Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
határon túl

Az iskolai konfliktusok komoly egészségügyi problémákat okozhatnak

A gyerekek összevesznek az iskolában, ellökik egymást az iskolaudvaron, a legjobb barátnők ellenségekké válnak. És a szülők csak vonogatják a szemöldöküket, amikor ezekről a konfliktusokról hallanak. De valójában, a gyerekek konfliktuskezelési technikái nagyban kihatnak a hosszútávú egészségi állapotukra. Az amerikai Virginia Egyetemen végzett kutatás szerint az iskolai konfliktusok idő előtti öregedéshez, ízületi gyulladáshoz és daganatos megbetegedésekhez vezethetnek az élet későbbi szakaszában. 

A szülőknek könnyű azt gondolni, hogy ezek a kamaszkori kapcsolatok elég triviálisak, nincs túl nagy jelentőségük és ahogy jöttek, úgy mennek – mondja Joseph Allan pszichológus professzor. Pedig egyáltalán nem magától érthetődőek. 

A „The Body Remembers” (A test emlékszik) című tanulmány, amelyet a Development and Psychopathology újságban publikáltak, megállapította, hogy azoknál a 28 éves pácienseknél, akik már 13 éves korukban krónikus társadalmi konfliktusokkal küzdöttek, sokkal magasabb volt a vérben található protein száma, ami felelős a rákos daganatok kialakulásában, a csontritkulásban, az ízületi gyulladásban, mint azon társaiknál, akik sikeresen kezelték a konfliktusokat.

Mit is jelent ez?

A kamaszok nem alaptalanul töltenek annyi időt egymással. Az emberek tulajdonképpen málhás állatok, és ezt a tinik tudják. A társaiddal vagy együttműködsz, vagy rosszul jársz– mondja a professzor.

1988-ban Allan és kutatócsapata 127 középiskolás életét kezdte nyomon követni. Megkérdezték a diákokat és a társaikat, vajon szerintük jól kezelik-e a konfliktusaikat, majd megfigyelték a tanulók közeli barátaikkal folytatott interakciójukat. A kutatók az évek során folyamatosan nyomon követték ezeket a diákokat. 28 éves korukban vért vettek tőlük. Azok között, akik nehezebben oldották meg a konfliktusaikat, magasabb protein szintet (interleukin-6) találtak a vérükben.

Rengeteg felnőtteknél végzett kutatás látott napvilágot, ami szoros összefüggést talált a stressz és az egészség között, ami arra késztetett minket, hogy elgondolkozzunk a serdülőkön – mondja a professzor. Az érdeklődésünk arra irányult, hogy vajon milyen mértékben van hatással a stressz a saját biológiánkra és mennyire tartós a hatása.

A 13 éves gyerekeknek hipotetikus kérdéseket tettek fel, amellyel mérni tudták a stressztűrő képességüket és a problémamegoldó képességüket. Pl. Kosármeccset játszanak, de az ellenfél hülyére veszi őket. Mit tennének? A kutatók a szerint értékelték őket, hogyan oldják meg a konfliktust. Megüti? Nem jó válasz. Úgy csinál, mintha nem hallotta volna a sértegetést? Közepes válasz. A legjobb értékelést az kapta, aki azt válaszolta, hogy egy megjegyzéssel, ami nem szül további konfliktust, leállítja a sértegetőt.

16 évesen megkérdezték a diákokat, hogy könnyen túl tudják-e tenni magukat egy konfliktuson, még akkor is, ha nem értenek egyet a barátjukkal.

21 évesen megvizsgálták a szerelmükkel folytatott interakciójukat. Arra kérték őket, hogy magyarázzák el egymásnak mi az, amiben nem értenek egyet. Majd a kutatók megnézték vajon mennyire ellenségesen fordultak a partnerükhöz.

Azok, akik nem, vagy csak nehezen birkóztak meg fiatalabb korukban a konfliktusokkal, vagy akiknek nehézkes volt a szerelmi kapcsolata, magasabb protein markereket produkáltak.

Okunk van arra gyanakodni, hogy az immunrendszer és a stresszközpont különösen fogékony és könnyen befolyásolható a kamaszévekben. A serdülőkori stresszes eseteknek hosszú távú hatásai vannak – mondja Allan professzor.

A szülők feladata megtanítani gyermekeiknek a konfliktuskezelést, problémamegoldást, megtanítani azt, hogy ha nem értenek valakivel egyet, attól még barátságosak maradhatnak. „Engedd meg, hogy ellentmondjon neked, de ne engedd meg, hogy ellenségesen viselkedjen veled!”

Allan professzor tanácsa: Amikor a tizenévesek aggódnak a társaikkal folytatott konfliktusaik miatt, az pont az, amit tenniük kell. Komolyan kell vennünk, ez nem valami olyan dolog, amit figyelmen kívül hagyhatunk.

Forrás: http://www.essentialkids.com.au/education/school/primary-school/schoolyard-conflicts-may-be-linked-to-serious-health-problems-later-in-life-20180114-h0i6vp

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
A rossz gyerek
iskola, óvoda

A rossz gyerek

Az osztályban van egy rossz gyerek. Mindenki szerint rossz. Piszkálja a gyerekeket, belerúg a lányokba, zavarja az órát.

Képzeletbeli történet!

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Öt gyerek anyjának lenni
határon túl

Öt gyerek anyjának lenni

Egy barátnőm barátnője külföldön él a családjával. Öt gyermeke van, és azt hiszem azt csak Ő tudja, hogy ez mit jelent. De akármit is jelentsen, egy biztos, hogy ő ezt élvezi. Ezt onnan tudom, hogy a barátnőm egy ideje meséli, hogy Joli – ő a bizonyos – a facebookon kis posztokban megosztja a családja történeteit. Szórakoztató és tanulságos, néha könnyeket csal a szemébe, néha pedig elgondolkodtató. Egy biztos, hogy mindarról sajátos képe van, és sok gyereken kipróbált tapasztalata, amivel mi is szembesülünk a hétköznapjainkban. És akkor arra kértük Jolit, hogy néhány történetét mesélje el itt is.

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?
ajánló

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?

Bevallom, én soha. Ahogy a fénysebességről sem nagyon jut eszembe és az univerzum bár időnként szóba kerül, nagyon sokat nem tudok róla. Ezért is álltam kicsit értetlenül a mini sorozat előtt, amit ma ajánlok nektek. Mert hogy ezek a mesekönyvek erről szólnak. És aztán a szerző, Farkas Robi olyan jó kis válaszokat adott a kérdéseimre, hogy elkezdett érdekelni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.