Kapcsolat Facebook Bejelentkezés

szerző fényképe Szalay-Fegyver Erika

Ünnepek az iskolában

Október elején az elsős gyerekem üzenő füzetében az állt, hogy a gyerekek érkezzenek ünneplő ruhában, mert az iskolában megemlékeznek október 6-ról.

(Arra nem térek ki, hogy egyszerűen nem fér a fejembe, hogy 2018-ban még mindig elképzelhetetlen más ünneplő ruha az iskolákban, mint sötét alj, fehér (fehér!, nem világoskék, nem csíkos, nem kockás) ing. A kedvencem, amikor szólnak a fiús anyukáknak - az (is) vagyok -, hogy jó lenne, ha a cipő is „ünneplő” lenne…. Aki ilyet kér járt már a cipőboltok gyerek részsének fiús polcainál???)

Tovább
Tündér Lalát mindenkinek!

Elfogult vagyok… fogalmam sincs hányszor olvastam el a Tündér Lalát, ráadásul hangoskönyvben is végig hallgattam párszor (Für Anikó, nagyszerűen olvassa fel!). Nehezen vártam ki, hogy a nagyfiamnak is felolvashassam, bár tartottam tőle, hogy kissé korai (majd csak decemberben lesz hatéves). De ha nem lenne túl szirupos, azt mondanám ebben a könyvben bármely korosztály (gyerek is, felnőtt is) megtalálhatja azt a témát, ami neki való.

Tovább
Üdvözlégy Mária, malaccal teljes…

Rögtön az elején muszáj leszögeznem, hogy a cím nem az én ötletem, és semmilyen bántó szándék nincs benne. Viviane Villamont Kisdarázs című könyvében (amelynek az elolvasását szívből ajánlom) imádkozik így a főszereplő hétéves kislány, aki nem vallásos családban nevelkedett, majd bentlakásos egyházi iskolába kerülve megpróbál értelmet adni a számára ismeretlen szavaknak.

Tovább
Madarak és méhek… – beszéljünk róla!

A szexuális felvilágosítás szülőként a legtöbbünknek sok fejtörést okoz, még akkor is, ha amúgy „lazának” gondoljuk magunkat.

Tovább
Bízni az ösztönökben, bízni a gyerekemben

A második gyermekem születése sok mindent tanított nekem és a férjemnek is, de a legfontosabb, amit tanultunk, hogy bízzunk a szülői ösztönünkben, bízzunk önmagunkban.

Tovább
Mindennapi ellentmondások a nevelésben

Ellentmondások a nevelésben… Sokszor, sokfélét olvashattunk már ebben a témában: ellentmondás a szülők között, ellentmondás a tágabb családban (szülők, nagyszülők, rokonok, közeli barátok), ellentmondás a szülők és a pedagógusok között.

Nagyon sokszor kerülünk azonban önmagunkkal ellentmondásba: néha csak fáradság miatt (ingerültebbek, türelmetlenebbek vagyunk), néha azonban megtörténik, hogy az, amit ma tiltunk vagy elvárunk egy kicsi gyerektől, annak éppen az ellenkezőjét várjuk el évekkel később. Ilyen ellentmondásokra mutatok három (elgondolkodtató) példát.

Tovább
A döntés joga – Két rózsaszín csík

Véletlenül akadt a kezembe Annalisa Strada: Két rózsaszín csík című könyve. A történet egy tini lányról, pontosabban az életének alig két hetéről szól. Perla 16 éves és terhes. Jó családból, jó iskolából. Nem iszik (kivéve egyetlen estét, akkor is csak 2 pohárral), nem bulizik (kivéve egyetlen estét), nem randevúzik (kivéve …). Mindene a futás, rendszeresen edz, pontos, megbízható.

Tovább
Busójárás kisgyerekekkel

Egy ideje már szerepelt a családi bakancslistán, hogy egyszer mi is megnézzük Mohácson a busójárást. Kicsi gyerekeink vannak, szóval tartottunk a rendezvénytől (hatalmas tömeg, hangos, ijesztő jelmezbe bújt emberek), ráadásul szállást sem könnyű ilyenkor találni.

