Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
határon túl

Megtalálták a módját, hogyan lehet javítani a kamaszok alváshiányán

És nem a későbbi iskolakezdéssel, hanem egy olyan módszerrel, ami biztosan működni fog a legújabb tanulmányok szerint.

Világszinten úgy gondolják, hogy az iskolakezdési idő eltolása a lehetséges válasz a kamaszok krónikus alváshiányára, de úgy tűnik, hogy ez a teória hamis elképzeléseken alapul. Nem így működik a tinik biológiai órája. A későbbi kezdésre vonatkozó érvek azon alapulnak, hogy a belső órájuk, ami az alvási és az ébredési ritmus szabályozásáért felelős, eltolódik, ezért a tinédzserek később fekszenek le és alszanak el. Az elmúlt években, annak érdekében, hogy jobban alkalmazkodjanak az tinik alvásritmusához, amerikai középiskolák ezrei tolták el későbbre az iskolakezdést.

Az amerikai Harvard Medical School és az angliai University of Surrey új kutatása szerint nem olyan egyértelmű a megoldás.

A matematikusok és az alváskutatók közötti kutatási együttműködés egy komplex matematikai modellt használt fel annak bizonyítására, hogy az iskolakezdési idő eltolása nem valószínű, hogy nagy segítséget jelent a középiskolás tanulók alváshiányának enyhítésére.

Miért? Mert a későbbi iskolakezdés miatt tovább maradnak fenn a tinik, ezáltal fokozódik a mesterséges fény előtt eltöltött idő, ami tovább zavarhatja a napi ritmusukat. Egy sokkal hatékonyabb megoldás a tinédzserek alváshiányára, a tanulmány szerzői szerint, időben lekapcsolni a lámpát és esténként korlátozni a képernyő előtt eltöltött időt. (vagy még jobb lenne, ha nem vinnék be a hálószobába a kütyüket)

„Az esti órákban való mesterséges fény használata nagy részben felelős a serdülőkori késői elalvásért” – mondja dr. Andrew Philips a Harvard alvásszakértője

„Az iskolakezdési idő eltolásának eredményességet nagyban csökkenti, ha a tinédzserek nem figyelnek oda kevesebb mesterséges fény használatára” – mondja dr. Andrew Philips, a Harvard egyik alváskutatója és az egyik tanulmány szerzője. Ez különösen igazak azokra, akik hajlamosabbak a késői elalvásra.

A Scientific Reportban megjelent tanulmány számára, a kutatócsoport létrehozott egy matematikai modellt annak bemutatására, hogy a brit tizenévesek biológiai órái hogyan reagálnak a fényre és mennyiben befolyásolja az elalvási időpontjukat. A modell az alábbiakt veszi figyelembe: a kutatásban részt vevő illető koránkelő, vagy későn fekvő; a természetes és a mesterséges fény hatását a biológiai órára; és azt az időpontot, amikorra az ébresztő óra be van állítva.

A modellük fejlesztésénél a kutatók ihletet merítettek egy XVII. századbeli holland matematikus, Huygens kutatásaiból, aki megvizsgálta, hogyan képes egy ember biológiai órája szinkronba lépni a környezeti órával.

Az elemzés kimutatta, hogy a későbbi kezdési időpontok nem voltak pozitív hatással az alvászavarra. Azonba az derült ki, hogy a fiatalok mesterséges fény használata megzavarja a természetes órájukat. A kutatók úgy találták, hogy ha a tinédzserek később keltek fel, akkor később is feküdtek le, ami maga után vonta a nagyobb mennyiségű mesterséges fény fogyasztását. Később feküdtek le, később is aludtak el, így az alvásuk minősége is romlott.

Az egyre több fiatalt érintő rossz alvás komoly következményekkel jár. A kamaszoknak körülbelül 9 óra alvásra van szükségük, de kevesebb, mint 10%-uk él vele. Ez a krónikus alváshiány óriási negatívumokkal jár, beleértve a rossz tanulmányi teljesítményt, a tanulási és a memória kapacitásának csökkenését, a mentális és a fizikai egészségi állapot romlását, mint például a cukorbetegség és az elhízás.


A biológiai óra visszaállítása

Mesterséges fény nélkül az emberek napfelkeltekor ébrednek. A tizenévesek, akiknek a biológiai órája „lassan ketyeg”, különösen érzékenyeken reagálnak a mesterséges fény hatásaira.

„Az utóbbi néhány évtizedben végzett kutatásokból tudjuk, hogy a biológiai óra kicsit lassabb, ezért rendszeresen korrigálni kell, szinkronba kell hozni a 24 órás nappal.” – mondja dr. Philips.

Tudjuk, hogy minden ember biológiai órája rendkívül érzékeny a mesterséges fény kibocsátásra, ezért a világító képernyővel rendelkező eszközök használata felboríthatja a belső óránkat. Valójában a mesterséges fénynek való kitettség csak fokozza a diákok biológiai órájának elcsúszását. A Journal of Biological Rhythms-ben ugyanez a kutatócsoport publikált egy kutatást, amelyben bemutatták, hogy a modern mesterséges fényt használó emberek közül, akik hajlamosak a késői lefekvésre, rendkívül késői lefekvőkké váltak. Azt feltételezik, hogy a modern mesterséges fény használata felelős a sokkal későbbi elalvásért, valamint azért a szokásunkért, hogy más időben megyünk aludni hétköznap, mint hétvégén.

A kutatók azonban megjegyezték, hogy az Egyesült Királyságban általában később kezdődik a tanítás, mint az USA-ban, ahol sok iskolában reggel 7-kor. Az amerikai középiskolákban – írják a tanulmány szerzői – bizonyos előnyökkel járhat az iskolakezdési idő mérsékelt eltolása, azzal együtt, hogy a diákoknak fel kell hívni a figyelmét a mesterséges fény és a túlzott esti képernyő használat negatív hatásaira.

http://www.huffingtonpost.com/entry/teen-sleep-lat...

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Megfélemlítés, zaklatás, bántalmazás
iskola, óvoda

Megfélemlítés, zaklatás, bántalmazás

A bántalmazás világszerte problémát jelent az iskolák számára. Egy viszonylag gyakori viselkedési formáról beszélünk, de sajnos, nehéz megjósolni a bántalmazott diákok számát, mivel különböző módon történik a bullying mérése. Egy 2014-es tanulmány arra mutatott rá, hogy a gyerekek 35%-a valamilyen módon részese volt zaklatásnak. Ez azt jelenti, hogy egy 30 fős osztályból 10 tanuló megfélemlítés áldozata lesz. A Childline (gyerekek számára létesített, Nagy-Britanniában ingyenesen elérhető segélyvonal) szerint a bántalmazás az első három probléma között szerepel, ami miatt kapcsolatba lépnek velük a gyerekek.

 

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek
határon túl

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek

Egy háromgyerekes amerikai anyuka összegyűjtötte a legfantáziadúsabb iskolai ebéd ötleteket. Mi meg lefordítottuk nektek és belinkeltük az eredeti oldalakat, hátha megkönnyítjük ezzel a mindennapi fejtörést.

Szabályok és Tiltások
ajánló

Szabályok és Tiltások

A fegyelmezés az egyik leginkább központi kérdés a gyereknevelésben. Mikor teszek jót? Ha eltiltom, megmondom, szabályozom vagy rávezetem? Úgy tűnik, hogy nagyon nincs meg a biztos válasz, leginkább talán helyzetek vannak, amikor próbálgatunk ezt-azt.

Összeszedtünk néhány példát, ötletet mit lehet alkalmazni. Vagy bejön vagy nem. De ettől is szép!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.