Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda
Hogyan csökkentsd a rivalizáslást a testvérek között

Bármiből versenyt tudnak csinálni a testvérek.

Kié a legnagyobb sültkrumpli? Kinek van több házi feladata? Ki mossa jobban a fogát?

Komolyan. Nincsenek határok. És bármennyire is próbálod velük megértetni, hogy nem számít kinek hosszabb a rózsaszín körme, egyikük sem akar második lenni. 

Tovább
Fejleszteni való

Kiló számra találkozunk fejleszteni való gyerekkel. Persze szakember nem terem hozzá kiló számra, csak a probléma. Szorongó gyerek, szorongó szülő és megoldatlan helyzetek garmada. Tegye fel a kezét, akinek nincs lelkiismeret furdalása, amiért a gyereke nem teljesít jól! Aki nem tette, hamarosan fel fogja tenni. Csak idő kérdése.

Tovább
Magán tanulok

Tanulok magán, tehát magántanuló vagyok. Már az elnevezés is kissé ügyetlen. Mit csinálnék mást, ha nem magánilag tanulnék. Ami egyben persze közösségi tevékenység is manapság, de mégis magán dolog, mert hogy mi marad bennem az magán… azaz egyéni…Gondolatok a magántanulóságról….

Tovább
Harcolós játékok? A tudomány szerint szükségesek!

Teljességgel érthető, hogy néhány szülő miért irtózik a harcolós játékok minden formájától, a játékfegyverektől, a kardoktól, de akár még a birkózástól is. Manapság a világ hírei ijesztőek és kissé lehangolóak, mi meg ezektől szeretnénk megóvni a gyermekeinket és biztonságban tudni őket.

Tovább
Mit tegyél, ha hazugságon kapod a gyereked?

Egy esti rendrakáskor észreveszel egy ismeretlen játékot a gyerekszobában. Tudod, hogy nem te vetted és azt is tudod, hogy nem kaphatta ajándékba. Megkérdezed a gyerekedtől, hogy honnan van ez a játék? Egyik lábáról áll a másikra, nem néz a szemedbe miközben azt mondja, hogy nem tudja. Tudod, hogy hazugságon kaptad. „Ez nem a te játékod. Hogy került a játékosdobozba? Egy barátodé?” „Ühüm. Igen. Egy barátomé.” A történet csak nem akar összeállni. Úgy érzed, a lányod nem mondta el a teljes igazságot

Tovább
Miért nem hajlandó megkötni ez a kölyök az istenverte cipőfűzőjét?

Nem tudom megmondani, hogy ez egy nagyszerű nevelési stratégia, vagy az elveim totális feladása, de úgy döntöttem, hogy nem érdekel, feladom a cipőfűző bekötése miatt folytatott harcomat. 

Tovább
Gyerekjogok a valóságban

Minden 18 éven aluli embert gyereknek tekintünk, és rájuk külön jogok vonatkoznak. De vajon tisztában vagyunk-e ezekkel, tudjuk-e, hogy otthon, az utcán, a játszótéren és az iskolában is érvényesek ezek? És betartjuk őket? Napjainkban különösen fontos, hogy tisztában legyünk ezzel és felelős, a jogaikkal tisztában lévő gyerekeket neveljünk.

Tovább
Többszörös intelligencia – mire jó ez nekünk?

Nem elég kritikát alkotni. Nagyon fontos, hogy konstruktív módon alkossunk kritikát és lefordítsuk a mindennapok gyakorlatára a tennivalókat. 

Tovább
9 nevelési tanács, ami minden gyereknél bevethető

A szülői tanácsok kissé homályosak lehetnek. Ha megguglizod a problémádat, biztos, hogy nem csak egyféle tanáccsal fogsz találkozni. És elég nagy az esélye, hogy a válaszok kissé (vagy nagyon is) ellentmondanak egymásnak. Ahelyett, hogy az egyetlen választ keresnéd, nézzük meg a szülőséget egy kicsit általánosabb perspektívából. Keressünk néhány általános témát, úgy általában, a gyerekekről.