Tovább
Hagyjatok farsangolni…!!!

A farsangi időszaknak (van, aki szerint húshagyó keddig, van, aki szerint hamvazószerdáig tart) már vége van, de néhány iskolában vagy óvodában még ezen a héten is vannak farsangi mulatságok.

Tovább
Iskola. Választás?

Tudom, hogy ezekben a napokban mindannyian karácsonyi lázban égünk, zserbót és halászlét eszünk, ajándékot bontunk, régen látott rokonokkal koccintunk. Az idei karácsonyi pihenés során sok téma kerülhet szóba. Nagycsoportos gyermek szüleiként sokat gondolkodunk azon, milyen iskolát válasszunk a fiúnknak. Vannak olyan alternatív iskolák, ahol már kevesebb, mint egy hónap van hátra a jelentkezési határidő lezárásáig, így az ünnepek alatti beszélgetések során nálunk biztosan előkerül ez a téma is.

Tovább
​Harmadik fél fizet – Segítség, sportol a gyerekem!

Harmadik fél fizet. Ezzel a kifejezéssel közgazdaságtan tanulmányaim során találkoztam először. Sokszor elemeztünk olyan helyzeteket a mindennapi életben, amikor a szolgáltató és a szolgáltatást igénybe vevő között nincs közvetlenül pénzmozgás, az adott szolgáltatás ellenértékét egy harmadik fél fizeti (lényegében így működik többek között az oktatás vagy az állami egészségügy).

Tovább
Lombikon innen és túl…

Sokat gondolkodtam, azon érdemes-e Veres András püspök úr szavairól írni… Annyian reagáltak már a püspök úr szavaira dühösen, csodálkozva, elkeseredetten, objektíven, ki-ki vérmérséklete és világnézete szerint. Van-e bármi, amit ehhez a témához érdemes hozzátenni? Mit mondhatnék azon kívül, hogy engem a nyilatkozat megijeszt, elkeserít és dühít egyszerre? Hiszen engem nem érint…

Tovább
Politikáról egy óvodással, avagy tűnjetek a családunkból!

Politikáról beszélgetni óvodásokkal?? Miért?? Azért mert őt is eléri, azért mert kérdése van, azért mert aggódik. A politikai hirdetések olyan észrevétlen, szerves részei rohanó felnőttvilágomnak, hogyha néha nem tenne fel tűpontos kérdéseket az 5 (ÖT!) éves fiam, talán észre sem venném.

Tovább
Intézményesül a család

Amikor szülőként az első gyerekünket írattuk óvodába, a férjemmel sokként ért minket a környékünkön található óvodákban tapasztalt pedagógusok és szülők közötti kommunikáció. Azt éreztük, hogy mintha mi, szülők nem lennénk érintettek a gyermekünk (leendő) óvodai életében. Mintha nem lenne hozzá közünk. Az alábbiakban csak néhány példát írok le, amivel érzékeltetem, hogy mik azok mondatok, amelyek már az első pillanatban egy alá-, fölérendelt viszonyt alakítanak ki a – még be nem iratkozott - gyerek szülei és az óvók között.

Tovább

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Korlátozzuk az okostelefonokat!
iskola, óvoda

Korlátozzuk az okostelefonokat!

Hangzik sok szülő felhívása. Együtt, közösen üzenjünk hadat, az iskola ne engedeje, a szomszéd fiú ne mutogasson videokat a gyerekemnek, és számos világhírű fejlesztőre, kutatóra hivatkozva óvjuk meg gyerekeinket. Miközben azt fejeltik el, hogy az első eszközt nem az iskola, nem a szomszéd kisfiú, hanem ők maguk adták a gyerek kezébe. Ők kapcsolták be a tévét és ők tanítják a felhasználói szokásokat a saját gyermeküknek.

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.