Kapcsolat Facebook Bejelentkezés

szerző fényképe nianna

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája

Lassan az utolsó pillanathoz érkezünk, hogy eldöntsük, menjen-e a hatévesünk szeptemberben iskolába. Ugyan hivatalosan nem mi, hanem az óvoda dönt, azért szerencsére a gyakorlatban még van szava a szülőnek is. Viszont nehéz, és összetett feladat meghozni ezt a döntést. És az érzelmeink, szubjektív megérzéseink mellett – amik szinte a legfontosabbak – a szakmai szempontokkal sem árt tisztában lennünk. Czédulás Karolina gyógypedagógust hívtam segítségül, hogy járjuk körül a legfontosabb pontokat, amiket mérlegelnünk kell az iskolaérettség kapcsán.

Tovább
Karácsony extrákkal

Egy budai középiskolában az igazgató arra kérte az ünneplő gyerekeket és tanárokat, hogy a bolondozás közben álljanak meg közösen egy percre, és a születés, az újjászületés, a fény ünnepén gondoljanak azokra a menekülő, otthontalan emberekere, gyerekekre és felnőttekre, anyákra, apákra, férjekre és feleségekre, elszakított szerelmekre és elvesztett barátokra, akik nem lehetnek együtt.

 

Tovább
Fejleszteni való

Kiló számra találkozunk fejleszteni való gyerekkel. Persze szakember nem terem hozzá kiló számra, csak a probléma. Szorongó gyerek, szorongó szülő és megoldatlan helyzetek garmada. Tegye fel a kezét, akinek nincs lelkiismeret furdalása, amiért a gyereke nem teljesít jól! Aki nem tette, hamarosan fel fogja tenni. Csak idő kérdése.

Tovább
Magán tanulok

Tanulok magán, tehát magántanuló vagyok. Már az elnevezés is kissé ügyetlen. Mit csinálnék mást, ha nem magánilag tanulnék. Ami egyben persze közösségi tevékenység is manapság, de mégis magán dolog, mert hogy mi marad bennem az magán… azaz egyéni…Gondolatok a magántanulóságról….

Tovább
Ünnep másképp

Már hetek óta folyik és egyre erősödik a karácsony nyomása. Mostanra nem lehet nem észrevenni. Itt az ideje az általános boldogságnak, ünneplésnek, meghittségnek. Legalábbis készülni kell ezerrel. És akinek nem sikerül, nagyon béna!

Tovább
Pozitív teszt

Te hány napig bírod, hogy csak pozitív jelzőket és megállapításokat teszel? Én bevallom, még nem sikerült 24 órát így kihúznom. Pedig az, aki megérzi a pozitív üzenetek súlyát, jelentőségét, az mint egy narkotikumot, úgy akarja használni. De annyira nehéz hozzájutni!

Tovább
Gyerekjogok a valóságban

Minden 18 éven aluli embert gyereknek tekintünk, és rájuk külön jogok vonatkoznak. De vajon tisztában vagyunk-e ezekkel, tudjuk-e, hogy otthon, az utcán, a játszótéren és az iskolában is érvényesek ezek? És betartjuk őket? Napjainkban különösen fontos, hogy tisztában legyünk ezzel és felelős, a jogaikkal tisztában lévő gyerekeket neveljünk.

Tovább
Béke az osztályban

Sok szülő hajlamos az iskolát felelőssé tenni, ha konfliktus, bántalmazás, meg nem értés van. Különösen az áldozatok szülei válnak anya/apa-tigrissé, tehetetlenségükben, amiért nincs befolyásuk az iskolai folyamatokra. És még az is kérdéses, hogy ki a valódi áldozat? Mit tehet a tanár, tanító, hogy az osztályában az erőszakmentes kommunikáció legyen a bevált irány? Erről kérdeztem Kiss Virágot, aki a Fillér utcai Általános Iskola tanítónője.

Tovább
Hogyan nevelj boldog gyereket

A Montessori módszerről jelentetett meg könyvet a Kolibri Kiadó, ami több annál, mint egy hagyományos nevelési tanácsadó könyv. Hiszen olyan gyakorlati tanácsokkal és a mai kor emberére szabott problémákkal és megoldásokkal találkozunk, amivel kiléphetünk korábbi sztereotípiákból és vállalhatjuk egyéni szülői döntéseinket.

Tovább
Zaklatás az iskolában tanár módra

Az iskolai zaklatások témakörét körbejárva nem mehetünk el amellett, hogy arról is beszéljünk, milyen kulturális közegben szeretnénk elérni azt, hogy a gyerekeink együttműködők, elfogadók legyenek és ne zaklatók, kirekesztők. 

Tovább
Halottakról gyerekkel

A halottak napja alkalom arra, hogy arról beszélgessünk a gyerekekkel, mi az elmúlás, hogyan viszonyuljunk az öregekhez, betegekhez vagy a fiatalon meghalókhoz. Nehéz, hiszen sokszor még magunk sem tudjuk, miként beszéljünk erről magunkkal.

