Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

3 tipp iskolai mobilhasználathoz, nem csak tanároknak

Ahhoz, hogy minél nagyobb tanulási potenciált hozzunk ki az iskolai mobiltelefonhasználatból és csökkentsük a figyelemelterelési faktort, kulcsfontosságú mihamarabb felállítani a mobilhasználattal kapcsolatos elvárásokat.

Tíz év az átlagéletkor, amikor a gyerekek megkapják az első telefonjaikat, amik aztán rövid úton bekerülnek az iskolába. Egyrészről a mobiltelefon nagyon hasznos tud lenni a tananyag elsajátítása során, másrészt akadályozhatja is a gyerekeket, hiszen elvonja a figyelmüket. Hogyan tudják a tanárok kihasználni az előnyeit, miközben kiiktatják a hátrányait?

Ahelyett, hogy elleneznénk a már a tanulásban is evidenciaként használt eszközt, a legjobb védelem a mobiltelefonok esetében egy jól megtervezett offenzíva. Azok a tanárok, akik az év elején a diákokkal együtt kidolgoznak egy proaktív tervet, számíthatnak rá, hogy kevesebb összezördülésük lesz mobilügyben.

Az első iskolai hetekben általában az osztálytermi szabályok átbeszélése zajlik, így ez tökéletes időpont arra, hogy felállítsák a mobilhasználat elvárásait. A tanárok segítséget nyújthatnak diákjaiknak az egészséges mobilhasználat kialakításában azzal, hogy megvitatják ötleteiket a használattal kapcsolatban. Javasoljuk egy jelzőlámparendszer felállítását és egy osztályszerződés létrehozását.

A beszélgetés megkezdése

A digitális állampolgárság tanításának része az a tudás, hogy vajon a diákok mennyire vannak tisztában a magánélet, a biztonság, az etikett, a személyazonosság, az empátia vagy az online biztonság kérdésével. Beszélgetni kell a diákokkal a mobilhasználatról és érdemes megosztania a tanárnak a saját tapasztalatait is. Meglepő lehet, de nagyon keveset beszélgetnek a gyerekek a felnőttekkel erről a témáról.

Mielőtt azt gondolnánk, hogy megértettük gyermekeinket, diákjainkat, hogy miért, hogyan és mikor használják a mobiljukat, tegyük fel nekik ezeket a kérdéseket:

  • Mire használod a mobilodat és miért? (Ha még nincs, akkor mire használnád?)
  • Mik a legnépszerűbb appok és weboldalak, amiket használsz?
  • Mit gondolsz, mik lehetnek azok a nem megfelelő dolgok, amire némelyek használják a telefont?
  • Mi a helytelen telefonetikett és miért?
  • Hogyan tudod hasznát venni a tanulásban a mobilodnak?
  • Hogyan vonhatja el a figyelmedet a tanulásról?
  • Mit érzel a telefonoddal és az azon folytatott tevékenységeiddel kapcsolatban?
  • Mit gondolsz, mi az, amit nem értünk meg a telefonhasználatoddal kapcsolatban?
  • Tudod, hogy hogyan kell használni információgyűjtéshez, az iskolai projektjeidhez vagy weboldalak értékeléséhez?
  • Van ötleted, hogy hogyan lehetne kialakítani egy egészséges mobilhasználatot?

A jelzőlámparendszer

Ennek a rendszernek a bevezetése lehetővé teszi a tanároknak a mobil rugalmas használatát úgy, hogy közben segíti, hogy távol tartsa, amikor negatívan befolyásolná a tanulást. Íme, hogy is működik:

Tegyünk ki egy piros jelet az osztályterem ajtajára. Ekkor tudni fogják a diákok, hogy amikor bejönnek a terembe, kikapcsolt állapotban le kell tenniük a mobiljaikat pl. egy kosárba, vagy a tanári asztal sarkára vagy egy külön erre készített zsebekkel ellátott, falra függeszthető mobiltartóba, vagy egyszerűen mindenki elteszi az iskolatáskájába.

Ha egy sárga jelzés van a terem ajtaján, akkor a diákok lenémítva, kijelzővel lefelé leteszik a telefonjaikat a padjuk jobb felső sarkába, mert tudják, hogy használni fogják az óra alatt, de nem teljes időben. Ha látható helyre kell letenniük a telefont, úgy a tanár hamar átlátja hogy ki az, akinek nincs ott, valamint nehezebb chatelésre használni, mintha a pad alatt titokban nyomkodnának.

Amikor zöld jelzés kerül az ajtóra, a diákok tudni fogják, hogy egész tanóra alatt használhatják a lenémított telefonjaikat.

Az osztályszerződés elkészítése

A diákokkal közösen kell lefektetni azokat a mobiltelefon használatára vonatkozó társadalmi normákat, amelyek helyénvalóak, illetve helytelenek a zöld és a sárga jelzés alatt. Lehetővé kell-e tenni számukra, hogy használják a közösségi hálót a tanóra alatt? Ha igen miért? Ha nem, miért nem? Meg kell beszélni, hogyan kell, illetve lehet használni a mobilt különböző társas helyzetekben. Gondolkodjanak el a következményekről és ezeket írják bele a szerződésbe. Vigyék haza a tanulók a szerződést, beszéljék át a szüleikkel és írják alá közösen minden oldalon. Néhány hónap múlva át kell nézni a gyerekkel együtt a szerződést és ahol szükséges, módosítani.

Ha vesszük a fáradtságot és az első hetekben felállítjuk a közösen meghozott szabályokat, elkészítjük az osztályszerződést és beszélgetünk a diákokkal a helyes mobilhasználatról, úgy az elvárások egyértelműek lesznek. Ahogy a tanév során egyre több gyereknek lesz mobilja, már pontosan tudni fogják, hova tehetik le, mikor és hogyan használhatják. Ráadásul az egész osztályközösség megtanulja az egészséges mobilhasználatot, ahelyett, hogy elvonná a figyelmüket a tanulásról.

Forrás: https://www.edutopia.org/article/3-tips-managing-phone-use-class

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?
iskola, óvoda

Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?

Minden gyereknél eljön a nap, amikor könyörögni kell, hogy tegyen maga után rendet. Hogy legyen figyelemmel a környezetére, hogy uralkodjon a káoszon. És van, hogy erre hiába kérjük, aztán feladjuk. De miért is kell ragaszkodnunk a rendhez? Miért nem hagyhatjuk rájuk, milyen állapotban van a szobájuk?

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.