Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
határon túl

14 ok, amiért te is azt szeretnéd, hogy a gyereked finn iskolába járjon

Tanulmányok szerint a finn iskolások a világ legjobban teljesítő diákjai közé tartoznak. Kevesebb időt töltenek az iskolában, mint más országbeli gyerekek és maximum 30 percet fordítanak naponta a házi feladat megírására.

A Bright Side feltárja, mi meg lefordítottuk nektek a finn oktatás titkát, amelyet a világ minden táján csodálnak. 

14. Minden ingyenes

A finn oktatás ingyenes. És minden más dolog is ingyenes, az ebéd, az iskolai felszerelés, az osztálykirándulás. Ha a diák több mint 2 km-re lakik az iskolától, az iskolabusz szállítja oda és vissza. Mindezeket a kiadásokat a finn állam fedezi. Az ország teljes költségvetésének több mint 12.2%-átfordítják oktatásra.

13. Egyéni program minden tanuló számára

Minden tanulónak a saját képességei szerint kell elvégeznie a feladatokat. A különböző fizikai és mentális képességű gyerekek együtt tanulnak. Ha egy diák nem képes megoldani egy feladatot, a tanár egyéni órán foglalkozik vele. Úgy gondolják, hogy a diákoknak hasznos elfoglaltságot kell maguknak választaniuk, ezért, ha nem érdekes számára az óra, választhat egy könyvet és olvashat, vagy pl. varrhat.

12. A jegyeket csak a tanulóval közlik

A finn osztályozási rendszer egy 10-es skálából áll, ámbár 3.-ig nincs is osztályzás. 3-7.-ig szóbeli értékelés van, ami a „jobb is lehetné”-től a „tökéletes”-ig tart. Csak a diákok ismerik a jegyeiket. Nem szidják le őket, hanem motiválásként használják, így tökéletesíthetik tudásukat és javíthatják egyéni tanulmányi céljaikat.

11. Akár tréningben is mehetnek iskolába

Nincs egyenruha. Olyan ruhában mehetnek iskolába, amibe csak akarnak. Nincsenek követelmények. Akár cipő nélkül, csak zokniban is lehetnek.

10. Az óra alatt lehet a kanapén ülni, vagy a szőnyegen feküdni

A gyerekeknek nem kell a padban ülniük. Az óra alatt egy karosszékben ülhetnek vagy a padlón feküdhetnek, a lényeg, hogy kényelmesen érezzék magukat. Ha az időjárás megengedi, kimennek a kertbe, vagy egy szaletlibe és ott tartják az órát.

9. Nagyon kevés házi feladatuk van

A finn tanárok úgy gondolják, hogy a diákok a szabadidejükben pihenjenek, vagy legyenek a családjukkal ahelyett, hogy leckét írnának. A házi feladatnak nagyon érdekesnek kell lennie és nagyon kevés időt kell vele foglalkozni. Például történelemből olyan leckét kapnak, hogy készítsenek egy interjút a nagymamájukkal, milyen volt az élet az 50-es években és ezt hasonlítsák össze a sajátjukkal.

8. Egyáltalán nincsenek dolgozatok

A finn tanárok azt vallják: „Mire kell felkészülni, a vizsgára vagy az életre? Mi az utóbbit választjuk.” Ezért nincsenek vizsgák a finn iskolákban. A tanárok saját belátásuk szerint irathattatnak teszteket. Csak egy kötelező standard teszt van 16 évesen, amikor a diákok elvégzik a középiskolát.

7. Finnország egyes iskoláiban eltörölték a tantárgyakat

A finn oktatási rendszer egyik új iránya a tapasztalás útján való tanulás. Tanórák helyett, 6 hetes szakaszokra van bontva a tanév, amikor is egy-egy témát tanulnak különböző látószögből. Például, ha a menekültekről tanulnak földrajzból (megbeszélik, honnan származnak), történelemből (miért alakult ki ez a helyzet, hogy el kellett hagyni a hazájukat), kultúrából (milyen hagyományaik vannak). A gyerekek maguk teszik fel a kérdéseket és maguk is válaszolják meg.

6. Náluk vannak a leghosszabb óraközi szünetek

Bármilyen érdekes is az óra, a gyerekeknek a legérdekesebb a szünet. Minden 45 perc után 15 perc szünet következik.

