Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
határon túl

Miért fontosabbak mostanság azok a gyerekkönyvek, amelyek a sokféleségről szólnak, mint régen?

Ha visszagondolsz a gyerekkorodra, akkor mi az a legkellemesebb dolog, amire emlékszel? Sokunk számára azok a meghitt órák, amikor a szüleink vagy a nagyszüleink ölébe kuporodtunk és hallgattuk a mesét. 

De ezek az esti órák nem csak a nap csodás lezárásai voltak, vagy segítség a könnyű elalváshoz, hanem a nagyszerű és biztonságos módja annak, hogy megbeszéljük a napközben történteket, nevén nevezzük a problémákat és együtt örüljünk a sikereknek. Miközben a gyerekek azt gondolják, hogy egy édes kis nyuszi kalandjait hallgatják, addig észrevétlenül megismerik a körülöttük lévő világot. 

A mesekönyvek egyszerre tükröt tartanak és ablakot nyitnak a világra. A tükörben látja a gyerek a saját életét, az ablakon keresztül pedig megismerheti a nagyvilágban élőkét. Azt is tudjuk, hogy ez a fajta önreflexió és a lehetősége annak, hogy a világ többi részét is megismerjék, nagyon fontos számukra.

Az előítéletekkel kapcsolatos kutatások azt mutatják, hogy a különböző – mássággal rendelkező – emberekkel való érintkezés segít a sztereotípiák csökkentésében. Amikor olyan emberekkel találkozunk, akik eleinte másnak tűnnek, miután megismerjük őket, sokkal közelebb kerülnek hozzánk. Ezek után a másság nem tűnik olyan távolinak, és kevésbé tűnik másnak.

Bár ideális lehet, hogy a gyerekek személyesen találkozzanak különböző háttérrel rendelkező emberekkel, de ha ez nem lehetséges, akkor a könyvek révén kaphatnak benyomást a tőlük oly távolinak tűnő külvilágról.

Bemutatjuk a világot

Annak ellenére, hogy tudatában vagyunk annak, hogy mennyire fontos a sokféleség bemutatása a mindennapjainkban, még mindig sok gyerekkönyvben fehér, heteroszexuális, fitt és egészséges, névlegesen keresztény férfi a megjelenített karakter. És egy kutatás arra világít rá, hogy a gyerekkönyvek több mint 80%-ban a szereplő fehér, ami egyértelműen nem a valóságot tükrözi.

Valószínűleg kevesebb konfliktus lenne a világban, ha mindannyian változatosabb irodalmat olvasnánk és változatosabb életet élhetnénk.

Szeretnénk azt hinni, hogy ha sokkal több, a másságról szóló, azt elfogadó gyerekkönyv lenne, amely változatos karaktereket, különféle foglalkozásokat és szituációkat mutatna be, valamint a médiában szereplő modellek sokszínűek lennének, akkor a fiatalok bátorítva éreznék magukat arra, hogy olyan felnőttek lehessenek, amilyenek csak akarnak lenni és azt csinálhassanak az életükben, amit csak elképzelnek. És amikor felnőnek, tisztelnék és elismernék mindenki tehetségét. Ezzel a szemléletmóddal a faji-, vagy vallási kérdések még csak tudatalatti szerepet sem játszanának. És ez azt jelentené, hogy egy-két generáció múlva nem olvasnánk megdöbbentő és lehangoló statisztikákat és nem lenne szükség olyan kampányokra, amik a sokszínűség növelésére szólna az irodalomban, az egyetemeken, vagy bárhol máshol.

Példaképek

De a könyvek nemcsak „másokról” szólnak. Amikor olyan embereket látunk a médiában, mint saját magunk, beleértve a fikciót is, akkor bepillantást nyerhetünk, hogy milyenekké is válhatunk és erről megerősítést is kapunk. Az irodalomból inspirációt és példaképeket is szerezhetünk.

Talán részben azért, hogy tudatosítsa az emberekben, hogy milyen mértékben van szükségünk a példaképekre, Amerikában egy fiatal, fekete lány kampányt indított, hogy találjon 1000 féle könyvet, amely fekete lányokról szól. De vajon hány ilyen fekete lányokról szóló könyvben kapott fekete lány kiemelkedő szerepet, mint például, professzor, orvos, tanár, vagy ne adj Isten valamely nemzet elnöke? Valószínűleg a százalékos arány csalódást okozna.

Egy kisebbségi jellegű karakter nem elég ahhoz, hogy minőségi irodalmat alkosson, de ez az első lépés. És bár vannak olyan hasznos weboldalak, amelyek a sokszínűségről ajánlanak gyerekkönyveket, sőt még sok ilyen művek népszerűsítésére kiírt irodalmi díj is van, de még nagyon sok tennivaló akad.

A bevándorlókkal, a menekültekkel és általánosságban a mássággal kapcsolatos növekvő aggodalom mellett egyes társadalmak úgy tűnnek, hogy hamis nosztalgiával fordulnak azon kor felé, amikor a fehérek irányították a világot.

Tartozunk annyival a gyerekeinknek, hogy könyveken keresztül megmutassuk, milyen színes is valójában a világ. Így talán a következő nemzedék kevésbé fog félni a „más”-tól, ha idejében találkoznak velük és megismerik őket.

https://theconversation.com/why-childrens-books-that-teach-diversity-are-more-important-than-ever-72146

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Korlátozzuk az okostelefonokat!
iskola, óvoda

Korlátozzuk az okostelefonokat!

Hangzik sok szülő felhívása. Együtt, közösen üzenjünk hadat, az iskola ne engedeje, a szomszéd fiú ne mutogasson videokat a gyerekemnek, és számos világhírű fejlesztőre, kutatóra hivatkozva óvjuk meg gyerekeinket. Miközben azt fejeltik el, hogy az első eszközt nem az iskola, nem a szomszéd kisfiú, hanem ők maguk adták a gyerek kezébe. Ők kapcsolták be a tévét és ők tanítják a felhasználói szokásokat a saját gyermeküknek.

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.