Tovább
Veszekedés nélküli leckeírás? Igen!

A házi feladat megírása nagy eséllyel torkollik veszekedésbe, zokogásba. Olvasd el ezeket a könnyen kivitelezhető ötleteket, ha szeretnéd megszüntetni a gyerekeddel való mindennapos csatározásokat.

Tovább
Zaklatás az iskolában tanár módra

Az iskolai zaklatások témakörét körbejárva nem mehetünk el amellett, hogy arról is beszéljünk, milyen kulturális közegben szeretnénk elérni azt, hogy a gyerekeink együttműködők, elfogadók legyenek és ne zaklatók, kirekesztők. 

Tovább
A reggeli ölelés ereje

Az 5 éves kislányommal reggelente rendszeresen küzdünk egymással. Például nem a megfelelő reggelit szoktam neki adni. Elfut előlem, amikor ki akarom fésülni a göndör haját. Friss hó borítja az utcákat, de ő csak és kizárólag a balerina cipőjét hajlandó felvenni. A földön fekszik, sír és hadonászik a karjával, amire végre sikerül feladnom a hótaposóját. Természetesen megint késésben vagyunk, de még vissza kell futnom, hogy lekapcsoltam-e a lámpát a fürdőben. 

Tovább
Iskolai bántalmazás

Egészen biztos vagyok abban, hogy a felnőttkori agresszivitás és bántalmazó viselkedés, a zaklatás, az abúzus olyan gyerekkori viselkedésmintákban gyökerezik, amelyekkel mindannyiunknak volt dolga, tapasztalata. Ahogy az elmúlt napok, hetek kommunikációs eseményei is bizonyítják, a helyzetünkkel, kapcsolatainkkal való visszaélés, illetve az abban elfoglalt helyünk, a magunk méltó képviselete nem igazán erőssége a társadalmunknak. És legyen az nő, férfi vagy gyerek, védtelen felnőtt vagy fiatal, tudatosítani kell minden szereplőben, minden félben azt, hogy mi, mit jelent. Mi az a határ, amit nem léphetünk át.

Tovább
5 ok, amiért kiabálsz a gyerekeddel (és mit tehetnél helyette?)

Mindent megpróbálsz, hogy abbahagyd végre a kiabálást. Vagy a hibáztatást. Vagy a fenyegetőzést. Vagy a kritizálást.

Nem számít, hogy hány kiabálásmentes napod van, mindig visszatérsz a már berögzült szokásaidhoz.

És olyankor újból rettenetesen érzed magad.

A szándékaid értékelendőek, de valamiért újból és újból üvöltözöl a gyerekeiddel. 

Tovább
Nemzeti ünnep az iskolában

Vagy otthon, nehéz erről mit mondani a gyereknek. Mi, akik szülők vagyunk ezekben az években, jellemzően nem éltük meg október 23-át. Van, akinek a szülei sem, vagy csak csecsemő korúan. Mit keres ez a mi otthonunkban, iskoláinkban? Van-e keresnivalója?

Tovább
A fejlődéstudatos hozzáállás nem elég!

Ahhoz, hogy a diákok szembe tudjanak nézni az élet kihívásaival, a tanároknak törekedniük kell a készségek széles skálájának átadására. A tanárok hajlamosak azt hinni, hogy ha fejlesztik a diákok fejlődéstudatos hozzáállását, akkor eléggé felkészültek lesznek ahhoz, hogy szembe nézzenek az élet változásaival és kihívásaival. Pedig a fejlődéstudatos hozzáállás elsajátítása önmagában nem vértez fel senkit arra, hogy kihozza magából a lehető legtöbbet. 

Tovább
Gonoszságból jeles

A gyerekközösség tud a leggonoszabb és a legbántóbb lenni. Tekintet nélkül nyírják egymást. És a gyerekközösség tud a legféltőbb, leginkább együttérző és összetartó társaság lenni. Tekintet nélkül tudják egymást szeretni. Hogy mitől függ ez? Azoktól a tapasztalatoktól, amelyek őket személyesen érik.

