Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

3 tipp iskolai mobilhasználathoz, nem csak tanároknak

Ahhoz, hogy minél nagyobb tanulási potenciált hozzunk ki az iskolai mobiltelefonhasználatból és csökkentsük a figyelemelterelési faktort, kulcsfontosságú mihamarabb felállítani a mobilhasználattal kapcsolatos elvárásokat.

Tíz év az átlagéletkor, amikor a gyerekek megkapják az első telefonjaikat, amik aztán rövid úton bekerülnek az iskolába. Egyrészről a mobiltelefon nagyon hasznos tud lenni a tananyag elsajátítása során, másrészt akadályozhatja is a gyerekeket, hiszen elvonja a figyelmüket. Hogyan tudják a tanárok kihasználni az előnyeit, miközben kiiktatják a hátrányait?

Ahelyett, hogy elleneznénk a már a tanulásban is evidenciaként használt eszközt, a legjobb védelem a mobiltelefonok esetében egy jól megtervezett offenzíva. Azok a tanárok, akik az év elején a diákokkal együtt kidolgoznak egy proaktív tervet, számíthatnak rá, hogy kevesebb összezördülésük lesz mobilügyben.

Az első iskolai hetekben általában az osztálytermi szabályok átbeszélése zajlik, így ez tökéletes időpont arra, hogy felállítsák a mobilhasználat elvárásait. A tanárok segítséget nyújthatnak diákjaiknak az egészséges mobilhasználat kialakításában azzal, hogy megvitatják ötleteiket a használattal kapcsolatban. Javasoljuk egy jelzőlámparendszer felállítását és egy osztályszerződés létrehozását.

A beszélgetés megkezdése

A digitális állampolgárság tanításának része az a tudás, hogy vajon a diákok mennyire vannak tisztában a magánélet, a biztonság, az etikett, a személyazonosság, az empátia vagy az online biztonság kérdésével. Beszélgetni kell a diákokkal a mobilhasználatról és érdemes megosztania a tanárnak a saját tapasztalatait is. Meglepő lehet, de nagyon keveset beszélgetnek a gyerekek a felnőttekkel erről a témáról.

Mielőtt azt gondolnánk, hogy megértettük gyermekeinket, diákjainkat, hogy miért, hogyan és mikor használják a mobiljukat, tegyük fel nekik ezeket a kérdéseket:

  • Mire használod a mobilodat és miért? (Ha még nincs, akkor mire használnád?)
  • Mik a legnépszerűbb appok és weboldalak, amiket használsz?
  • Mit gondolsz, mik lehetnek azok a nem megfelelő dolgok, amire némelyek használják a telefont?
  • Mi a helytelen telefonetikett és miért?
  • Hogyan tudod hasznát venni a tanulásban a mobilodnak?
  • Hogyan vonhatja el a figyelmedet a tanulásról?
  • Mit érzel a telefonoddal és az azon folytatott tevékenységeiddel kapcsolatban?
  • Mit gondolsz, mi az, amit nem értünk meg a telefonhasználatoddal kapcsolatban?
  • Tudod, hogy hogyan kell használni információgyűjtéshez, az iskolai projektjeidhez vagy weboldalak értékeléséhez?
  • Van ötleted, hogy hogyan lehetne kialakítani egy egészséges mobilhasználatot?

A jelzőlámparendszer

Ennek a rendszernek a bevezetése lehetővé teszi a tanároknak a mobil rugalmas használatát úgy, hogy közben segíti, hogy távol tartsa, amikor negatívan befolyásolná a tanulást. Íme, hogy is működik:

Tegyünk ki egy piros jelet az osztályterem ajtajára. Ekkor tudni fogják a diákok, hogy amikor bejönnek a terembe, kikapcsolt állapotban le kell tenniük a mobiljaikat pl. egy kosárba, vagy a tanári asztal sarkára vagy egy külön erre készített zsebekkel ellátott, falra függeszthető mobiltartóba, vagy egyszerűen mindenki elteszi az iskolatáskájába.

Ha egy sárga jelzés van a terem ajtaján, akkor a diákok lenémítva, kijelzővel lefelé leteszik a telefonjaikat a padjuk jobb felső sarkába, mert tudják, hogy használni fogják az óra alatt, de nem teljes időben. Ha látható helyre kell letenniük a telefont, úgy a tanár hamar átlátja hogy ki az, akinek nincs ott, valamint nehezebb chatelésre használni, mintha a pad alatt titokban nyomkodnának.

