Kapcsolat Facebook Bejelentkezés

szerző fényképe Vesztergombi Krisztina

Kommunikációs élményfürdő a kamasszal

Ha a serdülőkorúakkal a kommunikáció a nullához közelít, akkor sokan azt gondolják, hogy hát igen-igen, ez a dolgok rendje, ilyen ez a serdülés, törvényszerű az egész, ahogyan az a nagy könyvben meg van írva. Ez szerencsés esetben csak nagyon kis időre hat nyugtatóan egy szülőre. Nem minden kicsi gyerek édes kis kezesbárány. Vannak, akik már megszületésük pillanatától erősebb tükröt tartanak a szüleiknek, akik így folyamatosan egy egész homokdűne alatt érezhetik magukat, komfortzónájukon kívül, saját hibáikkal szembesülve. Azt gondolhatnánk, hogy egy ilyen gyermek szülei a serdülőkorhoz érkezve már vérprofik. Jó lenne, de nem így van, ezt tapasztalatból mondom.

Tovább
A matematikához nem vezet szolgai út

Félelemmel vegyes tisztelet, utálattal vegyes rettegés. Körülbelül így írható le, mit érez a gyerekek és szülők nagy része a matematika szó hallatán. Nem szeretik. Persze több iskolai tantárgy is van, amit sokan nem szeretnek, mégis azt tapasztalom, hogy a matek az, amivel kapcsolatosan nagyon kilengenek az érzelmek. Vannak felnőttek, akiknek ma is rémálmaikban jön elő a matematika érettségi, vagy egy kudarcos táblai feladatmegoldás megszégyenítő élménye. A matematika ahelyett, hogy magabiztosságot adna, túlságosan is sokszor vezet az önbizalom csökkenéséhez, kisebbrendűségi érzéshez, az önértékelés romlásához, sőt, az önsztereotipizáláshoz.

Tovább
Lehet az élethez túl fiatal vagy túl öreg valaki?

Bár Magyarországon még kevésbe vagyunk hajlandók foglalkozni a diszkrimináció különböző bugyraival, de válogatott fajtáival és fokozataival nap, mint nap találkozunk, sőt mi magunk vagyunk gyakorlói vagy elszenvedői. Szinte látom a kétkedő tekinteteket. Íme, egy közülük.

Tovább
Multikulti pedagógiai nézőpontokból

Olyan világról álmodom, amiben a jelenleginél sokkal nagyobb az együttműködés, a figyelem, az empátia, az egyéni érdekeket meghaladó felelősségvállalás. Nem csak a személyes viszonyokban, hanem az állami döntéshozatal szintjén is. Amiben nem az anyagi gazdagodás jelenti a fejlődést, hanem az emberi kapcsolatokban rejlő erő felértékelése. Számomra ezek az ideák elválaszthatatlanok a multikulturális pedagógiai megközelítéstől.

Tovább
Olyan van, hogy valaki „csupán” érzékeny II. – A szuperérzékeny gyerek

A szuperérzékenység alkati adottság. Finom idegrendszert és intenzív belső megélésmódot feltételez, és ahogyan az alkati adottságoknál általában, úgy itt is kevés az esély ennek megváltoztatására. A legtöbb esetben ez a vonás öröklött, de szuperérzékennyé válhat bárki, aki élete során túl intenzív és/vagy hosszantartó stressznek, feszültségnek van kitéve. Egy öröklötten HSP ember születésétől rendelkezik ezzel a személyiségvonással, így minden bizonnyal már csecsemő korában hasfájós, sokat síró, könnyen túlingerelhető, nyugtalan, ám különösen tanulékony baba volt.

Tovább
Olyan van, hogy valaki „csupán” érzékeny I. - A szuperérzékeny ember

Az amerikai kutató-pszichológus és író, Elaine N. Aron már több mint húsz éve kutatja és bizonyítja, hogy vannak máshogy működő emberek, akiket talán tévesen címkéznek fel pl. az ADHD tünetegyüttes, vagy az autizmus spektrum diagnózissal. Szuperérzékenyeknek (high sensitive person/HSP) nevezi őket.

Tovább
A szabadság és szabadosság, avagy a szabadság tanulása

A szabadság olyan filozófiai fogalom és erkölcsi kérdés, ami egyformán jelen van a tudományos diskurzusban és a közgondolkodásban. Mindig és minden korban foglalkoztatta az embereket. Sokszor találkozom azonban a szabadság és szabadosság fogalmainak összemosásával, sőt összetévesztésével. Amikor azt mondják, hogy a liberális nevelés megbukott, azt hiszem, ugyanerről van szó. Ha valaki a szabadság alatt a korlátok nélküliséget érti, akkor valószínű, hogy a liberális nevelés valódi tartalma helyett anarchiára gondol. Összetéveszti a „laissez faire”-t a demokratikus neveléssel.

