Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda
Nemzeti ünnep az iskolában

Vagy otthon, nehéz erről mit mondani a gyereknek. Mi, akik szülők vagyunk ezekben az években, jellemzően nem éltük meg október 23-át. Van, akinek a szülei sem, vagy csak csecsemő korúan. Mit keres ez a mi otthonunkban, iskoláinkban? Van-e keresnivalója?

Tovább
A fejlődéstudatos hozzáállás nem elég!

Ahhoz, hogy a diákok szembe tudjanak nézni az élet kihívásaival, a tanároknak törekedniük kell a készségek széles skálájának átadására. A tanárok hajlamosak azt hinni, hogy ha fejlesztik a diákok fejlődéstudatos hozzáállását, akkor eléggé felkészültek lesznek ahhoz, hogy szembe nézzenek az élet változásaival és kihívásaival. Pedig a fejlődéstudatos hozzáállás elsajátítása önmagában nem vértez fel senkit arra, hogy kihozza magából a lehető legtöbbet. 

Tovább
Gonoszságból jeles

A gyerekközösség tud a leggonoszabb és a legbántóbb lenni. Tekintet nélkül nyírják egymást. És a gyerekközösség tud a legféltőbb, leginkább együttérző és összetartó társaság lenni. Tekintet nélkül tudják egymást szeretni. Hogy mitől függ ez? Azoktól a tapasztalatoktól, amelyek őket személyesen érik.

Tovább
Hogyan segíthetsz kialakítani a gyereked jó ítélőképességét?

Sok felnőtt lebénul, amikor nehéz döntéssel áll szemben. Mások, ami talán még rosszabb, önmaguknak ártó döntéseket hoznak és rendszeresen rossz ítélőképességről tesznek tanúbizonyságot. De senki sem születik jó ítélő-, és bölcs döntéshozatali képességgel. A jó ítélőképesség és a döntéshozatali képesség a tapasztalatszerzés és a reflexiók útján alakul ki. Ahogy egy bölcs mondás hangzik: Az ítélőképesség a tapasztalatokból fejlődik ki, a jó ítélőképesség pedig a rossz tapasztalatokból.

Tovább
3 ok (és a megoldások), amikor a gyerekek kitérnek a felelősség alól

Visszhangzik a ház a gyerekek üvöltésétől.

Belépsz a szobába és látod, hogy teljesen elborult az agyuk. Erre megkérdezed, hogy mi történt?

„Ő kezdte!” „Nem én kezdtem, ő kezdte!” „Nem!” „De igen!”
Ez a beszélgetés nem vezet sehova. „Megkérhetlek, hogy egymás után mondjátok el, hogy mi történt?”

„Nem hagyott békén!” „Nem, te nem hagytál békén!”

Az egymásra mutogatás folytatódik tovább. Senki sem ismeri el a hibáját. Senki sem mondja el a saját szerepét a veszekedésben.

Miért nem képesek beismerni?

„Mama, igaza van a tesómnak. Egyszerűen nem hagytam békén, pedig megkért rá. Iszonyú dühös voltam, nem voltam képes végiggondolni a tetteim következményét. Bocsánat.”

Igen, valahogy így. Ez olyan nehéz?

Tovább
Gyerekek lázadása

Mitől nem működnek az eddigi eljárások, a korábbi minták a gyereknevelésben? Sokféle válasz létezik. Egyik az információs társadalom kihívásaiban, a másik a megváltozott kapcsolatrendszerben találja meg a választ. És lehet még sok, szerteágazó oka, amelyek bizonyára mind együttesen okozzák a tehetetlenséget, ami szülőket, tanárokat lep meg az alfa generáció kapcsán.

Tovább
Figyeljünk, ne csak hallgassunk!

„Mami, sétáltathatom a kutyát?” „Nem kicsim, nem vagy még elég nagy hozzá.”, „Papa, felmászhatok a fára?” „Nem drágám, túl veszélyes.” , „Egyedül szeretném felvenni a cipőmet.” „Nincs most erre időnk, nagyon sietünk.”, „Játszhatok?” „Nem, majd később.”

