Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
ajánló

Mindenre képes szótár – hozsanna a böngészőknek

Tom Schamp, flamand illusztrátor a Mindenre képes szótárba belerajzolta az egész világot. Ami ebben nincs benne, az nem is létezik! Tematikus csoportokban jelennek meg az otthonok, a szárazföldi és vízi állatok, növények, ételek és italok, évszakok, sportok és művészetek. Sok szép és igényes rajz, ábra, vicces figurák. Amik tanítanak, de főként szórakoztatnak széles korosztályt!

Mindig is nagyon szerettem a böngésző típusú könyveket. Egyrészt, mert egészen kicsi kortól sokáig, még alsó tagozatban is használhatók. Sőt, akár idősebb gyerekeknek is, de persze ahhoz kell már némi hozzáadott tartalom is. Másrészt pedig, mert sok-sok beszélgetésre ad teret.

Sosem voltam nagy szám a fejből mesélésben. Valahogy nehezen kezdtem neki, úgy éreztem nem jut eszembe semmi, törekedtem arra, hogy legyen valami tartalmas vége, tanulság, vagy valami katarzis, amitől majd értékes lesz az a mese, és ebben a nagy erőlködésemben semmi értelmes nem jött össze. Legalábbis úgy éreztem, egészen addig, amíg a böngészőket nem kezdtem el felhasználni arra, hogy történeteket kreáljak. Egy-egy képsorozat, vagy egy-egy oldal apró részletei kiindulópontot jelenthettek a fejből mesének, és utána már letehettük a könyvet, mert csak a képzelet szárnyalt.

A 2-3 éves korosztállyal azért öröm lapozgatni, például ezt a világra szóló böngészőt, mert az énmeséket, a hétköznapi dolgainkat a könyv figurái jelenítik meg. Azokhoz viszonyítva tudunk arról mesélni, velünk mi történt, történik. A könyv egy színes világba kalauzolja a gyönyörű rajzaival a gyerekeket, és magukat keresik, magukra ismernek benne. Az otthonunk és mások otthonának berendezései, a különböző épületek, a napi rutin kerülnek terítékre és gyakoroljuk közösen a szavakat, kifejezéseket. Az óvodásoknak már sok új ismeretet adhatunk át az évszakokról, arról, mi hol lakunk, és komplexebb beszélgetéseket bonyolíthatunk le.

Mindez a kezdő olvasó korosztálynak is jól jön, hiszen a betűzgetés, a sokféle betűtípus, a rövid szavak, kifejezések gyors sikerélményhez juttatják a gyerekeket.

Beszélgethetünk a vásárlásról, piacról, az élelmiszerboltról, az évszakokról, a kertészkedésről, az állatokról, a közlekedésről, a sütésről és főzésről, a falusi és városi életmódról, az építkezésekről. Sportról, zenéről, divatról. Mindazokról a dolgokról, amik a gyerekeket érdeklik. Kinek-kinek a maga korosztálya, érdeklődése szerint, különböző mélységben.

Mindeközben találkozhatunk régi ismerősökkel is, ha már korábban is a böngészők pártján álltunk, amitől még otthonosabb lesz a böngészés.

Az aprólékosan megrajzolt oldalak egy-egy iskolai téma feldolgozására is alkalmazhatók. Környezetünk, állataink, növényeik vagy az életmód témák esetében felhasználható és egyedileg feldolgozható ismeretekről van szó. Ahány gyerek, annyi féle történetet, beszámolót készíthetnek az egyes lapokról, az egyes témákról, és ha úgy érezzük, hogy a képek és a rövid szövegek nem szolgáltatnak elég ismeretet, akkor mellérendelhetünk egy kis kutató munkát, amivel komplett projekteket vagy tananyagot tudunk előállítani. Mindezt nem egy felnőtt vezényletével, hanem a gyerekek aktív, tevőleges közreműködésével.

