Kapcsolat Facebook Bejelentkezés

szerző fényképe Vesztergombi Krisztina

Mese és játék? Miért van erre szükség, ha a gyerek már iskolás?

Az iskolakezdés nagy változás a 6-7 éves gyermekek életében. A megszokott közösséget egy új közösség váltja fel, új személyek válnak meghatározóvá az életükben, megváltozik a környezet, a napirend, megváltoznak a velük szemben támasztott elvárások és szabályok.

Tovább
Gondolkodj globálisan, cselekedj a saját környezetedben!

A kritikai gondolkodás ma az egyik „leginkább felkapott”, sokat emlegetett XXI. századi kompetencia, aminek lényege a reflektív, elemző, következtetések levonására, érvek és ellenérvek megfogalmazására alkalmas gondolkodásmód. Lényeglátás, rendszerezés, értékelés annak érdekében, hogy döntéseket hozzunk, hogy válaszokat találjunk, hogy állást foglaljunk. Olyan működés, amiben a kétkedés, a kérdésfeltevés célja, hogy megközelítsük az objektív valóságot és hogy konstruktív részesei lehessünk a minket körülvevő világnak. Mit jelenthet ez az állampolgárságra vonatkoztatva?

Tovább
Szükség van egy második felvilágosodásra

A középkorban érvényes gyermekkép szerencsére a 21. századra jelentősen megváltozott, amit talán röviden így foglalhatnánk össze: a gyerekek gyerekek lehetnek, ha szerencsés csillagzat alatt születtek. Nem kell dolgozniuk. Játékokat, saját szobát, eszközöket, tereket, intézményeket, ellátórendszert hoztunk létre zavartalan fejlődésük érdekében. Boldog felnőttek boldog gyerekekből lesznek. Nem túl bonyolult képlet. Egészen addig, amíg el nem kezdünk töprengeni azon, hogy miért nem vagyunk boldogok és mitől is lesz boldog egy gyerek. Első pillantásra ez sem tűnik túl bonyolultnak, mégis egyre többen és többet gondolkodnak erről. Olyannyira felismertük a gyerekkor fontosságát, hogy bátran ki merem jelenteni, sok jel mutat arra, sokan már át is estek a ló túloldalára. Bár az általam vizionált lónak minimum két túloldala van. 

Tovább
Írni vagy nem írni?…ez itt a kérdés?

Ciki, vagy régimódi dolog a naplóírás, vagy egy fel nem használt megújuló erőforrás a sok közül? Miért nem használjuk mi, felnőttek sem ezt az önsegítő módszert? Vajon miért nem tanítjuk meg erre az önsegítő módszerre a gyerekeinket?

Tovább
Gyerekektől távol

A kikapcsolódás, feltöltődés és pihenés mindenkinek jár. Mindenkinek egyformán szüksége van rá, még ha bizonyos élethelyzetekben hajlamosak is az emberek ezt megtagadni maguktól. Például amikor gyermekük születik. Nem önsanyargatásból. Egyszerű törvényszerűség, hogy a szülők, úgy vannak kódolva, hogy képesek legyenek saját igényeik elé helyezni csemetéikét. Ami rendben is van és kifejezetten praktikus működés, egy bizonyos határig.

Tovább
A Te kamaszod italozik? Alkohol a gyerek életében

Sokat változott a gyerek-szülő viszony az elmúlt 30 évben, sokat változott a társadalom és a közös gondolkodás is. Sokkal nagyobb a szabadság, legalábbis a lehetőség a szabad az önálló gondolkodásra. Elfogadóbbak, megengedőbbek, türelmesebbek, őszintébbek, hitelesebbek lettünk nagy átlagban. Magánéletben, munkában. Nemcsak a felnőttek egymás között, hanem a gyerekekkel, kicsikkel és serdülőkkel is. Jó erre gondolni, de azért jó szembesíteni is magunkat azzal, hogy ez még inkább csak a szavak szintjén általános. Amikor cselekvésre, a hétköznapi helyzetek menedzselésére, megoldására kell lefordítani mindezt, akkor még akadozik a gépezet. A szabadságot, a szabadsággal való élést tanulni kell ahhoz, hogy ne szabadosság és laissez-fair legyen belőle.

Tovább
A tudomány a világ megismerésének csupán egyik módja

Azt hiszem túlságosan is megfeledkeztünk arról, hogy az ember számára a világ megismerésének két alapvető módja van. A tudomány és a művészetek. Ez utóbbi azonban jóval korábban alakult ki. Sokkal korábban, mint a nyelv, ami nélkül egyetlen tudomány sem érhetett volna el a mai fejlettségéhez.

