Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?

Mindenki ért a gyerekneveléshez. Mindenki vagy nevelt, vagy nevel vagy őt nevelték, de bármilyen vonatkozásban is találkozik a neveléssel, szakértővé válik. A saját élmény, az otthonról hozott hagyomány és tapasztalat erősebb bármilyen szakszerű megnyilatkozásnál, sőt akár ellentétes állásfoglalásként is megél egymás mellett.

 

Van aki lájkolja a cikket, ahol arról ír a szakértő, miért nem szabad a gyerek agyát a túlzott képernyővel terhelni, aztán mégis ha összeadja a heti óraszámot, amennyit kütyüzéssel tölt a család, meg sem közelíti az egészségeset és aztán megmagyarázza miért is jó a digitális kompetencia építése.

Túl sok mindent érünk el, túl sok információt tudunk begyűjteni, amiről nekünk kell eldönteni, hogy használható-e vagy sem. Szerencsés esetben van egy ösztönös vagy tanult kritikai szemlélet, amellyel sikerül megszűrni mi az, ami a mi családi kultúránknak része lehet. És ha elég hiteles életet élünk, akkor nem tántoríthat el a szomszéd gyereke, aki másképp működik, fejlődik.

Viszont vannak olyan helyzetek, amikor nincs korábbi tapasztalat, akár még a szomszéd vagy rokon gyerek sem szolgált még ilyen példával. Van, amikor a jól bevált megoldások nem működnek. Van, amikor az új kutatások, a szakértők újabb meghökkentő eredményekkel, kísérletekkel állnak elő, amit magunk nem hittünk volna, de elfogadjuk, hogy ahogy változik a világ, ahogy fejlődik a technika, ahogy átalakul körülöttünk a társadalom, úgy állandó változásban van az a hagyomány, az az örökölt tudás, amit a gyerekneveléssel hoztunk magunkkal.

Könnyen abba a hibába eshetünk, hogy ugyan dől ránk a sok információ és ismeret, mégsem hisszük el, vagy nem tudjuk, mit kezdjünk vele.

A legnagyobb kihívás akkor éri a szülőt, ha kívülről kap visszajelzést, hogy a szokásostól eltérő megoldásokra van szükség gyermeke nevelésében. Erre az egészséges és magától értetődő válasz a tagadás, a hárítás, hogy az én gyerekem nem lehet olyan, nem lehet az... Nekünk működik az élet, otthon nem így van, hiszen okos, együttműködő, mi nem látjuk, hogy bármi baj lenne. Ez a reakció természetes, de a következő lépésnek a gondolkodó felnőtt lépése kell, hogy legyen.

A leggyakoribb nehézség a részképesség zavar, ami nem a világ közepe, de muszáj vele foglalkozni! Ezek olyan alapvető képességek, amikre a későbbi iskolai készségek épülnek, az egyes észlelési területek mentén. Hallás, tapintás, beszéd, látás, testérzékelés, téri orientáció, sorrendiség. A részképességek hátterében a mozgás szerveződése áll. A mozgás szervezettségének hátterében pedig az idegrendszer érettsége. Tehát: a részképesség zavar háttere neurofiziológiai diszfunkció. A kutatások szerint a szülők, gyerekek 16%-a érintett valamilyen részképesség zavarban. Azok között is, akik olvassák ezt a cikket!

A szülők, ha adódik egy probléma külső segítséggel operálnak: 

  • elviszem egy okoshoz, aki megmondja, mi van a gyerekkel (/családdal/kutyával...)
  • ügyelek az egészséges táplálkozásra – vitamin, gluténkerülés, ha kell, ha nem
  • elviszem sportolni, az jót tesz
  • elviszem terápiába, a szakember majd ott, helyben segít

DE fontos, hogy itt ne álljon meg, hanem ezt követően konzultáljon a választott szakemberrel, hogy a nap együtt töltött szakaszában mit változtassunk, milyen feladatokat végezzen el a szülő maga a gyermekkel, annak érdekében, hogy hatékonyan működjön a terápia.

Klasszikus példa: a gyerek görnyedt mind a testtartásában, mind a feladatvégzésében.

Szülői vélemény: majd az iskola változtat ezen, lelkesebb lesz és kihúzza magát. Vagy adok neki vitamint. Vagy elmegyünk és ketten úszunk minden szombaton.

