Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
ajánló

Hogyan szűrhetjük ki az álhíreket? Útmutató fiataloknak

Minden alkalommal, amikor online vagyunk, az emberek küzdenek a figyelmünkért. Barátok, idegenek, vállalkozások, politikai szervezetek, jótékonysági intézmények és a hírportálok folyamatosan szemet gyönyörködtető képekkel, videókkal és cikkekkel árasztanak el minket, bárhol is keresünk bármilyen információt, legyen az a Google, Twitter, Facebook, Snapchat, Instagram vagy a YouTube. Forrás: theconversation.com

De ebben a szoros versenyben nem mindenki érzi úgy, hogy be kellene tartania a szabályokat és igazat kellene mondania, éppen ezért nem támaszkodhatunk a közösségi média platformokra, hogy kiszűrjük a hazugságokat. Az álhírek, olyan történetek, amiket kifejezetten azért állítanak elő, hogy félrevezessék, vagy szándékosan megtévesszék a médiafogyasztót.

2017 második félévében a Salford Egyetem kutatói és CBBC Newsround producerei azon dolgoztak, hogy felmérjék az álhírek hatását az Egyesült Királyságban élő fiatalokra. 300, 9 és 14 év közötti fiatalt vontak be a kutatásba, hogy megtudják hogyan kezelik az álhíreket a mindennapjaikban és milyen hatást gyakorol rájuk a jövőben.

Az eredmény nagyon összetett volt, de egy biztos, az kiderült, hogy sürgősen a kezükbe kell adni egy olyan eszközt, amely segíti őket a közösségi média sötét vizein való navigálásban. A fiataloknak meg kell tanulniuk bízni abban, amit hallanak, látnak maguk körül.

Ha nem hisznek abban, hogy igaz, amit olvasnak, akkor a bizalmuk erodálódni fog és szép lassan semmit sem fognak elhinni. Hosszú távon ez azt jelenti, hogy nem lesznek érdekeltek abban, hogy részt vegyenek a politikai, kulturális és társadalmi vitákban.

Az álhírek spektruma

A valóban abszurd és hihetetlen történeteket könnyű, de az árnyalt, félrevezető információkat sokkal nehezebb beazonosítani. Ezek a második típusú álhírek olyan cikkek, hirdetések, történetek formájában jönnek létre, amelyek virtuálisan terjednek az interneten. Ezek a történetek nem feltétlenül abszurdak vagy nyilvánvalóan hamisak, de ténybeli valótlanságokat, vagy félrevezető képeket tartalmaznak, amelyeket szándékosan iktatnak be az igazság torzítása érdekében.

Tippek és eszközök

Léteznek olyan módszerek, amelyekkel a fiatalok meg tudják különböztetni a hamis híreket a valósaktól, amik segítenek nekik megérteni, mi történik valójában egy olyan világban, ahol az okostelefonok és a digitális eszközök a kezünk, a szemünk, a fülünk és az agyunk kiterjedéseivé váltak.

Nézzünk utána a forrásnak! Nézzük meg a weboldalt, ahonnan a történet származik, hogy ott jól van-e prezentálva. A képek nem homályosak, a szöveg jól meg van írva, nincs helyesírási hiba. Ha nem vagyunk biztosak benne, akkor kattintsunk rá az „rólunk” részre, és ellenőrizzük, hogy világosan elmagyarázzák-e a szervezet munkáját és történetét.

Ellenőrizzük le a szerzőt! Úgy tudjuk leellenőrizni, hogy valóságos és szavahihető-e a szerző, ha megkeressük más, régebbi cikkeit, bejegyzéseit. Ha nem írt semmi mást, vagy ha csak megbízhatatlannak tűnő weboldalaknak írt, akkor fogadjuk kétségekkel a munkáit.

Ellenőrizzük, hogy a cikk tartalmaz-e linkeket más történetekhez, cikkekhez, szerzőkhöz. Kattintsunk a linkre és nézzük meg, hogy vajon hitelesnek és megbízhatónak tűnik-e.