Tovább
Kommunikációs élményfürdő a kamasszal

Ha a serdülőkorúakkal a kommunikáció a nullához közelít, akkor sokan azt gondolják, hogy hát igen-igen, ez a dolgok rendje, ilyen ez a serdülés, törvényszerű az egész, ahogyan az a nagy könyvben meg van írva. Ez szerencsés esetben csak nagyon kis időre hat nyugtatóan egy szülőre. Nem minden kicsi gyerek édes kis kezesbárány. Vannak, akik már megszületésük pillanatától erősebb tükröt tartanak a szüleiknek, akik így folyamatosan egy egész homokdűne alatt érezhetik magukat, komfortzónájukon kívül, saját hibáikkal szembesülve. Azt gondolhatnánk, hogy egy ilyen gyermek szülei a serdülőkorhoz érkezve már vérprofik. Jó lenne, de nem így van, ezt tapasztalatból mondom.

Tovább
A matematikához nem vezet szolgai út

Félelemmel vegyes tisztelet, utálattal vegyes rettegés. Körülbelül így írható le, mit érez a gyerekek és szülők nagy része a matematika szó hallatán. Nem szeretik. Persze több iskolai tantárgy is van, amit sokan nem szeretnek, mégis azt tapasztalom, hogy a matek az, amivel kapcsolatosan nagyon kilengenek az érzelmek. Vannak felnőttek, akiknek ma is rémálmaikban jön elő a matematika érettségi, vagy egy kudarcos táblai feladatmegoldás megszégyenítő élménye. A matematika ahelyett, hogy magabiztosságot adna, túlságosan is sokszor vezet az önbizalom csökkenéséhez, kisebbrendűségi érzéshez, az önértékelés romlásához, sőt, az önsztereotipizáláshoz.

Tovább
Lehet az élethez túl fiatal vagy túl öreg valaki?

Bár Magyarországon még kevésbe vagyunk hajlandók foglalkozni a diszkrimináció különböző bugyraival, de válogatott fajtáival és fokozataival nap, mint nap találkozunk, sőt mi magunk vagyunk gyakorlói vagy elszenvedői. Szinte látom a kétkedő tekinteteket. Íme, egy közülük.

Tovább
Multikulti pedagógiai nézőpontokból

Olyan világról álmodom, amiben a jelenleginél sokkal nagyobb az együttműködés, a figyelem, az empátia, az egyéni érdekeket meghaladó felelősségvállalás. Nem csak a személyes viszonyokban, hanem az állami döntéshozatal szintjén is. Amiben nem az anyagi gazdagodás jelenti a fejlődést, hanem az emberi kapcsolatokban rejlő erő felértékelése. Számomra ezek az ideák elválaszthatatlanok a multikulturális pedagógiai megközelítéstől.

Tovább
Olyan van, hogy valaki „csupán” érzékeny II. – A szuperérzékeny gyerek

A szuperérzékenység alkati adottság. Finom idegrendszert és intenzív belső megélésmódot feltételez, és ahogyan az alkati adottságoknál általában, úgy itt is kevés az esély ennek megváltoztatására. A legtöbb esetben ez a vonás öröklött, de szuperérzékennyé válhat bárki, aki élete során túl intenzív és/vagy hosszantartó stressznek, feszültségnek van kitéve. Egy öröklötten HSP ember születésétől rendelkezik ezzel a személyiségvonással, így minden bizonnyal már csecsemő korában hasfájós, sokat síró, könnyen túlingerelhető, nyugtalan, ám különösen tanulékony baba volt.

Tovább
Olyan van, hogy valaki „csupán” érzékeny I. - A szuperérzékeny ember

Az amerikai kutató-pszichológus és író, Elaine N. Aron már több mint húsz éve kutatja és bizonyítja, hogy vannak máshogy működő emberek, akiket talán tévesen címkéznek fel pl. az ADHD tünetegyüttes, vagy az autizmus spektrum diagnózissal. Szuperérzékenyeknek (high sensitive person/HSP) nevezi őket.

Tovább
A szabadság és szabadosság, avagy a szabadság tanulása

A szabadság olyan filozófiai fogalom és erkölcsi kérdés, ami egyformán jelen van a tudományos diskurzusban és a közgondolkodásban. Mindig és minden korban foglalkoztatta az embereket. Sokszor találkozom azonban a szabadság és szabadosság fogalmainak összemosásával, sőt összetévesztésével. Amikor azt mondják, hogy a liberális nevelés megbukott, azt hiszem, ugyanerről van szó. Ha valaki a szabadság alatt a korlátok nélküliséget érti, akkor valószínű, hogy a liberális nevelés valódi tartalma helyett anarchiára gondol. Összetéveszti a „laissez faire”-t a demokratikus neveléssel.

