Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
határon túl

Az iskolai konfliktusok komoly egészségügyi problémákat okozhatnak

A gyerekek összevesznek az iskolában, ellökik egymást az iskolaudvaron, a legjobb barátnők ellenségekké válnak. És a szülők csak vonogatják a szemöldöküket, amikor ezekről a konfliktusokról hallanak. De valójában, a gyerekek konfliktuskezelési technikái nagyban kihatnak a hosszútávú egészségi állapotukra. Az amerikai Virginia Egyetemen végzett kutatás szerint az iskolai konfliktusok idő előtti öregedéshez, ízületi gyulladáshoz és daganatos megbetegedésekhez vezethetnek az élet későbbi szakaszában. 

A szülőknek könnyű azt gondolni, hogy ezek a kamaszkori kapcsolatok elég triviálisak, nincs túl nagy jelentőségük és ahogy jöttek, úgy mennek – mondja Joseph Allan pszichológus professzor. Pedig egyáltalán nem magától érthetődőek. 

A „The Body Remembers” (A test emlékszik) című tanulmány, amelyet a Development and Psychopathology újságban publikáltak, megállapította, hogy azoknál a 28 éves pácienseknél, akik már 13 éves korukban krónikus társadalmi konfliktusokkal küzdöttek, sokkal magasabb volt a vérben található protein száma, ami felelős a rákos daganatok kialakulásában, a csontritkulásban, az ízületi gyulladásban, mint azon társaiknál, akik sikeresen kezelték a konfliktusokat.

Mit is jelent ez?

A kamaszok nem alaptalanul töltenek annyi időt egymással. Az emberek tulajdonképpen málhás állatok, és ezt a tinik tudják. A társaiddal vagy együttműködsz, vagy rosszul jársz– mondja a professzor.

1988-ban Allan és kutatócsapata 127 középiskolás életét kezdte nyomon követni. Megkérdezték a diákokat és a társaikat, vajon szerintük jól kezelik-e a konfliktusaikat, majd megfigyelték a tanulók közeli barátaikkal folytatott interakciójukat. A kutatók az évek során folyamatosan nyomon követték ezeket a diákokat. 28 éves korukban vért vettek tőlük. Azok között, akik nehezebben oldották meg a konfliktusaikat, magasabb protein szintet (interleukin-6) találtak a vérükben.

Rengeteg felnőtteknél végzett kutatás látott napvilágot, ami szoros összefüggést talált a stressz és az egészség között, ami arra késztetett minket, hogy elgondolkozzunk a serdülőkön – mondja a professzor. Az érdeklődésünk arra irányult, hogy vajon milyen mértékben van hatással a stressz a saját biológiánkra és mennyire tartós a hatása.

A 13 éves gyerekeknek hipotetikus kérdéseket tettek fel, amellyel mérni tudták a stressztűrő képességüket és a problémamegoldó képességüket. Pl. Kosármeccset játszanak, de az ellenfél hülyére veszi őket. Mit tennének? A kutatók a szerint értékelték őket, hogyan oldják meg a konfliktust. Megüti? Nem jó válasz. Úgy csinál, mintha nem hallotta volna a sértegetést? Közepes válasz. A legjobb értékelést az kapta, aki azt válaszolta, hogy egy megjegyzéssel, ami nem szül további konfliktust, leállítja a sértegetőt.

16 évesen megkérdezték a diákokat, hogy könnyen túl tudják-e tenni magukat egy konfliktuson, még akkor is, ha nem értenek egyet a barátjukkal.

21 évesen megvizsgálták a szerelmükkel folytatott interakciójukat. Arra kérték őket, hogy magyarázzák el egymásnak mi az, amiben nem értenek egyet. Majd a kutatók megnézték vajon mennyire ellenségesen fordultak a partnerükhöz.

Azok, akik nem, vagy csak nehezen birkóztak meg fiatalabb korukban a konfliktusokkal, vagy akiknek nehézkes volt a szerelmi kapcsolata, magasabb protein markereket produkáltak.

Okunk van arra gyanakodni, hogy az immunrendszer és a stresszközpont különösen fogékony és könnyen befolyásolható a kamaszévekben. A serdülőkori stresszes eseteknek hosszú távú hatásai vannak – mondja Allan professzor.

A szülők feladata megtanítani gyermekeiknek a konfliktuskezelést, problémamegoldást, megtanítani azt, hogy ha nem értenek valakivel egyet, attól még barátságosak maradhatnak. „Engedd meg, hogy ellentmondjon neked, de ne engedd meg, hogy ellenségesen viselkedjen veled!”

Allan professzor tanácsa: Amikor a tizenévesek aggódnak a társaikkal folytatott konfliktusaik miatt, az pont az, amit tenniük kell. Komolyan kell vennünk, ez nem valami olyan dolog, amit figyelmen kívül hagyhatunk.

Forrás: http://www.essentialkids.com.au/education/school/primary-school/schoolyard-conflicts-may-be-linked-to-serious-health-problems-later-in-life-20180114-h0i6vp

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?
iskola, óvoda

Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?

Minden gyereknél eljön a nap, amikor könyörögni kell, hogy tegyen maga után rendet. Hogy legyen figyelemmel a környezetére, hogy uralkodjon a káoszon. És van, hogy erre hiába kérjük, aztán feladjuk. De miért is kell ragaszkodnunk a rendhez? Miért nem hagyhatjuk rájuk, milyen állapotban van a szobájuk?

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.