Tovább
Iskolai bántalmazás

Egészen biztos vagyok abban, hogy a felnőttkori agresszivitás és bántalmazó viselkedés, a zaklatás, az abúzus olyan gyerekkori viselkedésmintákban gyökerezik, amelyekkel mindannyiunknak volt dolga, tapasztalata. Ahogy az elmúlt napok, hetek kommunikációs eseményei is bizonyítják, a helyzetünkkel, kapcsolatainkkal való visszaélés, illetve az abban elfoglalt helyünk, a magunk méltó képviselete nem igazán erőssége a társadalmunknak. És legyen az nő, férfi vagy gyerek, védtelen felnőtt vagy fiatal, tudatosítani kell minden szereplőben, minden félben azt, hogy mi, mit jelent. Mi az a határ, amit nem léphetünk át.

Tovább
Nemzeti ünnep az iskolában

Vagy otthon, nehéz erről mit mondani a gyereknek. Mi, akik szülők vagyunk ezekben az években, jellemzően nem éltük meg október 23-át. Van, akinek a szülei sem, vagy csak csecsemő korúan. Mit keres ez a mi otthonunkban, iskoláinkban? Van-e keresnivalója?

Tovább
Gonoszságból jeles

A gyerekközösség tud a leggonoszabb és a legbántóbb lenni. Tekintet nélkül nyírják egymást. És a gyerekközösség tud a legféltőbb, leginkább együttérző és összetartó társaság lenni. Tekintet nélkül tudják egymást szeretni. Hogy mitől függ ez? Azoktól a tapasztalatoktól, amelyek őket személyesen érik.

Tovább
Gyerekek lázadása

Mitől nem működnek az eddigi eljárások, a korábbi minták a gyereknevelésben? Sokféle válasz létezik. Egyik az információs társadalom kihívásaiban, a másik a megváltozott kapcsolatrendszerben találja meg a választ. És lehet még sok, szerteágazó oka, amelyek bizonyára mind együttesen okozzák a tehetetlenséget, ami szülőket, tanárokat lep meg az alfa generáció kapcsán.

Tovább
Gyerekverés hazai szemmel

Kultúránk erőszak alapú. Legtöbbször az erőszak a válaszunk, a megoldásunk. Otthon a családban, a barátaink között, az iskolában is az erőszakra, a hatalomra, a tekintélyre épül minden. És ezt örökítjük tovább. Szomorú kép ez, és ha nem teszünk ez ellen minden nap, akkor így is marad.

Tovább
Találd ki!

Tudod mi az a három dolog, amit mi is csináltunk gyerekkorunkban és amivel a gyerekeink is napi szinten szórakoztatnak bennünket? Kicsit idegesítő, bár sokszor megnevettet, és megunhatatlan. Elárulom, bár te is hamar rájöhetsz: viccmesélés, bűvészkedés, találós kérdés. 

Tovább
Érdekel, hogy kit nevelsz?

Ismered a generációelméletet? És fontosnak tartod? Akár igen, akár nem, érdemes néhány ténnyel foglalkozni, ami arról szól, mások a mai gyerekek. Hogy ebből ki-ki milyen tanulságot szűr le magának, az egyéni felelősség. De a tényeket rögzíteni, elkerülhetetlen.

Tovább
​Mi tartozik az alapműveltségbe?

Szerinted mit kell tudnia egy érettségizettnek? Egy nyolcadikosnak? Egy hatodikos diáknak? Mitől tartjuk műveltnek, tájékozottnak egymást? És mi értelme van annak, ha kívülről fújom az Árpád-házi uralkodók listáját?

Tovább
<< < 1 - 19 / 103 > >>

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája
iskola, óvoda

Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája

INTRO

Pár napja egy workshop-on vettem részt, amin a többszörös intelligencia modellt jártuk körül. Lezárásként a közel száz résztvevő (többnyire pedagógusok) kitöltött saját magáról egy tesztet, amelyből megtudhattuk, melyik területen vagyunk mi magunk a legerősebbek. Végül ez alapján alkottunk csoportokat és találtunk ki az intelligencia területeknek megfelelő elköszönést. Nagyon erős élmény volt, hogy a két legkisebb csoport a verbális és a logikai-matematikai intelligenciában különösen erősek csoportja volt. A verbálisan legerősebbek csoportja három, míg a matematikailag erőseké hét főből állt, míg például az interperszonálisak és intraperszonálisak csoportjában külön-külön több mint húszan voltak.

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája
interjúk

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája

Lassan az utolsó pillanathoz érkezünk, hogy eldöntsük, menjen-e a hatévesünk szeptemberben iskolába. Ugyan hivatalosan nem mi, hanem az óvoda dönt, azért szerencsére a gyakorlatban még van szava a szülőnek is. Viszont nehéz, és összetett feladat meghozni ezt a döntést. És az érzelmeink, szubjektív megérzéseink mellett – amik szinte a legfontosabbak – a szakmai szempontokkal sem árt tisztában lennünk. Czédulás Karolina gyógypedagógust hívtam segítségül, hogy járjuk körül a legfontosabb pontokat, amiket mérlegelnünk kell az iskolaérettség kapcsán.

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?
határon túl

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?

Louis Braille, aki 1809. január 4-én született, feltalált egy tapintható olvasási és írási módszert, amely számtalan látássérült embernek nyújt a mai napig segítséget. Braille, maga is vak volt. Az első ötletével egy kitapintható írásmódról már iskolás korában kitűnt. Forrás: theconversation.com

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene
ajánló

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene

Milyen jó lenne, ha összesen csak 10 dolgot kellene tudnia egy szülőnek ahhoz, hogy sikeresen felnevelhesse a gyerekét. Forrás: https://www.maggiedent.com/blog/10-things-every-pa...

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.