iskolás idődből? Kérdezte nemrég a gyerekem. És meséltem neki a barátaimról, a szünetben eltöltött időről, a bújócskákról, később a bandázásokról. Arról, amikor a tanító néni kókusz golyót készített velünk és amikor igazságtalan és gonosz volt. Csak olyan dolgok jutottak eszembe, amelyek érzelemmel átitatott, erős esetek voltak. Azokból a nehézségekből és örömökből tanultam a legtöbbet, amikor megérintve éreztem magam akár pozitív, akár negatív értelemben. A többi eltűnt. A többi nem maradt meg.

Az első iskolai hét remek alkalom arra, hogy megalapozzuk az érzelmi bevonódást. Akár új, akár a régi iskolai közösségbe térnek vissza a gyerekek, az első időszak szóljon az együttlét öröméről. A kötelékek, barátságok kialakulásáról. A mosolyról és a támogatásról, a közös élményekről. Azok a kis elsősök, akik már az első héten leckét kapnak, a tanórák szabályozott kereteiben kell magányosan ülniük az iskolapadban, nem tudnak kapcsolódni egymáshoz, az iskolához, a tanító nénihez, bácsihoz.

Akinek van sikerélménye, az valamennyire belekerül a vérkeringésbe. De aki lassabban oldódik, aki óvatosabban kapcsolódik, aki szemlélődik, annak a hagyományos iskolában nem marad ideje, az óhatatlanul lemarad, kimarad. Nem lesznek élvezetes percei, élményei, és csakhamar nem szeret majd iskolába járni. A hatéves, egész augusztusban a hátán rohangál a táskájával. Októberre bevágja a sarokba, ennyi volt. Elvész a varázs nagyon hamar.

Van olyan tanító, aki az első heteket egymás megismerésére és megszeretésére fordítja. Ami lendületet ad a későbbi munkához. Olyan lendületet, amivel behozza az „elvesztegetett” bevezető időszakot. Mert persze a tananyag nem várhat, versenyt futunk az idővel.

Szülőként kevés dolgot tehetünk, ha nem magunk választjuk az iskolát. De segíthetünk élményeket szerezni, a társakhoz kapcsolódni, baráti szálakat kialakítani, erősíteni. És segíthetünk azzal, ha nem sürgetünk, nem kérünk számon, nem nyargalunk a teljesítmény után.

Mert erőltetni a teljesítményt a munkát, a tanulást nem lehet. Rossz perceket lehet szerezni. De ha valaki még nincs felkészülve egy tudás befogadására, az nem lesz felkészültebb a szigorú só, a parancs dacára sem. Hiába nem veszünk tudomást róla, a dolgoknak idő kell, hogy megtörténjenek. És ha nem adjuk meg az időt, akkor is szükség van rá.

Adjuk meg a gyerekeinknek a lehetőséget arra, hogy bekapcsolódjanak. Hogy felfedezzenek, hogy megtalálják a helyüket. Hogy iskolások legyenek, vagy visszatérjenek a hétköznapokba. Adjunk időt és teret arra, hogy kényelmesen elhelyezkedjenek. Különben feszengés és kényelmetlenkedés lesz csak mindaz, ami mehetne gördülékenyen is.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?
iskola, óvoda

Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?

Minden gyereknél eljön a nap, amikor könyörögni kell, hogy tegyen maga után rendet. Hogy legyen figyelemmel a környezetére, hogy uralkodjon a káoszon. És van, hogy erre hiába kérjük, aztán feladjuk. De miért is kell ragaszkodnunk a rendhez? Miért nem hagyhatjuk rájuk, milyen állapotban van a szobájuk?

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.