5. A finn tanárok nagyon menők

A Helsinki Egyetem oktatási karán minden egyes helyre 20 jelentkező jut. Tízszerannyian szeretnének tanári munkát kapni, mint amennyi álláslehetőség van. A tanárok havi átlagkeresete 3.500 euró. Finnországban a pedagógusok igen megbecsültek, ezért a gyerekeket a legkiválóbb tanárok tanítják. Nincs kerettanterv. Minden tanár maga dönti el, hogy milyen könyvből tanít és milyen programot követ. Minden órán benn van a tanáron kívül egy pedagógiai asszisztens, aki figyelemmel kíséri és segíti a gyerekeket a munkájukban.

4. A gyerekek olyan dolgokat tanulnak, amire szükségük lehet az életben

Úszáson megtanulják felismerni, honnan lehet észrevenni, ha valaki fuldoklik. A háztartás órákon megtanulnak főzni, kötni és varrni. Sok figyelmet fordítanak a természet megőrzésére. Ezen kívül a finn iskolások könnyedén készítenek egy weboldalt vagy egy portfoliót. A legfontosabb dolog, amit tanítanak, hogyan lehet alkalmazkodni ehhez az állandóan változó világhoz. Nem kell bemagolniuk a tananyagot, mert az interneten minden megtalálható.

3. Minden iskola egyformán jó

Nem kell iskolát választani. Mindenki a hozzá legközelebb eső iskolába jár, mert nincsenek elit iskolák. Nem számít, hol lakik a diák, minden iskolában egyformán jó tanárok tanítanak, egyformán jó minőségű az iskolai felszerelés és az étkezés.

2. A diákok maguk választják ki, mit szeretnének ebédelni

A finn iskolákban az ebéd változatos és ingyenes. A menü egy hónappal előre látható az iskola honlapján, ahol a diákok megrendelik, hogy mit akarnak enni. Mindenféle diétára van lehetőség és vegetáriánus menü is van.

1. Ottalvós bulikat rendeznek a suliban

Néha a gyerekek beviszik a hálózsákjukat az iskolába és a tanárokkal együtt ott éjszakáznak. Filmet néznek, játszanak és együtt alszanak a suli tornatermében. Reggelire fagyit esznek. Hogy lehet nem szeretni egy ilyen iskolát? Mi sem szeretnénk hazamenni! Sem délután, sem éjszaka.

+1 Olvasó kutyák

Különösen kiképzett "olvasó" kutyák várják a gyerekeket a könyvtárakban, akiknek fel lehet hangosan olvasni, így könnyebben megszerettetik az olvasást a gyerekekkel.

Forrás: https://brightside.me/inspiration-family-and-kids/14-reasons-why-youll-want-to-enroll-your-kid-in-a-finnish-school-368710/?utm_source=fb_brightside&utm_medium=fb_organic&utm_campaign=fb_gr_5mincrafts

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
A rossz gyerek
iskola, óvoda

A rossz gyerek

Az osztályban van egy rossz gyerek. Mindenki szerint rossz. Piszkálja a gyerekeket, belerúg a lányokba, zavarja az órát.

Képzeletbeli történet!

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Öt gyerek anyjának lenni
határon túl

Öt gyerek anyjának lenni

Egy barátnőm barátnője külföldön él a családjával. Öt gyermeke van, és azt hiszem azt csak Ő tudja, hogy ez mit jelent. De akármit is jelentsen, egy biztos, hogy ő ezt élvezi. Ezt onnan tudom, hogy a barátnőm egy ideje meséli, hogy Joli – ő a bizonyos – a facebookon kis posztokban megosztja a családja történeteit. Szórakoztató és tanulságos, néha könnyeket csal a szemébe, néha pedig elgondolkodtató. Egy biztos, hogy mindarról sajátos képe van, és sok gyereken kipróbált tapasztalata, amivel mi is szembesülünk a hétköznapjainkban. És akkor arra kértük Jolit, hogy néhány történetét mesélje el itt is.

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?
ajánló

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?

Bevallom, én soha. Ahogy a fénysebességről sem nagyon jut eszembe és az univerzum bár időnként szóba kerül, nagyon sokat nem tudok róla. Ezért is álltam kicsit értetlenül a mini sorozat előtt, amit ma ajánlok nektek. Mert hogy ezek a mesekönyvek erről szólnak. És aztán a szerző, Farkas Robi olyan jó kis válaszokat adott a kérdéseimre, hogy elkezdett érdekelni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.