Használjuk a Google Reverse Image Search funkciót. Ez egy kiváló eszköz, amely lehetővé teszi, hogy a Google-ban szavak helyett képekkel keressünk. Nagyon egyszerű a használata. Mindössze annyit kell tennünk, hogy feltöltjük a képet a Google Reverse Image Search oldalra és rögtön megkapjuk az összes hasonló képet tartalmazó weboldal linkjét. Így rögtön látni fogjuk, hogy hol és milyen kontextusban használták már.

Nézzük meg, hogy az általunk olvasott cikket megosztották-e már a vezető hírportálok bármelyikén. Ha igen, akkor szinte biztosak lehetünk benne, hogy nem egy álhírt olvasunk, mert ezek a szervezetek különös figyelmet fordítanak a forrásaik ellenőrzésére és nagyon ritkán tesznek közzé olyan történeteket, amelyek hátteréről nincs legalább még egy információjuk.

Nagyon fontos, hogy elkerüljük azoknak a történeteknek a megosztását, amelyeknek a hitelességében nem vagyunk teljesen biztosak. Ha bármilyen kétségünk merül fel azzal kapcsolatban, hogy valós-e a történet, beszéljük meg egy barátunkkal vagy egy családtagunkkal, hogy megtudjuk, vajon ő mit gondol róla.

A jövő rajtunk is múlik!

A kutatásból kiderült, hogy azok a fiatalok, akik nem tartják magukban, hanem beszélgetnek az álhírekről, sokkal nagyobb eséllyel találják el, hogy álhírt vagy valós információt olvasnak. Ez azt jelenti, hogy az iskoláknak minél hamarabb el kellene kezdeniük a fiatalok oktatását azzal kapcsolatban, hogy hogyan kell értelmezni az interneten található információkat.

Meg kell tanulni a keresőfunkciók használatát, ahova az online linkek vezetnek, valamint azt hogy hogyan ellenőrizhető, más webhelyektől származó információk felhasználásával, hogy a történet megbízható-e és milyen felelősséget és hitelességet jelent az online hírek összefüggésében.

A fentiek megtanulása az online hírekkel kapcsolatban és ezek mindennapi életben való alkalmazása lehetővé teszi azt, hogy tudjuk, milyen híreket olvashatunk és oszthatunk meg. Az ezzel a tudással rendelkező fiatalok lesznek azok, akik megküzdenek a színvonalas újságírásért, és segítenek a hiteles újságíróknak győzedelmeskedni a fikciók felett, hogy valós hírek juthassanak el az emberekhez.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
A rossz gyerek
iskola, óvoda

A rossz gyerek

Az osztályban van egy rossz gyerek. Mindenki szerint rossz. Piszkálja a gyerekeket, belerúg a lányokba, zavarja az órát.

Képzeletbeli történet!

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Öt gyerek anyjának lenni
határon túl

Öt gyerek anyjának lenni

Egy barátnőm barátnője külföldön él a családjával. Öt gyermeke van, és azt hiszem azt csak Ő tudja, hogy ez mit jelent. De akármit is jelentsen, egy biztos, hogy ő ezt élvezi. Ezt onnan tudom, hogy a barátnőm egy ideje meséli, hogy Joli – ő a bizonyos – a facebookon kis posztokban megosztja a családja történeteit. Szórakoztató és tanulságos, néha könnyeket csal a szemébe, néha pedig elgondolkodtató. Egy biztos, hogy mindarról sajátos képe van, és sok gyereken kipróbált tapasztalata, amivel mi is szembesülünk a hétköznapjainkban. És akkor arra kértük Jolit, hogy néhány történetét mesélje el itt is.

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?
ajánló

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?

Bevallom, én soha. Ahogy a fénysebességről sem nagyon jut eszembe és az univerzum bár időnként szóba kerül, nagyon sokat nem tudok róla. Ezért is álltam kicsit értetlenül a mini sorozat előtt, amit ma ajánlok nektek. Mert hogy ezek a mesekönyvek erről szólnak. És aztán a szerző, Farkas Robi olyan jó kis válaszokat adott a kérdéseimre, hogy elkezdett érdekelni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.