Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
ajánló

Olvasni, verselni nulla éves kortól

Az olvasóvá nevelés egészen kicsi kortól kell hogy kezdődjön, tudjuk jól. A sok mese és vers, a történetek jól fejlesztik a gyerekek szókincsét, megalapozza a későbbi szövegértést, segít a kötődés kialakításában, a kiegyensúlyozott érzelmi élet megteremtésében. De hogyan kezdjünk neki a totyogósnál, a kisbabánál? Az nem mindig egyértelmű. Erre adunk néhány ötletet.

Amikor a kisfiúnk megszületett, nem sokkal utána, pár hónaposan is meséltünk már neki. Leporello verses mesekönyvből olvastunk fel minden este. Mellé feküdtünk a földre, föltartottunk a képeskönyvet és a színes rajzokat nézegetve elmondtuk a dallamos verset. Volt több is, amit vagy egymás után, vagy felváltva mondtunk. Kedves szertartássá vált.

Később kialakítottunk egy mesekuckót az ablak előtt, ahol nagy párnák és plüssök között nézegettük a természet változásait és olvasgattuk sorra, minden nap ugyanazokat a meséket és verseket.

A Kolibri Kiadó jelentette meg a napokban a Jöjj ki Napocska című gyűjteményt, amiben a legkisebbek számára Gróh Ilona, a Ringató-módszer kidolgozója szedett össze ölbéli dalokat, verseket. A Ringató sorozatban jelent meg ez a legújabb válogatás, és azért különösen kedves nekem, mert a népi játékok és mondókák mellett kortárs szerzők legkisebbeknek szóló verseit is megtaláljuk benne. Nem kell hivatásos gondozónővé képeznünk magunkat ahhoz, hogy gyermekünknek szép, magyar, igényes verseket és dalokat tudjunk megtanítani.

Sok szerencsés gyermek a bölcsődés korát otthon töltheti. És izgulnak olyankor az anyukák, vajon meg tudnak-e adni nekik minden, a fejlődésüknek megfelelő fontos tudást, amit amúgy a bölcsődében a gondozónők megadnának. A legfontosabbat, a meghitt együttlétet, a kötődést a szülők adhatják meg a gyereknek. Minden nap kell találnunk olyan időt, amikor csak együtt, egymásra figyelve játszunk, tengetjük az időt, egymás szemébe nézve, ölbe véve, ölelkezve együtt vagyunk. A ringató dalok, versek, a mondókák segítenek ebben. Az ebben a könyvben található gyűjtemény dalait letölthetjük, meghallgathatjuk és megtanulhatjuk együtt. Sok-sok közös dalunk, versünk, emlékünk lesz, ami majd később, egy-egy nehezebb pillanatban előhívható, segítheti a borús napok szebbé tételét.

Amikor a fiam iskolás lett, és az első napok, hetek nehézségein igyekeztük túltenni magunkat, sokszor menekültünk a kisgyermekkori dalok és versek emlékeibe, amelyek eltávolítottak a nehéz, iskolai reggelektől, és visszarepítettek a közös, ráérős napjainkba.

Vannak dalok, versek, amiket még ma is előveszünk időnként, ha kirándulunk, és nehezen mennek már a lépések, vagy az esti alvás előtt kell a lecsendesítés, az ellazulás. De ha egy-egy nagyobb összezördülésből szeretnénk kikeveredni, akkor is visszanyúlunk a régi csiklandozós vagy piszés játékhoz, és eszünkbe jut erről néhány régi történet. Pedig már ciki, babás dolgok ezek, mégis jól jönnek a nehezebb pillanatokban.

Ez az új kötet még furulyaiskolát is tartalmaz, amit a merészebb szülők, vagy kezdő pedagógusok örömmel forgathatnak, és az egészen biztos, hogy a picinyek hálás közönségei lesznek a hangszeres bemutatónak. Arról nem is beszélve, hogy az is nagyszerű, közös szórakozás együtt tanulni a nagyobbacska gyerekekkel a furulyázás alapjait.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?
iskola, óvoda

Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?

Minden gyereknél eljön a nap, amikor könyörögni kell, hogy tegyen maga után rendet. Hogy legyen figyelemmel a környezetére, hogy uralkodjon a káoszon. És van, hogy erre hiába kérjük, aztán feladjuk. De miért is kell ragaszkodnunk a rendhez? Miért nem hagyhatjuk rájuk, milyen állapotban van a szobájuk?

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.