Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
ajánló

Mindenre képes szótár – hozsanna a böngészőknek

Tom Schamp, flamand illusztrátor a Mindenre képes szótárba belerajzolta az egész világot. Ami ebben nincs benne, az nem is létezik! Tematikus csoportokban jelennek meg az otthonok, a szárazföldi és vízi állatok, növények, ételek és italok, évszakok, sportok és művészetek. Sok szép és igényes rajz, ábra, vicces figurák. Amik tanítanak, de főként szórakoztatnak széles korosztályt!

Mindig is nagyon szerettem a böngésző típusú könyveket. Egyrészt, mert egészen kicsi kortól sokáig, még alsó tagozatban is használhatók. Sőt, akár idősebb gyerekeknek is, de persze ahhoz kell már némi hozzáadott tartalom is. Másrészt pedig, mert sok-sok beszélgetésre ad teret.

Sosem voltam nagy szám a fejből mesélésben. Valahogy nehezen kezdtem neki, úgy éreztem nem jut eszembe semmi, törekedtem arra, hogy legyen valami tartalmas vége, tanulság, vagy valami katarzis, amitől majd értékes lesz az a mese, és ebben a nagy erőlködésemben semmi értelmes nem jött össze. Legalábbis úgy éreztem, egészen addig, amíg a böngészőket nem kezdtem el felhasználni arra, hogy történeteket kreáljak. Egy-egy képsorozat, vagy egy-egy oldal apró részletei kiindulópontot jelenthettek a fejből mesének, és utána már letehettük a könyvet, mert csak a képzelet szárnyalt.

A 2-3 éves korosztállyal azért öröm lapozgatni, például ezt a világra szóló böngészőt, mert az énmeséket, a hétköznapi dolgainkat a könyv figurái jelenítik meg. Azokhoz viszonyítva tudunk arról mesélni, velünk mi történt, történik. A könyv egy színes világba kalauzolja a gyönyörű rajzaival a gyerekeket, és magukat keresik, magukra ismernek benne. Az otthonunk és mások otthonának berendezései, a különböző épületek, a napi rutin kerülnek terítékre és gyakoroljuk közösen a szavakat, kifejezéseket. Az óvodásoknak már sok új ismeretet adhatunk át az évszakokról, arról, mi hol lakunk, és komplexebb beszélgetéseket bonyolíthatunk le.

Mindez a kezdő olvasó korosztálynak is jól jön, hiszen a betűzgetés, a sokféle betűtípus, a rövid szavak, kifejezések gyors sikerélményhez juttatják a gyerekeket.

Beszélgethetünk a vásárlásról, piacról, az élelmiszerboltról, az évszakokról, a kertészkedésről, az állatokról, a közlekedésről, a sütésről és főzésről, a falusi és városi életmódról, az építkezésekről. Sportról, zenéről, divatról. Mindazokról a dolgokról, amik a gyerekeket érdeklik. Kinek-kinek a maga korosztálya, érdeklődése szerint, különböző mélységben.

Mindeközben találkozhatunk régi ismerősökkel is, ha már korábban is a böngészők pártján álltunk, amitől még otthonosabb lesz a böngészés.

Az aprólékosan megrajzolt oldalak egy-egy iskolai téma feldolgozására is alkalmazhatók. Környezetünk, állataink, növényeik vagy az életmód témák esetében felhasználható és egyedileg feldolgozható ismeretekről van szó. Ahány gyerek, annyi féle történetet, beszámolót készíthetnek az egyes lapokról, az egyes témákról, és ha úgy érezzük, hogy a képek és a rövid szövegek nem szolgáltatnak elég ismeretet, akkor mellérendelhetünk egy kis kutató munkát, amivel komplett projekteket vagy tananyagot tudunk előállítani. Mindezt nem egy felnőtt vezényletével, hanem a gyerekek aktív, tevőleges közreműködésével.

A böngészőt azért is szeretem nagyon, mert tökéletes eszköze a figyelemkoncentráció fejlesztésének. Nem kell ahhoz semmilyen nehézséggel küzdeni, hogy javunkra váljon egy kis aprólékos nézelődés. Ma, amikor a gyerekeink a gyors és erős ingerek mentén kapkodják a fejüket, amikor állandóan valami kívülről stimulálja az érzékszerveiket, üdítő kivonulás az őrületből, ha bekuckózunk egy kis időre, belebújunk a könyvbe, és nagyon részletesen megnézzük azt a sokféle rajzot, mozdulatot, színt, amit ebbe a könyvbe belevarázsolt a szerző. Minél több részletet felfedezünk, minél aprólékosabban megvizsgáljuk az egyes szereplőket, annál jobban élesítjük a figyelmünket, a koncentrációnkat. Kifejezetten fejlesztő céllal is használhatjuk a kiadványt, hiszen egy kis készüléssel remek feladatok adhatók belőle azoknak, akik számára nehezebben megy az eligazodás, a megfigyelés, vagy a koncentráció.

A kiskamaszok kapcsán is eszembe jut néhány alkalom, amikor jól használható a könyv: A képek segítséget adhatnak fogalmazási gyakorlatokhoz. Idegennyelvi képességek fejlesztésére. Életmód vagy etika óra témáinak feldolgozásához. De nagyon jó példa képzőművészeti projekteknél is a kompozícióra, az alkotói folyamatokra. A könyvben gyönyörűen bemutatásra kerül a sokféleség. Hogy mindent, mindenki másképp csinál, csinálhat és az milyen érdekes! Elfogadást, toleranciát is tanít ez a könyv. Sőt, merészek számára a digitális feldolgozás is szóba jöhet!

Mindezeken túl ez a böngésző a szemnek is gyönyörködtető. Jókedvűek leszünk tőle, és öröm lapozgatni. Nekem kedvencem a vörösbort kortyoló, heverésző rénszarvas. Üdvözöljétek a nevemben is, ha látjátok!

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?
iskola, óvoda

Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?

Minden gyereknél eljön a nap, amikor könyörögni kell, hogy tegyen maga után rendet. Hogy legyen figyelemmel a környezetére, hogy uralkodjon a káoszon. És van, hogy erre hiába kérjük, aztán feladjuk. De miért is kell ragaszkodnunk a rendhez? Miért nem hagyhatjuk rájuk, milyen állapotban van a szobájuk?

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.