Tovább
Hogyan segíthetsz kialakítani a gyereked jó ítélőképességét?

Sok felnőtt lebénul, amikor nehéz döntéssel áll szemben. Mások, ami talán még rosszabb, önmaguknak ártó döntéseket hoznak és rendszeresen rossz ítélőképességről tesznek tanúbizonyságot. De senki sem születik jó ítélő-, és bölcs döntéshozatali képességgel. A jó ítélőképesség és a döntéshozatali képesség a tapasztalatszerzés és a reflexiók útján alakul ki. Ahogy egy bölcs mondás hangzik: Az ítélőképesség a tapasztalatokból fejlődik ki, a jó ítélőképesség pedig a rossz tapasztalatokból.

Tovább
3 ok (és a megoldások), amikor a gyerekek kitérnek a felelősség alól

Visszhangzik a ház a gyerekek üvöltésétől.

Belépsz a szobába és látod, hogy teljesen elborult az agyuk. Erre megkérdezed, hogy mi történt?

„Ő kezdte!” „Nem én kezdtem, ő kezdte!” „Nem!” „De igen!”
Ez a beszélgetés nem vezet sehova. „Megkérhetlek, hogy egymás után mondjátok el, hogy mi történt?”

„Nem hagyott békén!” „Nem, te nem hagytál békén!”

Az egymásra mutogatás folytatódik tovább. Senki sem ismeri el a hibáját. Senki sem mondja el a saját szerepét a veszekedésben.

Miért nem képesek beismerni?

„Mama, igaza van a tesómnak. Egyszerűen nem hagytam békén, pedig megkért rá. Iszonyú dühös voltam, nem voltam képes végiggondolni a tetteim következményét. Bocsánat.”

Igen, valahogy így. Ez olyan nehéz?

Tovább
<< < 1 - 19 / 156 > >>

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Hogyan csökkentsd a rivalizáslást a testvérek között
iskola, óvoda

Hogyan csökkentsd a rivalizáslást a testvérek között

Bármiből versenyt tudnak csinálni a testvérek.

Kié a legnagyobb sültkrumpli? Kinek van több házi feladata? Ki mossa jobban a fogát?

Komolyan. Nincsenek határok. És bármennyire is próbálod velük megértetni, hogy nem számít kinek hosszabb a rózsaszín körme, egyikük sem akar második lenni. 

Béke az osztályban
interjúk

Béke az osztályban

Sok szülő hajlamos az iskolát felelőssé tenni, ha konfliktus, bántalmazás, meg nem értés van. Különösen az áldozatok szülei válnak anya/apa-tigrissé, tehetetlenségükben, amiért nincs befolyásuk az iskolai folyamatokra. És még az is kérdéses, hogy ki a valódi áldozat? Mit tehet a tanár, tanító, hogy az osztályában az erőszakmentes kommunikáció legyen a bevált irány? Erről kérdeztem Kiss Virágot, aki a Fillér utcai Általános Iskola tanítónője.

5 európai fiatal osztja meg velünk milyen hazájukban a felsőoktatás
határon túl

5 európai fiatal osztja meg velünk milyen hazájukban a felsőoktatás

Egyes európai országokban az állam fizeti részben, vagy egészben az oktatást az iskola-előkészítőtől az egyetemig. A kormányok fedezik a felsőoktatásban felmerülő költségeket, így a diplomások adósság nélkül, tiszta lappal indulhatnak el a nagyvilágba.

Segíts a gyerekednek átvészelni a karácsonyi nyüzsgést!
ajánló

Segíts a gyerekednek átvészelni a karácsonyi nyüzsgést!

Úgy érzem, november közepén minden szülőnek kellene egy figyelmeztetés, amely így szólna: Vigyázat! Az önkontroll csekély mértékűre csökkent!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.