A böngészőt azért is szeretem nagyon, mert tökéletes eszköze a figyelemkoncentráció fejlesztésének. Nem kell ahhoz semmilyen nehézséggel küzdeni, hogy javunkra váljon egy kis aprólékos nézelődés. Ma, amikor a gyerekeink a gyors és erős ingerek mentén kapkodják a fejüket, amikor állandóan valami kívülről stimulálja az érzékszerveiket, üdítő kivonulás az őrületből, ha bekuckózunk egy kis időre, belebújunk a könyvbe, és nagyon részletesen megnézzük azt a sokféle rajzot, mozdulatot, színt, amit ebbe a könyvbe belevarázsolt a szerző. Minél több részletet felfedezünk, minél aprólékosabban megvizsgáljuk az egyes szereplőket, annál jobban élesítjük a figyelmünket, a koncentrációnkat. Kifejezetten fejlesztő céllal is használhatjuk a kiadványt, hiszen egy kis készüléssel remek feladatok adhatók belőle azoknak, akik számára nehezebben megy az eligazodás, a megfigyelés, vagy a koncentráció.

A kiskamaszok kapcsán is eszembe jut néhány alkalom, amikor jól használható a könyv: A képek segítséget adhatnak fogalmazási gyakorlatokhoz. Idegennyelvi képességek fejlesztésére. Életmód vagy etika óra témáinak feldolgozásához. De nagyon jó példa képzőművészeti projekteknél is a kompozícióra, az alkotói folyamatokra. A könyvben gyönyörűen bemutatásra kerül a sokféleség. Hogy mindent, mindenki másképp csinál, csinálhat és az milyen érdekes! Elfogadást, toleranciát is tanít ez a könyv. Sőt, merészek számára a digitális feldolgozás is szóba jöhet!

Mindezeken túl ez a böngésző a szemnek is gyönyörködtető. Jókedvűek leszünk tőle, és öröm lapozgatni. Nekem kedvencem a vörösbort kortyoló, heverésző rénszarvas. Üdvözöljétek a nevemben is, ha látjátok!

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Miért nem hajlandó megkötni ez a kölyök az istenverte cipőfűzőjét?
iskola, óvoda

Miért nem hajlandó megkötni ez a kölyök az istenverte cipőfűzőjét?

Nem tudom megmondani, hogy ez egy nagyszerű nevelési stratégia, vagy az elveim totális feladása, de úgy döntöttem, hogy nem érdekel, feladom a cipőfűző bekötése miatt folytatott harcomat. 

Béke az osztályban
interjúk

Béke az osztályban

Sok szülő hajlamos az iskolát felelőssé tenni, ha konfliktus, bántalmazás, meg nem értés van. Különösen az áldozatok szülei válnak anya/apa-tigrissé, tehetetlenségükben, amiért nincs befolyásuk az iskolai folyamatokra. És még az is kérdéses, hogy ki a valódi áldozat? Mit tehet a tanár, tanító, hogy az osztályában az erőszakmentes kommunikáció legyen a bevált irány? Erről kérdeztem Kiss Virágot, aki a Fillér utcai Általános Iskola tanítónője.

4 dolog, amit a mamák szeretnének, ha a felnőtt fiaik tudnának
határon túl

4 dolog, amit a mamák szeretnének, ha a felnőtt fiaik tudnának

Forrás: https://grownandflown.com/moms-grown-sons-want-know/

Azok után, hogy elolvastam a fiam, Eric Fischer blogbejegyzését arról, hogy mi az a 4 dolog, amit szeretnének a fiaink, ha megértenénk, rájöttem, lehet, hogy van néhány dolog, amit nem értünk meg velük kapcsolatban, de biztos, hogy vannak olyan dolgok, amiket meg ők nem értenek meg velünk kapcsolatban. Remélem, hogy most tisztázni tudom azokat a tévhiteket, amiket a világ összes anyukájának a világ összes fia gondol velünk kapcsolatban. Szóval figyeljetek srácok!

A családi rituálék fontossága
ajánló

A családi rituálék fontossága

Ahogy közeledik az év vége, sokan, akik ünneplik a karácsonyt, vegyes érzelmekkel vannak tele. Ez az évszak drága, stresszes és őszintén szólva nagy nyomás és érzelmi túlterhelés nehezedik ránk. Azonban ilyenkor jön el a lehetősége annak, hogy elővegyük a családi rituálékat és túlzsúfolt mindennapjainkban engedjük előbújni ezeket az apróságokat, hogy különleges varázslatot hozzanak a család életébe.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.