Tovább
Jönnek az alfák! - ezt tudjuk a legfiatalabb generációról

Itt az elején, szeretném megjegyezni, hogy kissé félrevezető általánosságban beszélni a technológiai folyamatok következményeiről, a digitális generációkról, miközben ez is csak egy lehatárolható populációra érvényes.A következőkben tehát azokról az alfákról írok, akik elsősorban a felső középosztálybeli, értelmiségi szülők gyerekei.Azokról, akik számára pl. az internet és az információ ugyanúgy magától értetődően hozzáférhető, mint más egyéb javak.

Tovább
Mitől lesz sikeres a gyerekünk?

„A siker a halmozottan előnyös helyzet eredménye”

A tehetségek támogatása a jövő szempontjából különösen fontos és minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke sikeres legyen. A sikeresség persze kulturálisan meghatározott, de nagyon sok szempontból univerzális fogalom. Olyan teljesítményt jelöl, ami meghaladja az átlag emberét vagy egyéni elképzelések mentén boldogulást biztosít.

Tovább
„Az útnak vége kezdete az útnak” ......elengedni a gyerekeinket egyszerre fájdalmas és örömteli

A legnagyobb fiam ezt a tanévet egy másik kontinensen, Kanadában tölti. Tudatosan készült erre négy éve. Mégis úgy tűnik, mintha túl hamar történne mindez. Több ezer kilométer és fél év távolságából sokat töprengtem ezen. Sokan felhúzták a szemöldöküket, amikor szóba került, hogy elengedtük őt a világ másik felére, egyedül, pedig még olyan fiatal. Sokszor feltettem magamnak a kérdést, hogy helyesen tesszük-e. De mindig ugyanarra az egyszerű és rövid válaszra jutottam: igen. Ez az ő útja, ő választotta. Mindig csodáltam őt a tudatosságáért, az érettségéért, a rugalmasságáért és sziklaszilárdságáért.

Tovább
Szupererőink 9. - Természeti-környezeti intelligencia

Mi is ez? A magas szintű természeti intelligenciával rendelkező emberek számára különösen fontos a természettel való kapcsolat. Értéknek tekintik a természeti és az ember alkotta környezet esztétikumát, harmonikus működését. Tudatában vannak, hogy az emberiségnek milyen szerepe van a földi ökoszisztémában, érzékenyek környezetük állapota és megóvása iránt.

Tovább
Szupererőink 8. - Testi-kinesztetikus intelligencia

Mi is ez? Ez az intelligencia terület képessé tesz minket a testünk változásainak, a testmozgás, egyensúly, testtartás, statikus helyzetek intenzív, tudatos érzékelésére és irányítására. Ennek az intelligenciának a segítségével könnyedén tudjuk a testünket és testrészeinket tökéletes egyensúlyban mozgatni, képesek vagyunk a testünkkel (mimika, gesztikuláció, tánc) érzelmeket kifejezni, különböző mozgásformákat (sport, tánc) elsajátítani, vagy tárgyakat, eszközöket használni, elkészíteni. A többszörös intelligenciáról szóló bevezető cikkünket itt találjátok: http://szulo2pont0.hu/munka/770-tudod-miben-kiemel...

Tovább
Szupererőink 7. - A nyelvi intelligencia (verbális)

Mi is ez? Az ember értelmi fejlődése szorosan összefügg a fogalmi gondolkodás és a beszéd fejlődésével. A nyelv, a beszéd (és az írásbeliség) eszköz a tudás átadásához és megszerzéséhez, meghatározó volt az emberiség fejlődésében és annak felgyorsulásában, így természetesen az oktatásban is történetileg kiemelt szerepe van.  A többszörös intelligenciáról szóló bevezető cikkünket itt találjátok: http://szulo2pont0.hu/munka/770-tudod-miben-kiemel...

Tovább
Szupererőink 6 - Egzisztenciális intelligencia

Mi is ez? Nem az anyagi értelemben vett egzisztenciális kérdésekre kell itt gondolni, hanem a létezésre. Ez az intelligencia az életről, a létezés természetéről való elmélkedés képességéhez kötődik. A többszörös intelligenciáról szóló bevezető cikkünket itt találjátok: http://szulo2pont0.hu/munka/770-tudod-miben-kiemel...

Tovább
Szupererőink 5. - A logikai-matematikai intelligencia

Mi is ez? Ez az intelligenciaterület a nyelvi intelligencia mellett a másik alappillére a jelenlegi oktatási rendszereknek. (Vagyis elviekben, ebben mindannyiunknak különösen jónak kellene lenünk akkor is, ha nem kifejezett erősségünk.) Azoknak a képességeknek az összessége, amelyek révén megértünk, átlátunk rendszereket és összefüggéseket, stratégiai terveket tudunk megalkotni. A tudományos fejlődés nagyrészt szintén matematikai alapokon nyugszik. A többszörös intelligenciáról szóló bevezető cikkünket itt találjátok: http://szulo2pont0.hu/munka/770-tudod-miben-kiemel...