Tovább
Jönnek az alfák! - ezt tudjuk a legfiatalabb generációról

Itt az elején, szeretném megjegyezni, hogy kissé félrevezető általánosságban beszélni a technológiai folyamatok következményeiről, a digitális generációkról, miközben ez is csak egy lehatárolható populációra érvényes.A következőkben tehát azokról az alfákról írok, akik elsősorban a felső középosztálybeli, értelmiségi szülők gyerekei.Azokról, akik számára pl. az internet és az információ ugyanúgy magától értetődően hozzáférhető, mint más egyéb javak.

Tovább
Mitől lesz sikeres a gyerekünk?

„A siker a halmozottan előnyös helyzet eredménye”

A tehetségek támogatása a jövő szempontjából különösen fontos és minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke sikeres legyen. A sikeresség persze kulturálisan meghatározott, de nagyon sok szempontból univerzális fogalom. Olyan teljesítményt jelöl, ami meghaladja az átlag emberét vagy egyéni elképzelések mentén boldogulást biztosít.

Tovább
„Az útnak vége kezdete az útnak” ......elengedni a gyerekeinket egyszerre fájdalmas és örömteli

A legnagyobb fiam ezt a tanévet egy másik kontinensen, Kanadában tölti. Tudatosan készült erre négy éve. Mégis úgy tűnik, mintha túl hamar történne mindez. Több ezer kilométer és fél év távolságából sokat töprengtem ezen. Sokan felhúzták a szemöldöküket, amikor szóba került, hogy elengedtük őt a világ másik felére, egyedül, pedig még olyan fiatal. Sokszor feltettem magamnak a kérdést, hogy helyesen tesszük-e. De mindig ugyanarra az egyszerű és rövid válaszra jutottam: igen. Ez az ő útja, ő választotta. Mindig csodáltam őt a tudatosságáért, az érettségéért, a rugalmasságáért és sziklaszilárdságáért.

Tovább
Szupererőink 9. - Természeti-környezeti intelligencia

Mi is ez? A magas szintű természeti intelligenciával rendelkező emberek számára különösen fontos a természettel való kapcsolat. Értéknek tekintik a természeti és az ember alkotta környezet esztétikumát, harmonikus működését. Tudatában vannak, hogy az emberiségnek milyen szerepe van a földi ökoszisztémában, érzékenyek környezetük állapota és megóvása iránt.

Tovább
Szupererőink 8. - Testi-kinesztetikus intelligencia

Mi is ez? Ez az intelligencia terület képessé tesz minket a testünk változásainak, a testmozgás, egyensúly, testtartás, statikus helyzetek intenzív, tudatos érzékelésére és irányítására. Ennek az intelligenciának a segítségével könnyedén tudjuk a testünket és testrészeinket tökéletes egyensúlyban mozgatni, képesek vagyunk a testünkkel (mimika, gesztikuláció, tánc) érzelmeket kifejezni, különböző mozgásformákat (sport, tánc) elsajátítani, vagy tárgyakat, eszközöket használni, elkészíteni. A többszörös intelligenciáról szóló bevezető cikkünket itt találjátok: http://szulo2pont0.hu/munka/770-tudod-miben-kiemel...

Tovább
<< < 1 - 19 / 44 > >>

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
A rossz gyerek
iskola, óvoda

A rossz gyerek

Az osztályban van egy rossz gyerek. Mindenki szerint rossz. Piszkálja a gyerekeket, belerúg a lányokba, zavarja az órát.

Képzeletbeli történet!

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Öt gyerek anyjának lenni
határon túl

Öt gyerek anyjának lenni

Egy barátnőm barátnője külföldön él a családjával. Öt gyermeke van, és azt hiszem azt csak Ő tudja, hogy ez mit jelent. De akármit is jelentsen, egy biztos, hogy ő ezt élvezi. Ezt onnan tudom, hogy a barátnőm egy ideje meséli, hogy Joli – ő a bizonyos – a facebookon kis posztokban megosztja a családja történeteit. Szórakoztató és tanulságos, néha könnyeket csal a szemébe, néha pedig elgondolkodtató. Egy biztos, hogy mindarról sajátos képe van, és sok gyereken kipróbált tapasztalata, amivel mi is szembesülünk a hétköznapjainkban. És akkor arra kértük Jolit, hogy néhány történetét mesélje el itt is.

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?
ajánló

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?

Bevallom, én soha. Ahogy a fénysebességről sem nagyon jut eszembe és az univerzum bár időnként szóba kerül, nagyon sokat nem tudok róla. Ezért is álltam kicsit értetlenül a mini sorozat előtt, amit ma ajánlok nektek. Mert hogy ezek a mesekönyvek erről szólnak. És aztán a szerző, Farkas Robi olyan jó kis válaszokat adott a kérdéseimre, hogy elkezdett érdekelni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.