Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Lego másképp

Gondoltál már arra, hogy amikor a gyerekek együtt legóznak milyen fejlesztő tevékenységet végeznek? Később a felnőttek több ezer dollárt költenek arra, hogy csapatépítés, stratégia alkotás vagy együttműködés fejlesztés tréningen alkalmazzák. Érdemes ki- és felhasználni a játékot, ami minden gyereknél megtalálható és szinte nincs olyan terület, amelynél ne lehetne használni ezeket a remek kis építőkockákat.

Sokféle tananyaggal, módszerrel és tréning típussal találkozhatunk, amelyek a lego felhasználására épülnek. Sokaknak feltűnt már és szívesen alkalmazzák az építő kockák sokréstű hasznosságát. De nem kell csak a méregdrága készletekre és a hozzájuk kapcsolódó oktatási csomagokra támaszkodni. Mi magunk is gyorsan készíthetünk fejlesztő programot, ha tudatosan és kreatívan állunk a legó készletekhez.

Az a jó a legóban, de általában az egymásra építhető elemekben, hogy nagyon rugalmas, sokféle felhasználásra ad módot, és a figurák segítségével az emberi kapcsolatok, viszonyok is megtapasztalhatók, tehát nem csak a konstruáló kreativitás, hanem a szociális kapcsolódások is remekül fejleszthetők általa.

Ha kiteszünk egy doboz legót, akkor tíz gyerekből nyolc utánanyúl – felnőttek is persze – és spontán játékba, építésbe kezd. Nekünk annak idején még inkább az egyes elemek ömlesztve és nem a készletek voltak meg, így sokkal szabadabb, kevésbé irányított felhasználást tudtunk megélni. Mostanában inkább az a divat, hogy valamilyen útmutatót követve egy bizonyos tárgyat, vagy rendszert tudunk felépíteni. De kis utánajárással ömlesztett kockákat is be tudunk szerezni. A legkézenfekvőbb, ami mindenkinek eszébe jut, az a finommotorika fejlesztése. Kitűnő jelzés, ha a nagycsoportos óvodás nem, vagy csak nagyon kevés időben és türelmetlenül legózik, nehezére esik a kisebb elemek összeillesztése, hogy ezen a területen bizony fejlesztésre szorul, ha nem figyelünk, gondjai adódhatnak az írással majd.

A kisebbek a nagyobb dupló kockák segítségével és az ott szereplő kerekebb, babásabb figurákkal tudják ugyanazt a manipulálást, konstruálást megélni.

A leírás alapján, füzetből való építés a kezdetekben nagyon jó szülő-gyerek program és a közös játék, együttműködés meghitt terepe lehet. Ezekben apukák előnyben, hiszen, a gyermekkori énjüket sokan nem hagyták még maguk mögött, már ami a legózást illet, és örömmel tesznek össze nagyobb készleteket. Arra érdemes figyelni, hogy nehogy a gyerek kívül rekedjen, neki is legyen feladata az összeszerelésben. Iskolás kortól, már a gyerekek egyre több, ilyen előre megtervezett építményt tudnak végigkövetni és a rajzos utasítások szerint megalkotni. Ezek a próbálkozások jól fejlesztik a téri és formai tájékozódásukat, a színek felismerését és a mennyiség, nagyság fogalmakat, valamint a koncentrációt, a feladattartást is jól megalapozzák. Egy használati utasítást lépésről lépésre figyelemmel kísérni olyan kihívás, mint egy komoly feladatsort végigvinni és megoldani a példákat.

A szabad építés inkább a belső fantázia, kreativitás kiélését segíti. Építés közben a gyerekek a korábbi mesevilágban tapasztaltakhoz nyúlnak vissza és építenek díszletet, majd játszanak el egy-egy történetet, jelenetet. Gyakran saját életükben zajló történéseket fordítják át, költik át a legózás során és így dolgozzák fel az őket érő hatásokat. Otthon is de az osztályteremben is kisebb csoportokban használhatjuk a legót az együttműködés, a konfliktusok megoldása, a tervezés fázisaiban. A csoportunk kialakítása és a közösségi normák, elvárások, szabályok alkotásában a felnőtt szelíd irányítása mellett a gyerekek kijátszhatják magukból a „megoldást” egy-egy problémára, egy-egy élethelyzetre, feladatra.

A legó kitűnően alkalmas a matematikai kompetenciák fejlesztésére, és ehhez sem kell különösebb programcsomag, hanem egyszerűen az egyes különböző méretű rudacskákkal számolni, csoportosítani, osztani, szorozni tudjuk megtanítani a gyerekeket.

Az építőkocka annyira sokféle lehetőséget rejt magában, hogy már nagyvállalatok, trénerek, coachok dolgoznak ki programokat, amelyeken a felnőtt munkavállalók, vállalatvezetők számtalan kompetenciáját akarják fejleszteni.

A mi kezünk ügyében ott van nap mint nap. Gyakran beteríti az egész lakásunkat. Ne felejtsük el használni és alkalmazni a tanulás és tanítás során is, mert ettől gyakran gördülékenyebbé tehetjük a hétköznapokat és a gyerekeink észre sem fogják venni, mennyit tanulnak, mennyit fejlődnek!

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?
iskola, óvoda

Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?

Mindenki ért a gyerekneveléshez. Mindenki vagy nevelt, vagy nevel vagy őt nevelték, de bármilyen vonatkozásban is találkozik a neveléssel, szakértővé válik. A saját élmény, az otthonról hozott hagyomány és tapasztalat erősebb bármilyen szakszerű megnyilatkozásnál, sőt akár ellentétes állásfoglalásként is megél egymás mellett.

 

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Lehet egy kérdéssel több?
határon túl

Lehet egy kérdéssel több?

Bennem megfogalmazódott vagy száz, amit fel kellett volna anno a fehér habos helyett a halványzöld, gyöngyös gallérúban, mert az én koromhoz (26) , az én helyzetemben... A kétéves lányom ordibált a szertartás alatt, hogy APA KOPASZ, jelzem legalább nem a császárról és a meztelenségről szólt az ének, de egyszerűen azóta is bánom, hogy ha már egyszer jelmezt húztam, - egyáltalán minek kell az a jelmez? - akkor miért nem lehetett 1000%osan. Szóval a kérdéseket miért nem tettem fel előtte, vagy közvetlen utána, vagy az eltelt húsz év során, és akkor most nem érezném úgy magam, mint a fuldokló, mikor a jószándékú segítők első lépésként bedugaszolják a végső menedék nádszálat a szájában.

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat
ajánló

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat

Bevallom, fejben jobban főzök. Meg ízlelni is jobban szeretek. Szóval sosem voltam az a tudatos kitchen women. Mégis, most amellett kampányolok, hogy főzzetek a gyerekeitekkel, meg nélkülük is sokat, mert az élet olyan területeit nyitja meg, amire nagyon kevés időnk jut!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.