Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
határon túl

Túlsúlyos gyerekek: a gyermekkori elhízás elleni küzdelem többet jelent a diétázásnál és a mozgásnál

Egy nemrégiben közzétett WHO jelentés szerint az elmúlt négy évtizedben az elhízott gyerekek és serdülők (5-től 19 évesig) száma világszerte tízszeresére nőtt. Sajnos, úgy tűnik, hogy a túlsúly lesz az új „norma”.

A jelentés megállapította, hogy ha a jelenlegi tendenciák folytatódnak, akkor 2022-re több túlsúlyos gyerek lesz, mint mérsékelten vagy extrémül sovány. A túlsúlyos vagy elhízott csecsemők és kisgyermekek száma 1990-ben 32 millió volt, ami 2016-ra 41 millióra nőtt. Ezek a gyerekek túlnyomó többsége a fejlődő országokban él, ahol a növekedés mértéke meghaladta a 30%-ot.

A növekvő tendencia visszafordítására irányuló erőfeszítések elsősorban a gyermekek életének két aspektusára összpontosulnak: az étrendre és a testmozgásra. A cél az, hogy megpróbáljuk szabályozni az étkezési szokásokat a kalóriabevitel csökkentésével. Ez leginkább a cukorbevitel csökkentésén keresztül történik, de ugyanekkor a testmozgásra szánt időt növelni kell. De amit gyakran figyelmen kívül hagynak, hogy a gyerekek nem képesek még hatékonyan mozogni. Egy dolog az, hogy a gyerekeknek fizikailag aktívabbnak kell lenniük, másrészt pedig ki kell fejleszteniük a fizikai aktivitáshoz szükséges kompetenciájukat, magabiztosságukat.

Életmódváltás

A legtöbb felnőtt úgy gondolja, hogy a mozgás, a gyermek fejlődésének természetes velejárója, ami a játék és a sportban való részvétel során fejlődik ki. De mivel az utóbbi évtizedekben a világ nagyot változott – kevesebb időt töltenek kinn, a szabadban futkosással és többet benn a képernyő előtt – a gyerekeknek kevesebb alkalmuk adódik a mozgásra. A játékig való távolságuk (mennyit kell megtennie a gyereknek ahhoz, hogy elérjen egy játékot), 90%-kal csökkent egy generáció alatt. A gyaloglás csökkenése, és az autó, illetve a tömegközlekedés használatának növekedése szintén negatívan befolyásolja a játszásra való lehetőséget.

A fejlődés korai szakaszában (kb. 4-től 7 éves korig) a gyermekek tényleges mozgása felmérhető az alapvető mozgási készségek teljesítésének képességével. Többek között, hogyan futnak, kapnak és dobnak el labdát, hogyan egyensúlyoznak. Ezeket a készségeket gyakran a sportban, testmozgásban való részvétel alapjainak tekintik. Egyre több bizonyíték támogatja a mozgáskompetencia és a fizikai aktivitás pozitív kapcsolatát a korai gyerekkorban, bemutatva a megfelelő mozgási készségek elsajátításának fontosságát.

Mozogjanak a gyerekek!

Egy kis remény felcsillant, köszönhetően egy mozgásértékelő appnak, a Start to Move-nak. Az alkalmazás olyan értékelési módszereken alapul, ami lehetővé teszi az óvópedagógusoknak és az általános iskolai tanároknak, akik jól ismerik ezeket a készségeket, hogy mérjék, rögzítsék és nyomon kövessék a 4-7 éves gyerekek alapvető mozgáskompetenciáit. Ezek az adatok felhasználhatók arra, hogy a szakemberek felismerjék, milyen támogatásra van szükség ahhoz, hogy minden gyerek megfelelő mozgási készséggel rendelkezzen.

Lényeges, hogy minden rendelkezésre álló megoldást átgondoljunk annak érdekében, hogy ezt az aggasztó trendet vissza lehessen fordítani. Meg kell bizonyosodnunk arról, hogy a következő felnövő generáció megfelelően felkészül egy fenntartható aktív életmódra.

Forrás: theconversation.com

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?
iskola, óvoda

Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?

Mindenki ért a gyerekneveléshez. Mindenki vagy nevelt, vagy nevel vagy őt nevelték, de bármilyen vonatkozásban is találkozik a neveléssel, szakértővé válik. A saját élmény, az otthonról hozott hagyomány és tapasztalat erősebb bármilyen szakszerű megnyilatkozásnál, sőt akár ellentétes állásfoglalásként is megél egymás mellett.

 

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Lehet egy kérdéssel több?
határon túl

Lehet egy kérdéssel több?

Bennem megfogalmazódott vagy száz, amit fel kellett volna anno a fehér habos helyett a halványzöld, gyöngyös gallérúban, mert az én koromhoz (26) , az én helyzetemben... A kétéves lányom ordibált a szertartás alatt, hogy APA KOPASZ, jelzem legalább nem a császárról és a meztelenségről szólt az ének, de egyszerűen azóta is bánom, hogy ha már egyszer jelmezt húztam, - egyáltalán minek kell az a jelmez? - akkor miért nem lehetett 1000%osan. Szóval a kérdéseket miért nem tettem fel előtte, vagy közvetlen utána, vagy az eltelt húsz év során, és akkor most nem érezném úgy magam, mint a fuldokló, mikor a jószándékú segítők első lépésként bedugaszolják a végső menedék nádszálat a szájában.

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat
ajánló

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat

Bevallom, fejben jobban főzök. Meg ízlelni is jobban szeretek. Szóval sosem voltam az a tudatos kitchen women. Mégis, most amellett kampányolok, hogy főzzetek a gyerekeitekkel, meg nélkülük is sokat, mert az élet olyan területeit nyitja meg, amire nagyon kevés időnk jut!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.