Ha így megtörténik a változás – ami klassz –, akkor a háttérben rossz szokás/hirtelen fizikai változás állt mindössze, ami kis beavatkozással kedvezően alakult.

Ha a háttér ennél bonyolultabb, nem fog változás történni, viszont mindenki frusztrálódik.

Lehetséges változtatási stratégia: pontos fókuszálással:

    • gyermekgyógytornász mozgásvizsgálata, diagnózis. (pl. hanyagtartás)
    • gyermekgyógytornász instrukciója az elvégzendő gyakorlatok pontos kivitelezésében
    • tartásjavító mozgásgyakorlatok elvégzése naponta otthon
    • az izomzat megerősítését követően rendszeres sporttevékenység végzése iskolában vagy másutt
    • folyamatos visszajelzés a gyerek felé a testtartását illetően az iskolában is – mert már tudatosan képes változtatni
    • folyamatos visszajelzés a gyerek felé a feladatvégzésében: fókuszáljon a feladatra
    • járulékos haszon: a testtudat javulása, figyelmi funkciók javulása..

    Másik példa: nem akar figyelni: kétszemélyes helyzetben tud és akar működni, (lefelé) minősíti a másikat és magát (inkább felfelé).

    Sokszor találkozunk azzal, hogy a gyerek nem tud figyelni, pedig okos: ennek fizikai megjelenése lehet a hanyag tartás, nyitott száj, ami rossz oxigenizációhoz, ingerelt idegrendszerhez vezet. Vagy okozhatja mentális nehézség is: kütyük által telített amigdala, túlcsorduló vizuális inger, ömlő, de feldolgozatlan információk, ami felrobbanó indulatokhoz vezet.

    Lehet neurológiai probléma, az éretlen idegrendszer, amikor az észlelési csatornák és azok szerveződése nem optimálisan fejlett. Ettől ügyetlen a gyerek. Mindent felborít, nem képes összetartani a testét, nem hallja meg a vezető információt/fedőzajban él, nem vesz észre, nem jegyez meg dolgokat.

    A megfelelő és időben történő játékos foglalkozással, mágikus szó, félünk tőle: terápiával, segíteni lehet. A fejlesztés, a terápia nem egyenlő a fogyatékossággal, azzal, hogy valaki buta vagy nem elég jó. Egyszerűen a finomhangoláshoz hasonlítható. Amire ha tetszik ha nem, egyre több gyereknek van szüksége. Ennek okai és az intézményes keretei egy másik gondolatkör problémája. Itt és most számunkra az a fontos, hogy szülőként lelkileg és az ismeretek szintjén is fel legyünk készülve arra, hogy új feladataink is lehetnek gyerekeinkkel.

    A szakértői támogatást Fung Emília logopédustól kaptam.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?
iskola, óvoda

Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?

Mindenki ért a gyerekneveléshez. Mindenki vagy nevelt, vagy nevel vagy őt nevelték, de bármilyen vonatkozásban is találkozik a neveléssel, szakértővé válik. A saját élmény, az otthonról hozott hagyomány és tapasztalat erősebb bármilyen szakszerű megnyilatkozásnál, sőt akár ellentétes állásfoglalásként is megél egymás mellett.

 

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Lehet egy kérdéssel több?
határon túl

Lehet egy kérdéssel több?

Bennem megfogalmazódott vagy száz, amit fel kellett volna anno a fehér habos helyett a halványzöld, gyöngyös gallérúban, mert az én koromhoz (26) , az én helyzetemben... A kétéves lányom ordibált a szertartás alatt, hogy APA KOPASZ, jelzem legalább nem a császárról és a meztelenségről szólt az ének, de egyszerűen azóta is bánom, hogy ha már egyszer jelmezt húztam, - egyáltalán minek kell az a jelmez? - akkor miért nem lehetett 1000%osan. Szóval a kérdéseket miért nem tettem fel előtte, vagy közvetlen utána, vagy az eltelt húsz év során, és akkor most nem érezném úgy magam, mint a fuldokló, mikor a jószándékú segítők első lépésként bedugaszolják a végső menedék nádszálat a szájában.

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat
ajánló

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat

Bevallom, fejben jobban főzök. Meg ízlelni is jobban szeretek. Szóval sosem voltam az a tudatos kitchen women. Mégis, most amellett kampányolok, hogy főzzetek a gyerekeitekkel, meg nélkülük is sokat, mert az élet olyan területeit nyitja meg, amire nagyon kevés időnk jut!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.