Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
ajánló

Találd ki!

Tudod mi az a három dolog, amit mi is csináltunk gyerekkorunkban és amivel a gyerekeink is napi szinten szórakoztatnak bennünket? Kicsit idegesítő, bár sokszor megnevettet, és megunhatatlan. Elárulom, bár te is hamar rájöhetsz: viccmesélés, bűvészkedés, találós kérdés. 

Ezek közül ma azt mutatom meg, hogy hol találni jópofa találóskérdéseket!

A Kolibri Kiadó gondozásában jelenik meg a napokban, Bajzáth Mária mesepedagógus gyűjtésében 400 találós kérdés és talányos mese. A Népmesekincstár Plusz sorozatban, a Mi a legerősebb a világon? című kötet a világ minden tájáról hoz kitalálósokat.

Azon túl, hogy a találós kérdések jó szórakoztató eszközök, rendkívül hasznosak is a tanulási folyamatokban. Elsőre persze számos a mai gyerek számára idegen témájú, szóhasználatú találós kérdéssel találkozhatunk, azonban ezek lehetőségeket nyitnak számunkra új tudások ismeretek, kifejezések megismerésére, ezen keresztül pedig új témák feldolgozására.

Mit tehetünk például, ha egy ilyen találós kérdéssel találkozunk:

Szép fehér vitézek, csontvillás, szakállas, mekegő vitézek, füvet legelésznek. Kutyaugatásra szétfutnak szegények. Mi az? (kecske)

Például indíthatjuk ezzel a környezet órát, és nem árt, ha közösen beazonosítjuk az állatot. Külső jegyeit, tulajdonságait, a hozzá kötődő hiedelmeket. A felidézett képeket le is rajzolhatjuk, és további hozzá köthető ismereteket, gyakorló feladatokat adhatunk szinte minden tárgyból.

De nagyon érdekes az is, hogyan készül a kenyér:

Engem bottal vernek, kővel összetörnek, tűzzel is gyötörnek, összevágnak vassal, szétmorzsolnak foggal, annyira szeretnek. (a búzából kenyér)

Bizony, nem mindig egyértelmű a gyerekek számára, hogyan kerül étel az asztalukra. És ezzel a találóskérdéssel számos részlete megválaszolható, azaz közösen lehet keresni a válaszokat.

A gyűjtemény megmutatja, hogy ez az ősi műfaj hogyan válhat varázseszközzé a nevelésben.

Arra is inspirációt ad, hogyan hozd közel a népi világot, a hagyományos népi megfigyeléseket, jóslatokat, szokásokat, ezeken a mini történeteken keresztül. 

A találós kérdések a konkrét ismereteken túl fejlesztik a gondolkodást, a figyelmet, a szókincset, a nyelvi kreativitást, az olvasást, a szövegértést, a képzelőerőt, a képalkotó képességet és az együttműködési készséget. A kötetbeli találós kérdések a gyerekek élő ismeretanyagára és aktív szókincsére épülnek, de ki is egészítik azt. Fejlesztik a szövegértést, az olvasást, a nyelvi kreativitást, a szókincset és a kérdezés bátorságát.

Mi családi programként szórakoztunk nagyon jót egy hosszú autóúton. A különböző nehézségi fokok szerint csoportosított találós kérdésekből olvastam fel a család tagjainak, és elindult egy verseny, ki tudja hamarabb “leütni” a kérdést, azaz megadni a választ. Sok esetben az volt a jó, hogy több helyes válasz is létezik. Egy idő után az vált kihívássá, hogy egy leírás hányféle válaszra illik rá.

És hogyan kötöd össze a mai trendekkel a találóskérdést? Pl. így:

Mindig szépen világít, mégsem melegít. Mi az? (Hold) vagy a korszerű háztartásokban: ledlámpa!

Se keze se lába, a kaput mégis kitárja. Mi az? (szél) vagy kapunyitó távirányító.

És aztán nálunk jött a végeláthatatlan találós kérdés költés, ami pedig igazán megmozgatta a fejeket és szórakoztatta az utazókat!

Iskolában és otthon is számos felhasználási lehetőséget kínál a gyűjtemény. Ha kedved van, ossz meg ötleteket, mire használhatóak a találóskérdések!

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Gondolkodj máshogy!
iskola, óvoda

Gondolkodj máshogy!

Out of the box! Lépj ki a kereteid közül! Nézd más nézőpontból! Legyél vakmerő és váratlan, nézz rá egészen másképp a problémára, az életedre, magadra, mint ahogy eddig tetted! Ez a jövő záloga! És ha ezt nem tanítjuk meg a gyerekeinknek, akkor kisebb eséllyel fognak boldogulni. Az iskolában ma ennek az ellenkezője folyik. És a tanárok maguk sem tudnak akkorát csavarni magukon, hogy erre példát nyújtsanak.

Laci doki rendelője
interjúk

Laci doki rendelője

A hétvégén baleset volt nálunk, csak egy kicsi, de egy csapásra megváltozott minden körülöttünk. Aztán szerencsés kimenetele lett, de megérintett, milyen nehéz lehet, ha baj van a gyerek egészségével. Sárvári Töttös Györgyi Szuperhős Szakszerviz című könyve a betegségben, kórházban lévő gyerekeknek és szüleiknek segít feldolgozni a traumát, átvészelni a nehéz időszakot. De felkészülni, más nehézségeket átvészelni is segít ez a mese, ami gyógyír a testnek, léleknek egyaránt. A Kolibri Kiadónál megjelent könyvről beszélgettem a szerzővel. Györgyi korábbi könyvéről, a Varázspálca Szakszervizről itt olvashattok.

Van, aki forrón szereti. De én nem.
határon túl

Van, aki forrón szereti. De én nem.

Az ötvenedik születésnapomon kirúgtam a hámból: pezsgő helyett kodeines pezsgőtablettával koccintottam.

Soha nem felejtem el azt a napot. Hacsak nem szenvedek majd súlyos memóriazavarban, ami a változókor tucatnyi tünetének egyike is lehet. Ez az írás a menopauzával foglalkozik, akit zavar a téma, a szókimondás és bizonyos testnedvek emlegetése, lapozzon. 

Hogyan szerettesd meg az olvasást a gyerekeddel
ajánló

Hogyan szerettesd meg az olvasást a gyerekeddel

Felejtsd el Baby Einsteint! A legjobb módja, hogy növeld gyermeked IQ-ját, a sok meseolvasás, valamint az olvasás megszerettetése. Minden este olvas magának a gyereked? De nem azért, mert kötelező, hanem csak úgy, szórakozásból. Azoknak a gyerekeknek, akik olvasnak, könnyebben is megy a tanulás, minden tantárgyból. Az iskolai teljesítmény jobban korrelál a gyermek olvasási eredményeivel, mint bármely más mutatóval. 

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.