Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

3 tipp iskolai mobilhasználathoz, nem csak tanároknak

Ahhoz, hogy minél nagyobb tanulási potenciált hozzunk ki az iskolai mobiltelefonhasználatból és csökkentsük a figyelemelterelési faktort, kulcsfontosságú mihamarabb felállítani a mobilhasználattal kapcsolatos elvárásokat.

Tíz év az átlagéletkor, amikor a gyerekek megkapják az első telefonjaikat, amik aztán rövid úton bekerülnek az iskolába. Egyrészről a mobiltelefon nagyon hasznos tud lenni a tananyag elsajátítása során, másrészt akadályozhatja is a gyerekeket, hiszen elvonja a figyelmüket. Hogyan tudják a tanárok kihasználni az előnyeit, miközben kiiktatják a hátrányait?

Ahelyett, hogy elleneznénk a már a tanulásban is evidenciaként használt eszközt, a legjobb védelem a mobiltelefonok esetében egy jól megtervezett offenzíva. Azok a tanárok, akik az év elején a diákokkal együtt kidolgoznak egy proaktív tervet, számíthatnak rá, hogy kevesebb összezördülésük lesz mobilügyben.

Az első iskolai hetekben általában az osztálytermi szabályok átbeszélése zajlik, így ez tökéletes időpont arra, hogy felállítsák a mobilhasználat elvárásait. A tanárok segítséget nyújthatnak diákjaiknak az egészséges mobilhasználat kialakításában azzal, hogy megvitatják ötleteiket a használattal kapcsolatban. Javasoljuk egy jelzőlámparendszer felállítását és egy osztályszerződés létrehozását.

A beszélgetés megkezdése

A digitális állampolgárság tanításának része az a tudás, hogy vajon a diákok mennyire vannak tisztában a magánélet, a biztonság, az etikett, a személyazonosság, az empátia vagy az online biztonság kérdésével. Beszélgetni kell a diákokkal a mobilhasználatról és érdemes megosztania a tanárnak a saját tapasztalatait is. Meglepő lehet, de nagyon keveset beszélgetnek a gyerekek a felnőttekkel erről a témáról.

Mielőtt azt gondolnánk, hogy megértettük gyermekeinket, diákjainkat, hogy miért, hogyan és mikor használják a mobiljukat, tegyük fel nekik ezeket a kérdéseket:

  • Mire használod a mobilodat és miért? (Ha még nincs, akkor mire használnád?)
  • Mik a legnépszerűbb appok és weboldalak, amiket használsz?
  • Mit gondolsz, mik lehetnek azok a nem megfelelő dolgok, amire némelyek használják a telefont?
  • Mi a helytelen telefonetikett és miért?
  • Hogyan tudod hasznát venni a tanulásban a mobilodnak?
  • Hogyan vonhatja el a figyelmedet a tanulásról?
  • Mit érzel a telefonoddal és az azon folytatott tevékenységeiddel kapcsolatban?
  • Mit gondolsz, mi az, amit nem értünk meg a telefonhasználatoddal kapcsolatban?
  • Tudod, hogy hogyan kell használni információgyűjtéshez, az iskolai projektjeidhez vagy weboldalak értékeléséhez?
  • Van ötleted, hogy hogyan lehetne kialakítani egy egészséges mobilhasználatot?

A jelzőlámparendszer

Ennek a rendszernek a bevezetése lehetővé teszi a tanároknak a mobil rugalmas használatát úgy, hogy közben segíti, hogy távol tartsa, amikor negatívan befolyásolná a tanulást. Íme, hogy is működik:

Tegyünk ki egy piros jelet az osztályterem ajtajára. Ekkor tudni fogják a diákok, hogy amikor bejönnek a terembe, kikapcsolt állapotban le kell tenniük a mobiljaikat pl. egy kosárba, vagy a tanári asztal sarkára vagy egy külön erre készített zsebekkel ellátott, falra függeszthető mobiltartóba, vagy egyszerűen mindenki elteszi az iskolatáskájába.