Tovább
3 tipp iskolai mobilhasználathoz, nem csak tanároknak

Ahhoz, hogy minél nagyobb tanulási potenciált hozzunk ki az iskolai mobiltelefonhasználatból és csökkentsük a figyelemelterelési faktort, kulcsfontosságú mihamarabb felállítani a mobilhasználattal kapcsolatos elvárásokat.

Tovább
Gyerekverés hazai szemmel

Kultúránk erőszak alapú. Legtöbbször az erőszak a válaszunk, a megoldásunk. Otthon a családban, a barátaink között, az iskolában is az erőszakra, a hatalomra, a tekintélyre épül minden. És ezt örökítjük tovább. Szomorú kép ez, és ha nem teszünk ez ellen minden nap, akkor így is marad.

Tovább
Érdekel, hogy kit nevelsz?

Ismered a generációelméletet? És fontosnak tartod? Akár igen, akár nem, érdemes néhány ténnyel foglalkozni, ami arról szól, mások a mai gyerekek. Hogy ebből ki-ki milyen tanulságot szűr le magának, az egyéni felelősség. De a tényeket rögzíteni, elkerülhetetlen.

Tovább
​Mi tartozik az alapműveltségbe?

Szerinted mit kell tudnia egy érettségizettnek? Egy nyolcadikosnak? Egy hatodikos diáknak? Mitől tartjuk műveltnek, tájékozottnak egymást? És mi értelme van annak, ha kívülről fújom az Árpád-házi uralkodók listáját?

Tovább
​Harmadik fél fizet – Segítség, sportol a gyerekem!

Harmadik fél fizet. Ezzel a kifejezéssel közgazdaságtan tanulmányaim során találkoztam először. Sokszor elemeztünk olyan helyzeteket a mindennapi életben, amikor a szolgáltató és a szolgáltatást igénybe vevő között nincs közvetlenül pénzmozgás, az adott szolgáltatás ellenértékét egy harmadik fél fizeti (lényegében így működik többek között az oktatás vagy az állami egészségügy).

Tovább
A kézírás csak egy idejétmúlt kulturális hagyomány?

Vajon a Guttenberg-galaxissal együtt a kézírás is egy idejétmúlt szokás, ami csupán egy állomás volt az emberiség fejlődésében? Olyan kulturális hagyomány, amit a következő évszázadokban vagy évtizedekben felvált a teljes digitalizáció? Akár olyan mértékben, hogy a gépírás képességének megléte vagy hiánya lesz az adaptív szelekciós tényező

Tovább
Játssz videojátékkal!

És megtudod, mekkora bénának érezheti magát egy gyerek, amikor belecsöppen váratlan helyzetekbe, ismeretlen elvárások közé. Leültem a fiammal videojátékozni. És úgy éreztem magam, mint egy tehetségtelen, analfabéta.

Tovább
Hogyan kezeljük a testvérféltékenységet?

Minden olyan családban, ahol egynél több gyerek van, minden bizonnyal versengés folyik a szülők figyelméért. A verseny hevesebb lehet azokban a családokban, ahol akár egy tanulási- és figyelemzavaros gyerek is van. A testvérek neheztelhetnek rájuk. Íme, néhány ötlet, hogy hogyan tudod megőrizni a békét.

Tovább
A "nem akarom" blues

„Nem akarok iskolába menni!”

Már hallottuk és még sokszor fogjuk hallani. Valójában néha mi magunk is azt gondoljuk, hogy „nem akarok dolgozni menni”. A gyerekek is és a felnőttek is néha szenvednek azoktól a dolgoktól, amiket meg kell csinálni. Ilyen például a mosogatás, a tiszta ruhák összehajtogatása, vagy a takarítás.

Tovább
A házimunka nem opció!

Kivétel nélkül minden nap ez játszódik le: legalább egyszer emlékeztetem az összes gyerekemet (és akkor ez egy jó nap, ha csak egyszer), hogy ne felejtsék el megcsinálni az elvállalt házimunkájukat.

