Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
ajánló

Találd ki!

Tudod mi az a három dolog, amit mi is csináltunk gyerekkorunkban és amivel a gyerekeink is napi szinten szórakoztatnak bennünket? Kicsit idegesítő, bár sokszor megnevettet, és megunhatatlan. Elárulom, bár te is hamar rájöhetsz: viccmesélés, bűvészkedés, találós kérdés. 

Ezek közül ma azt mutatom meg, hogy hol találni jópofa találóskérdéseket!

A Kolibri Kiadó gondozásában jelenik meg a napokban, Bajzáth Mária mesepedagógus gyűjtésében 400 találós kérdés és talányos mese. A Népmesekincstár Plusz sorozatban, a Mi a legerősebb a világon? című kötet a világ minden tájáról hoz kitalálósokat.

Azon túl, hogy a találós kérdések jó szórakoztató eszközök, rendkívül hasznosak is a tanulási folyamatokban. Elsőre persze számos a mai gyerek számára idegen témájú, szóhasználatú találós kérdéssel találkozhatunk, azonban ezek lehetőségeket nyitnak számunkra új tudások ismeretek, kifejezések megismerésére, ezen keresztül pedig új témák feldolgozására.

Mit tehetünk például, ha egy ilyen találós kérdéssel találkozunk:

Szép fehér vitézek, csontvillás, szakállas, mekegő vitézek, füvet legelésznek. Kutyaugatásra szétfutnak szegények. Mi az? (kecske)

Például indíthatjuk ezzel a környezet órát, és nem árt, ha közösen beazonosítjuk az állatot. Külső jegyeit, tulajdonságait, a hozzá kötődő hiedelmeket. A felidézett képeket le is rajzolhatjuk, és további hozzá köthető ismereteket, gyakorló feladatokat adhatunk szinte minden tárgyból.

De nagyon érdekes az is, hogyan készül a kenyér:

Engem bottal vernek, kővel összetörnek, tűzzel is gyötörnek, összevágnak vassal, szétmorzsolnak foggal, annyira szeretnek. (a búzából kenyér)

Bizony, nem mindig egyértelmű a gyerekek számára, hogyan kerül étel az asztalukra. És ezzel a találóskérdéssel számos részlete megválaszolható, azaz közösen lehet keresni a válaszokat.

A gyűjtemény megmutatja, hogy ez az ősi műfaj hogyan válhat varázseszközzé a nevelésben.

Arra is inspirációt ad, hogyan hozd közel a népi világot, a hagyományos népi megfigyeléseket, jóslatokat, szokásokat, ezeken a mini történeteken keresztül. 

A találós kérdések a konkrét ismereteken túl fejlesztik a gondolkodást, a figyelmet, a szókincset, a nyelvi kreativitást, az olvasást, a szövegértést, a képzelőerőt, a képalkotó képességet és az együttműködési készséget. A kötetbeli találós kérdések a gyerekek élő ismeretanyagára és aktív szókincsére épülnek, de ki is egészítik azt. Fejlesztik a szövegértést, az olvasást, a nyelvi kreativitást, a szókincset és a kérdezés bátorságát.

Mi családi programként szórakoztunk nagyon jót egy hosszú autóúton. A különböző nehézségi fokok szerint csoportosított találós kérdésekből olvastam fel a család tagjainak, és elindult egy verseny, ki tudja hamarabb “leütni” a kérdést, azaz megadni a választ. Sok esetben az volt a jó, hogy több helyes válasz is létezik. Egy idő után az vált kihívássá, hogy egy leírás hányféle válaszra illik rá.

És hogyan kötöd össze a mai trendekkel a találóskérdést? Pl. így:

Mindig szépen világít, mégsem melegít. Mi az? (Hold) vagy a korszerű háztartásokban: ledlámpa!

Se keze se lába, a kaput mégis kitárja. Mi az? (szél) vagy kapunyitó távirányító.

És aztán nálunk jött a végeláthatatlan találós kérdés költés, ami pedig igazán megmozgatta a fejeket és szórakoztatta az utazókat!

Iskolában és otthon is számos felhasználási lehetőséget kínál a gyűjtemény. Ha kedved van, ossz meg ötleteket, mire használhatóak a találóskérdések!

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája
iskola, óvoda

Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája

INTRO

Pár napja egy workshop-on vettem részt, amin a többszörös intelligencia modellt jártuk körül. Lezárásként a közel száz résztvevő (többnyire pedagógusok) kitöltött saját magáról egy tesztet, amelyből megtudhattuk, melyik területen vagyunk mi magunk a legerősebbek. Végül ez alapján alkottunk csoportokat és találtunk ki az intelligencia területeknek megfelelő elköszönést. Nagyon erős élmény volt, hogy a két legkisebb csoport a verbális és a logikai-matematikai intelligenciában különösen erősek csoportja volt. A verbálisan legerősebbek csoportja három, míg a matematikailag erőseké hét főből állt, míg például az interperszonálisak és intraperszonálisak csoportjában külön-külön több mint húszan voltak.

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája
interjúk

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája

Lassan az utolsó pillanathoz érkezünk, hogy eldöntsük, menjen-e a hatévesünk szeptemberben iskolába. Ugyan hivatalosan nem mi, hanem az óvoda dönt, azért szerencsére a gyakorlatban még van szava a szülőnek is. Viszont nehéz, és összetett feladat meghozni ezt a döntést. És az érzelmeink, szubjektív megérzéseink mellett – amik szinte a legfontosabbak – a szakmai szempontokkal sem árt tisztában lennünk. Czédulás Karolina gyógypedagógust hívtam segítségül, hogy járjuk körül a legfontosabb pontokat, amiket mérlegelnünk kell az iskolaérettség kapcsán.

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?
határon túl

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?

Louis Braille, aki 1809. január 4-én született, feltalált egy tapintható olvasási és írási módszert, amely számtalan látássérült embernek nyújt a mai napig segítséget. Braille, maga is vak volt. Az első ötletével egy kitapintható írásmódról már iskolás korában kitűnt. Forrás: theconversation.com

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene
ajánló

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene

Milyen jó lenne, ha összesen csak 10 dolgot kellene tudnia egy szülőnek ahhoz, hogy sikeresen felnevelhesse a gyerekét. Forrás: https://www.maggiedent.com/blog/10-things-every-pa...

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.