Ha egy sárga jelzés van a terem ajtaján, akkor a diákok lenémítva, kijelzővel lefelé leteszik a telefonjaikat a padjuk jobb felső sarkába, mert tudják, hogy használni fogják az óra alatt, de nem teljes időben. Ha látható helyre kell letenniük a telefont, úgy a tanár hamar átlátja hogy ki az, akinek nincs ott, valamint nehezebb chatelésre használni, mintha a pad alatt titokban nyomkodnának.

Amikor zöld jelzés kerül az ajtóra, a diákok tudni fogják, hogy egész tanóra alatt használhatják a lenémított telefonjaikat.

Az osztályszerződés elkészítése

A diákokkal közösen kell lefektetni azokat a mobiltelefon használatára vonatkozó társadalmi normákat, amelyek helyénvalóak, illetve helytelenek a zöld és a sárga jelzés alatt. Lehetővé kell-e tenni számukra, hogy használják a közösségi hálót a tanóra alatt? Ha igen miért? Ha nem, miért nem? Meg kell beszélni, hogyan kell, illetve lehet használni a mobilt különböző társas helyzetekben. Gondolkodjanak el a következményekről és ezeket írják bele a szerződésbe. Vigyék haza a tanulók a szerződést, beszéljék át a szüleikkel és írják alá közösen minden oldalon. Néhány hónap múlva át kell nézni a gyerekkel együtt a szerződést és ahol szükséges, módosítani.

Ha vesszük a fáradtságot és az első hetekben felállítjuk a közösen meghozott szabályokat, elkészítjük az osztályszerződést és beszélgetünk a diákokkal a helyes mobilhasználatról, úgy az elvárások egyértelműek lesznek. Ahogy a tanév során egyre több gyereknek lesz mobilja, már pontosan tudni fogják, hova tehetik le, mikor és hogyan használhatják. Ráadásul az egész osztályközösség megtanulja az egészséges mobilhasználatot, ahelyett, hogy elvonná a figyelmüket a tanulásról.

Forrás: https://www.edutopia.org/article/3-tips-managing-phone-use-class

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Fejlesszünk érintéssel!
iskola, óvoda

Fejlesszünk érintéssel!

A kisiskolások között egyre gyakrabban találkozunk iskolai, tanulási nehézséggel. Később aztán nehezen tudjuk behozni a lemaradást. A megváltozott életmódunk miatt kimarad számos olyan tevékenység, élmény, történés, ami fejleszti, felkészíti a testünket és az agyunkat a tanulásra. Az egyik ilyen fontos terület a taktilis rendszer, amely az érintés és bőrérzékelés, ingerlés segítségével készít fel bennünket például a finommotorikai feladatokra, azaz például az írásra.

3 aranyos módja, hogyan ösztönözheted a gyerekedet, hogy jobb legyen
interjúk

3 aranyos módja, hogyan ösztönözheted a gyerekedet, hogy jobb legyen

Több tanulmány is kimutatta, hogy a meleg, szeretetteljes szülő-gyerek kapcsolat összefüggésben van a jobb önértékeléssel, a jobb szülő-gyerek kommunikációval, a jobb tanulmányi eredménnyel és a kevesebb pszichológiai és viselkedési zavarral.

4 kérdés azokhoz a gyerekekhez, akik félnek új dolgokat kipróbálni
határon túl

4 kérdés azokhoz a gyerekekhez, akik félnek új dolgokat kipróbálni

Az egyik leggyakoribb félelem, amivel a gyerekek szembesülnek, az új dolgok kipróbálása, az új szituációkban való helytállás. A bizonytalanság és az félelem bénító tud lenni. És ha ezt nem győzzük le gyerekkorunkban, élethossziglan kísérthet. Forrás: seangrover.com

Busójárás kisgyerekekkel
ajánló

Busójárás kisgyerekekkel

Egy ideje már szerepelt a családi bakancslistán, hogy egyszer mi is megnézzük Mohácson a busójárást. Kicsi gyerekeink vannak, szóval tartottunk a rendezvénytől (hatalmas tömeg, hangos, ijesztő jelmezbe bújt emberek), ráadásul szállást sem könnyű ilyenkor találni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.