Amikor zöld jelzés kerül az ajtóra, a diákok tudni fogják, hogy egész tanóra alatt használhatják a lenémított telefonjaikat.

Az osztályszerződés elkészítése

A diákokkal közösen kell lefektetni azokat a mobiltelefon használatára vonatkozó társadalmi normákat, amelyek helyénvalóak, illetve helytelenek a zöld és a sárga jelzés alatt. Lehetővé kell-e tenni számukra, hogy használják a közösségi hálót a tanóra alatt? Ha igen miért? Ha nem, miért nem? Meg kell beszélni, hogyan kell, illetve lehet használni a mobilt különböző társas helyzetekben. Gondolkodjanak el a következményekről és ezeket írják bele a szerződésbe. Vigyék haza a tanulók a szerződést, beszéljék át a szüleikkel és írják alá közösen minden oldalon. Néhány hónap múlva át kell nézni a gyerekkel együtt a szerződést és ahol szükséges, módosítani.

Ha vesszük a fáradtságot és az első hetekben felállítjuk a közösen meghozott szabályokat, elkészítjük az osztályszerződést és beszélgetünk a diákokkal a helyes mobilhasználatról, úgy az elvárások egyértelműek lesznek. Ahogy a tanév során egyre több gyereknek lesz mobilja, már pontosan tudni fogják, hova tehetik le, mikor és hogyan használhatják. Ráadásul az egész osztályközösség megtanulja az egészséges mobilhasználatot, ahelyett, hogy elvonná a figyelmüket a tanulásról.

Forrás: https://www.edutopia.org/article/3-tips-managing-phone-use-class

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Gondolkodj máshogy!
iskola, óvoda

Gondolkodj máshogy!

Out of the box! Lépj ki a kereteid közül! Nézd más nézőpontból! Legyél vakmerő és váratlan, nézz rá egészen másképp a problémára, az életedre, magadra, mint ahogy eddig tetted! Ez a jövő záloga! És ha ezt nem tanítjuk meg a gyerekeinknek, akkor kisebb eséllyel fognak boldogulni. Az iskolában ma ennek az ellenkezője folyik. És a tanárok maguk sem tudnak akkorát csavarni magukon, hogy erre példát nyújtsanak.

Laci doki rendelője
interjúk

Laci doki rendelője

A hétvégén baleset volt nálunk, csak egy kicsi, de egy csapásra megváltozott minden körülöttünk. Aztán szerencsés kimenetele lett, de megérintett, milyen nehéz lehet, ha baj van a gyerek egészségével. Sárvári Töttös Györgyi Szuperhős Szakszerviz című könyve a betegségben, kórházban lévő gyerekeknek és szüleiknek segít feldolgozni a traumát, átvészelni a nehéz időszakot. De felkészülni, más nehézségeket átvészelni is segít ez a mese, ami gyógyír a testnek, léleknek egyaránt. A Kolibri Kiadónál megjelent könyvről beszélgettem a szerzővel. Györgyi korábbi könyvéről, a Varázspálca Szakszervizről itt olvashattok.

Van, aki forrón szereti. De én nem.
határon túl

Van, aki forrón szereti. De én nem.

Az ötvenedik születésnapomon kirúgtam a hámból: pezsgő helyett kodeines pezsgőtablettával koccintottam.

Soha nem felejtem el azt a napot. Hacsak nem szenvedek majd súlyos memóriazavarban, ami a változókor tucatnyi tünetének egyike is lehet. Ez az írás a menopauzával foglalkozik, akit zavar a téma, a szókimondás és bizonyos testnedvek emlegetése, lapozzon. 

Hogyan szerettesd meg az olvasást a gyerekeddel
ajánló

Hogyan szerettesd meg az olvasást a gyerekeddel

Felejtsd el Baby Einsteint! A legjobb módja, hogy növeld gyermeked IQ-ját, a sok meseolvasás, valamint az olvasás megszerettetése. Minden este olvas magának a gyereked? De nem azért, mert kötelező, hanem csak úgy, szórakozásból. Azoknak a gyerekeknek, akik olvasnak, könnyebben is megy a tanulás, minden tantárgyból. Az iskolai teljesítmény jobban korrelál a gyermek olvasási eredményeivel, mint bármely más mutatóval. 

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.