Tovább
Iskolakezdés Addie Williams tanárnő szemével

Érdemes olvasgatni  Addie blogját, szülőnek, tanárnak egyaránt, mert okos, szellemes, kreatív ötleteivel kiszínezhetjük napjainkat. Mi nagyon szeretjük a személyességét, hogy nem egy távoli csillag ragyog rá a gyerekekre, hanem egy hús-vér ember, aki kinyitja önmagát. Ez a suli indító foglalkozás is ezt mutatja. Mert amúgy mi más is lehetne érdekesebb a tanár magánéleténél? Talán az osztálytársunké? (szerk)

Tovább
Néhány mondat, hogyan is indítsd az iskolába...

A hosszú nyári szünetet ellenzőknek az egyik érvük, hogy nehéz visszarázódni a suliba. Ez igaz. Így van egy kis dolgunk ezzel, hogyan állítsuk pályára a gyerekeket, szeptember elsején, amikor szól a vekker, kelni kell, és nagyon fáj az embernek minden porcikája. Aztán jönnek a rutinszerű hétköznap reggelek, amibe már bele lehet halni.

De van néhány gondolat, ami jót tesz a lelkünknek, ha mondjuk, vagy ha hallgatjuk. Itt van néhány ötlet. Próbáljátok ki!

Tovább
<< < 1 - 19 / 142 > >>

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Nemzeti ünnep az iskolában
iskola, óvoda

Nemzeti ünnep az iskolában

Vagy otthon, nehéz erről mit mondani a gyereknek. Mi, akik szülők vagyunk ezekben az években, jellemzően nem éltük meg október 23-át. Van, akinek a szülei sem, vagy csak csecsemő korúan. Mit keres ez a mi otthonunkban, iskoláinkban? Van-e keresnivalója?

Hogyan váljunk tehetetlen szülőből magabiztos szülővé?
interjúk

Hogyan váljunk tehetetlen szülőből magabiztos szülővé?

„Azt a játékot akarom!” – mondja a gyereked.

„Most nem, drágám, csak egy pár dologért ugrottunk be.”

„De én akarom!”

„Tudom, de….”

A gyerek határozottan közbevág: „Minden barátomnak van már és én is akarok egyet. Beteszem a bevásárlókocsiba.”

„Ühüm, jó, rendben.”

Összezavarodottan és legyőzötten odatolod a kocsit a pénztárhoz és megveszed a játékot. 

Ez nem az én feladatom!
határon túl

Ez nem az én feladatom!

A szülőség nagyon kemény munka. Sokan azt állítják, hogy a legnehezebb munka. Ami engem illet, biztos, hogy nehezebbé tettem magam számára a dolgom azzal, hogy több feladatot vállaltam el, mint amit kellett volna. Az én feladatom, hogy szeressem a gyerekeimet és törődjek velük, hogy megteremtsem nekik a biztonságot nyújtó környezetet és megtanítsam őket elnavigálni a nagybetűs életben. Az a feladatom, hogy megtanítsam a fiaimnak a helyes értékrendet és hogy az apjuk és én kedvesek legyünk velük. Az a feladatom, hogy jól iskolázott, felelős, jólelkű embereként induljanak el a világba. 

A legjobb ajándék, amit a kamasz gyerekednek adhatsz, de ő sosem fogja magától kérni
ajánló

A legjobb ajándék, amit a kamasz gyerekednek adhatsz, de ő sosem fogja magától kérni

Amikor fiatal voltam, egyetlen telefonunk volt. Egy vonalas. Egy szuperhosszú vezetékkel csatlakoztatva a falhoz. A zsinór elért az alagsori lépcsőig, ez volt az egyetlen hely, ahol senki nem hallott, amikor cseverésztem a barátnőimmel. Ha valaki éppen lógott a telefonon, két lehetőségem volt, vagy türelmesen vártam, vagy megsürgettem azt, aki beszélt.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.