Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
határon túl

Megtalálták a módját, hogyan lehet javítani a kamaszok alváshiányán

És nem a későbbi iskolakezdéssel, hanem egy olyan módszerrel, ami biztosan működni fog a legújabb tanulmányok szerint.

Világszinten úgy gondolják, hogy az iskolakezdési idő eltolása a lehetséges válasz a kamaszok krónikus alváshiányára, de úgy tűnik, hogy ez a teória hamis elképzeléseken alapul. Nem így működik a tinik biológiai órája. A későbbi kezdésre vonatkozó érvek azon alapulnak, hogy a belső órájuk, ami az alvási és az ébredési ritmus szabályozásáért felelős, eltolódik, ezért a tinédzserek később fekszenek le és alszanak el. Az elmúlt években, annak érdekében, hogy jobban alkalmazkodjanak az tinik alvásritmusához, amerikai középiskolák ezrei tolták el későbbre az iskolakezdést.

Az amerikai Harvard Medical School és az angliai University of Surrey új kutatása szerint nem olyan egyértelmű a megoldás.

A matematikusok és az alváskutatók közötti kutatási együttműködés egy komplex matematikai modellt használt fel annak bizonyítására, hogy az iskolakezdési idő eltolása nem valószínű, hogy nagy segítséget jelent a középiskolás tanulók alváshiányának enyhítésére.

Miért? Mert a későbbi iskolakezdés miatt tovább maradnak fenn a tinik, ezáltal fokozódik a mesterséges fény előtt eltöltött idő, ami tovább zavarhatja a napi ritmusukat. Egy sokkal hatékonyabb megoldás a tinédzserek alváshiányára, a tanulmány szerzői szerint, időben lekapcsolni a lámpát és esténként korlátozni a képernyő előtt eltöltött időt. (vagy még jobb lenne, ha nem vinnék be a hálószobába a kütyüket)

„Az esti órákban való mesterséges fény használata nagy részben felelős a serdülőkori késői elalvásért” – mondja dr. Andrew Philips a Harvard alvásszakértője

„Az iskolakezdési idő eltolásának eredményességet nagyban csökkenti, ha a tinédzserek nem figyelnek oda kevesebb mesterséges fény használatára” – mondja dr. Andrew Philips, a Harvard egyik alváskutatója és az egyik tanulmány szerzője. Ez különösen igazak azokra, akik hajlamosabbak a késői elalvásra.

A Scientific Reportban megjelent tanulmány számára, a kutatócsoport létrehozott egy matematikai modellt annak bemutatására, hogy a brit tizenévesek biológiai órái hogyan reagálnak a fényre és mennyiben befolyásolja az elalvási időpontjukat. A modell az alábbiakt veszi figyelembe: a kutatásban részt vevő illető koránkelő, vagy későn fekvő; a természetes és a mesterséges fény hatását a biológiai órára; és azt az időpontot, amikorra az ébresztő óra be van állítva.

A modellük fejlesztésénél a kutatók ihletet merítettek egy XVII. századbeli holland matematikus, Huygens kutatásaiból, aki megvizsgálta, hogyan képes egy ember biológiai órája szinkronba lépni a környezeti órával.

Az elemzés kimutatta, hogy a későbbi kezdési időpontok nem voltak pozitív hatással az alvászavarra. Azonba az derült ki, hogy a fiatalok mesterséges fény használata megzavarja a természetes órájukat. A kutatók úgy találták, hogy ha a tinédzserek később keltek fel, akkor később is feküdtek le, ami maga után vonta a nagyobb mennyiségű mesterséges fény fogyasztását. Később feküdtek le, később is aludtak el, így az alvásuk minősége is romlott.

Az egyre több fiatalt érintő rossz alvás komoly következményekkel jár. A kamaszoknak körülbelül 9 óra alvásra van szükségük, de kevesebb, mint 10%-uk él vele. Ez a krónikus alváshiány óriási negatívumokkal jár, beleértve a rossz tanulmányi teljesítményt, a tanulási és a memória kapacitásának csökkenését, a mentális és a fizikai egészségi állapot romlását, mint például a cukorbetegség és az elhízás.


A biológiai óra visszaállítása

Mesterséges fény nélkül az emberek napfelkeltekor ébrednek. A tizenévesek, akiknek a biológiai órája „lassan ketyeg”, különösen érzékenyeken reagálnak a mesterséges fény hatásaira.

„Az utóbbi néhány évtizedben végzett kutatásokból tudjuk, hogy a biológiai óra kicsit lassabb, ezért rendszeresen korrigálni kell, szinkronba kell hozni a 24 órás nappal.” – mondja dr. Philips.

Tudjuk, hogy minden ember biológiai órája rendkívül érzékeny a mesterséges fény kibocsátásra, ezért a világító képernyővel rendelkező eszközök használata felboríthatja a belső óránkat. Valójában a mesterséges fénynek való kitettség csak fokozza a diákok biológiai órájának elcsúszását. A Journal of Biological Rhythms-ben ugyanez a kutatócsoport publikált egy kutatást, amelyben bemutatták, hogy a modern mesterséges fényt használó emberek közül, akik hajlamosak a késői lefekvésre, rendkívül késői lefekvőkké váltak. Azt feltételezik, hogy a modern mesterséges fény használata felelős a sokkal későbbi elalvásért, valamint azért a szokásunkért, hogy más időben megyünk aludni hétköznap, mint hétvégén.

A kutatók azonban megjegyezték, hogy az Egyesült Királyságban általában később kezdődik a tanítás, mint az USA-ban, ahol sok iskolában reggel 7-kor. Az amerikai középiskolákban – írják a tanulmány szerzői – bizonyos előnyökkel járhat az iskolakezdési idő mérsékelt eltolása, azzal együtt, hogy a diákoknak fel kell hívni a figyelmét a mesterséges fény és a túlzott esti képernyő használat negatív hatásaira.

http://www.huffingtonpost.com/entry/teen-sleep-lat...

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Korlátozzuk az okostelefonokat!
iskola, óvoda

Korlátozzuk az okostelefonokat!

Hangzik sok szülő felhívása. Együtt, közösen üzenjünk hadat, az iskola ne engedeje, a szomszéd fiú ne mutogasson videokat a gyerekemnek, és számos világhírű fejlesztőre, kutatóra hivatkozva óvjuk meg gyerekeinket. Miközben azt fejeltik el, hogy az első eszközt nem az iskola, nem a szomszéd kisfiú, hanem ők maguk adták a gyerek kezébe. Ők kapcsolták be a tévét és ők tanítják a felhasználói szokásokat a saját gyermeküknek.

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.