Kapcsolat Facebook Bejelentkezés

szerző fényképe Szalay-Fegyver Erika

Iskola. Választás?

Tudom, hogy ezekben a napokban mindannyian karácsonyi lázban égünk, zserbót és halászlét eszünk, ajándékot bontunk, régen látott rokonokkal koccintunk. Az idei karácsonyi pihenés során sok téma kerülhet szóba. Nagycsoportos gyermek szüleiként sokat gondolkodunk azon, milyen iskolát válasszunk a fiúnknak. Vannak olyan alternatív iskolák, ahol már kevesebb, mint egy hónap van hátra a jelentkezési határidő lezárásáig, így az ünnepek alatti beszélgetések során nálunk biztosan előkerül ez a téma is.

Tovább
​Harmadik fél fizet – Segítség, sportol a gyerekem!

Harmadik fél fizet. Ezzel a kifejezéssel közgazdaságtan tanulmányaim során találkoztam először. Sokszor elemeztünk olyan helyzeteket a mindennapi életben, amikor a szolgáltató és a szolgáltatást igénybe vevő között nincs közvetlenül pénzmozgás, az adott szolgáltatás ellenértékét egy harmadik fél fizeti (lényegében így működik többek között az oktatás vagy az állami egészségügy).

Tovább
Lombikon innen és túl…

Sokat gondolkodtam, azon érdemes-e Veres András püspök úr szavairól írni… Annyian reagáltak már a püspök úr szavaira dühösen, csodálkozva, elkeseredetten, objektíven, ki-ki vérmérséklete és világnézete szerint. Van-e bármi, amit ehhez a témához érdemes hozzátenni? Mit mondhatnék azon kívül, hogy engem a nyilatkozat megijeszt, elkeserít és dühít egyszerre? Hiszen engem nem érint…

Tovább
Tündér Lalát mindenkinek!

Elfogult vagyok… fogalmam sincs hányszor olvastam el a Tündér Lalát, ráadásul hangoskönyvben is végig hallgattam párszor (Für Anikó, nagyszerűen olvassa fel!). Nehezen vártam ki, hogy a nagyfiamnak is felolvashassam, bár tartottam tőle, hogy kissé korai (majd csak decemberben lesz hatéves). De ha nem lenne túl szirupos, azt mondanám ebben a könyvben bármely korosztály (gyerek is, felnőtt is) megtalálhatja azt a témát, ami neki való.

Tovább
Üdvözlégy Mária, malaccal teljes…

Rögtön az elején muszáj leszögeznem, hogy a cím nem az én ötletem, és semmilyen bántó szándék nincs benne. Viviane Villamont Kisdarázs című könyvében (amelynek az elolvasását szívből ajánlom) imádkozik így a főszereplő hétéves kislány, aki nem vallásos családban nevelkedett, majd bentlakásos egyházi iskolába kerülve megpróbál értelmet adni a számára ismeretlen szavaknak.

Tovább
Politikáról egy óvodással, avagy tűnjetek a családunkból!

Politikáról beszélgetni óvodásokkal?? Miért?? Azért mert őt is eléri, azért mert kérdése van, azért mert aggódik. A politikai hirdetések olyan észrevétlen, szerves részei rohanó felnőttvilágomnak, hogyha néha nem tenne fel tűpontos kérdéseket az 5 (ÖT!) éves fiam, talán észre sem venném.

Tovább
Madarak és méhek… – beszéljünk róla!

A szexuális felvilágosítás szülőként a legtöbbünknek sok fejtörést okoz, még akkor is, ha amúgy „lazának” gondoljuk magunkat.

Tovább
Mindennapi ellentmondások a nevelésben

Ellentmondások a nevelésben… Sokszor, sokfélét olvashattunk már ebben a témában: ellentmondás a szülők között, ellentmondás a tágabb családban (szülők, nagyszülők, rokonok, közeli barátok), ellentmondás a szülők és a pedagógusok között.

Nagyon sokszor kerülünk azonban önmagunkkal ellentmondásba: néha csak fáradság miatt (ingerültebbek, türelmetlenebbek vagyunk), néha azonban megtörténik, hogy az, amit ma tiltunk vagy elvárunk egy kicsi gyerektől, annak éppen az ellenkezőjét várjuk el évekkel később. Ilyen ellentmondásokra mutatok három (elgondolkodtató) példát.

Tovább
Intézményesül a család

Amikor szülőként az első gyerekünket írattuk óvodába, a férjemmel sokként ért minket a környékünkön található óvodákban tapasztalt pedagógusok és szülők közötti kommunikáció. Azt éreztük, hogy mintha mi, szülők nem lennénk érintettek a gyermekünk (leendő) óvodai életében. Mintha nem lenne hozzá közünk. Az alábbiakban csak néhány példát írok le, amivel érzékeltetem, hogy mik azok mondatok, amelyek már az első pillanatban egy alá-, fölérendelt viszonyt alakítanak ki a – még be nem iratkozott - gyerek szülei és az óvók között.

Tovább
Bízni az ösztönökben, bízni a gyerekemben

A második gyermekem születése sok mindent tanított nekem és a férjemnek is, de a legfontosabb, amit tanultunk, hogy bízzunk a szülői ösztönünkben, bízzunk önmagunkban.

Tovább

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája
iskola, óvoda

Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája

INTRO

Pár napja egy workshop-on vettem részt, amin a többszörös intelligencia modellt jártuk körül. Lezárásként a közel száz résztvevő (többnyire pedagógusok) kitöltött saját magáról egy tesztet, amelyből megtudhattuk, melyik területen vagyunk mi magunk a legerősebbek. Végül ez alapján alkottunk csoportokat és találtunk ki az intelligencia területeknek megfelelő elköszönést. Nagyon erős élmény volt, hogy a két legkisebb csoport a verbális és a logikai-matematikai intelligenciában különösen erősek csoportja volt. A verbálisan legerősebbek csoportja három, míg a matematikailag erőseké hét főből állt, míg például az interperszonálisak és intraperszonálisak csoportjában külön-külön több mint húszan voltak.

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája
interjúk

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája

Lassan az utolsó pillanathoz érkezünk, hogy eldöntsük, menjen-e a hatévesünk szeptemberben iskolába. Ugyan hivatalosan nem mi, hanem az óvoda dönt, azért szerencsére a gyakorlatban még van szava a szülőnek is. Viszont nehéz, és összetett feladat meghozni ezt a döntést. És az érzelmeink, szubjektív megérzéseink mellett – amik szinte a legfontosabbak – a szakmai szempontokkal sem árt tisztában lennünk. Czédulás Karolina gyógypedagógust hívtam segítségül, hogy járjuk körül a legfontosabb pontokat, amiket mérlegelnünk kell az iskolaérettség kapcsán.

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?
határon túl

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?

Louis Braille, aki 1809. január 4-én született, feltalált egy tapintható olvasási és írási módszert, amely számtalan látássérült embernek nyújt a mai napig segítséget. Braille, maga is vak volt. Az első ötletével egy kitapintható írásmódról már iskolás korában kitűnt. Forrás: theconversation.com

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene
ajánló

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene

Milyen jó lenne, ha összesen csak 10 dolgot kellene tudnia egy szülőnek ahhoz, hogy sikeresen felnevelhesse a gyerekét. Forrás: https://www.maggiedent.com/blog/10-things-every-pa...

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.