Tovább
Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája

INTRO

Pár napja egy workshop-on vettem részt, amin a többszörös intelligencia modellt jártuk körül. Lezárásként a közel száz résztvevő (többnyire pedagógusok) kitöltött saját magáról egy tesztet, amelyből megtudhattuk, melyik területen vagyunk mi magunk a legerősebbek. Végül ez alapján alkottunk csoportokat és találtunk ki az intelligencia területeknek megfelelő elköszönést. Nagyon erős élmény volt, hogy a két legkisebb csoport a verbális és a logikai-matematikai intelligenciában különösen erősek csoportja volt. A verbálisan legerősebbek csoportja három, míg a matematikailag erőseké hét főből állt, míg például az interperszonálisak és intraperszonálisak csoportjában külön-külön több mint húszan voltak.

Tovább
Szupererőink 3 - Interperszonális intelligencia

Mi is ez? Az interperszonális intelligencia olyan kompetenciák együttese, amelyek fontos szerepet játszanak abban, hogy sikeresen tudjunk válaszolni, reagálni a környezet kihívásaira, megtaláljuk a helyünket a szűkebb és tágabb környezetünkben, beilleszkedjünk a társadalomba. A többszörös intelligenciáról szóló bevezető cikkünket itt találjátok: http://szulo2pont0.hu/munka/770-tudod-miben-kiemel...

Tovább
Szupererőink 2. - Térbeli-vizuális intelligencia

Mi is ez? Ez az intelligencia annak a képessége, hogy képekben, látványban, színekben, ábrákban gondolkodjunk, hogy képesek legyünk mentális vagy valóságos képalkotásra, elképzelt vagy saját élmények ábrázolására, vizuális-térbeli formák létrehozására. A többszörös intelligenciáról szóló bevezető cikkünket itt találjátok: http://szulo2pont0.hu/munka/770-tudod-miben-kiemel...


Tovább
Szupererőink - Az intraperszonális intelligencia

Mi is ez? Az intraperszonális intelligencia olyan kompetenciák együttese, amelyek fontos szerepet játszanak abban, hogy sikeresen tudjunk megküzdeni a környezet kihívásaival. Ennek az intelligenciaterületnek egy tartományát érzelmi intelligenciaként (EQ) is ismerjük. 

Tovább
<< < 1 - 19 / 42 > >>

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Te megütöd a gyereked?
iskola, óvoda

Te megütöd a gyereked?

A büntetés szüli az erőszakot.

Vertek gyerekkorodban? Akkor talán azt gondolod, hogy ez jó módja a gyereknevelésnek. Vagy talán nem akarsz pofonokat osztogatni, de nem tudod elképzelni, hogy lehet máshogy is csinálni? Azok a szülők, akiket nem ütöttek meg gyerekkorukban, maguk sem pofozkodnak, mert rosszul éreznék magukat. És tudod mit? Úgy gondolják, hogy van más útja-módja is a nevelésnek. Tény, hogy azok a gyerekek, akiket vernek, nehezebben tudják kordában tartani az érzelmeiket és többször keverednek bajba.

Az anyáknak a napja
interjúk

Az anyáknak a napja

A hétvégi anyák napján gondolkoztam. Ahogy lapozgattam a FB-ot, a sok anyuka a gyerekével, és sok gyerek az anyukájával...

És azon gondolkodtam, mitől olyan suta az anyák napja és mégis mitől fontos ez mindenkinek? Hogy miben rejlik a nagyszerűsége és a megismételhetetlensége?

Íme, milyen változással van napi 15 perc mozgás a gyerekek egészségére
határon túl

Íme, milyen változással van napi 15 perc mozgás a gyerekek egészségére

Egy szuper kezdeményezésről olvastam a The Conversation weboldalon. A világ 35 országának 3600 általános iskolájában már bevezették azt, hogy iskolaidőben kiviszik a tanulókat az udvarra, ahol 15 percen keresztül kell futniuk vagy gyalogolniuk. Azok, akik futnak kb. 1,6 km tesznek meg naponta. 

Figyelem, öszpontosítás, koncentráció… a lehetetlen kihívás
ajánló

Figyelem, öszpontosítás, koncentráció… a lehetetlen kihívás

Míg ezt a kis összeállítást készítettem, négyszer szólalt meg a telefonom, háromszor néztem rá a postafiókomra, eszembe jutott gyorsan kiteregetni, és a mellettem lévő bevásárló listára is felírtam időnként egy-egy tételt. Lent az utcán két autó dudált, elment egy mentő, kb 5 busz, és a szomszéd is bevágta egyszer az ajtót. És a gyerekeink sincsenek ezzel másképp.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.