Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
ajánló

Olvasni, verselni nulla éves kortól

Az olvasóvá nevelés egészen kicsi kortól kell hogy kezdődjön, tudjuk jól. A sok mese és vers, a történetek jól fejlesztik a gyerekek szókincsét, megalapozza a későbbi szövegértést, segít a kötődés kialakításában, a kiegyensúlyozott érzelmi élet megteremtésében. De hogyan kezdjünk neki a totyogósnál, a kisbabánál? Az nem mindig egyértelmű. Erre adunk néhány ötletet.

Amikor a kisfiúnk megszületett, nem sokkal utána, pár hónaposan is meséltünk már neki. Leporello verses mesekönyvből olvastunk fel minden este. Mellé feküdtünk a földre, föltartottunk a képeskönyvet és a színes rajzokat nézegetve elmondtuk a dallamos verset. Volt több is, amit vagy egymás után, vagy felváltva mondtunk. Kedves szertartássá vált.

Később kialakítottunk egy mesekuckót az ablak előtt, ahol nagy párnák és plüssök között nézegettük a természet változásait és olvasgattuk sorra, minden nap ugyanazokat a meséket és verseket.

A Kolibri Kiadó jelentette meg a napokban a Jöjj ki Napocska című gyűjteményt, amiben a legkisebbek számára Gróh Ilona, a Ringató-módszer kidolgozója szedett össze ölbéli dalokat, verseket. A Ringató sorozatban jelent meg ez a legújabb válogatás, és azért különösen kedves nekem, mert a népi játékok és mondókák mellett kortárs szerzők legkisebbeknek szóló verseit is megtaláljuk benne. Nem kell hivatásos gondozónővé képeznünk magunkat ahhoz, hogy gyermekünknek szép, magyar, igényes verseket és dalokat tudjunk megtanítani.

Sok szerencsés gyermek a bölcsődés korát otthon töltheti. És izgulnak olyankor az anyukák, vajon meg tudnak-e adni nekik minden, a fejlődésüknek megfelelő fontos tudást, amit amúgy a bölcsődében a gondozónők megadnának. A legfontosabbat, a meghitt együttlétet, a kötődést a szülők adhatják meg a gyereknek. Minden nap kell találnunk olyan időt, amikor csak együtt, egymásra figyelve játszunk, tengetjük az időt, egymás szemébe nézve, ölbe véve, ölelkezve együtt vagyunk. A ringató dalok, versek, a mondókák segítenek ebben. Az ebben a könyvben található gyűjtemény dalait letölthetjük, meghallgathatjuk és megtanulhatjuk együtt. Sok-sok közös dalunk, versünk, emlékünk lesz, ami majd később, egy-egy nehezebb pillanatban előhívható, segítheti a borús napok szebbé tételét.

Amikor a fiam iskolás lett, és az első napok, hetek nehézségein igyekeztük túltenni magunkat, sokszor menekültünk a kisgyermekkori dalok és versek emlékeibe, amelyek eltávolítottak a nehéz, iskolai reggelektől, és visszarepítettek a közös, ráérős napjainkba.

Vannak dalok, versek, amiket még ma is előveszünk időnként, ha kirándulunk, és nehezen mennek már a lépések, vagy az esti alvás előtt kell a lecsendesítés, az ellazulás. De ha egy-egy nagyobb összezördülésből szeretnénk kikeveredni, akkor is visszanyúlunk a régi csiklandozós vagy piszés játékhoz, és eszünkbe jut erről néhány régi történet. Pedig már ciki, babás dolgok ezek, mégis jól jönnek a nehezebb pillanatokban.

Ez az új kötet még furulyaiskolát is tartalmaz, amit a merészebb szülők, vagy kezdő pedagógusok örömmel forgathatnak, és az egészen biztos, hogy a picinyek hálás közönségei lesznek a hangszeres bemutatónak. Arról nem is beszélve, hogy az is nagyszerű, közös szórakozás együtt tanulni a nagyobbacska gyerekekkel a furulyázás alapjait.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?
iskola, óvoda

Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?

Mindenki ért a gyerekneveléshez. Mindenki vagy nevelt, vagy nevel vagy őt nevelték, de bármilyen vonatkozásban is találkozik a neveléssel, szakértővé válik. A saját élmény, az otthonról hozott hagyomány és tapasztalat erősebb bármilyen szakszerű megnyilatkozásnál, sőt akár ellentétes állásfoglalásként is megél egymás mellett.

 

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Lehet egy kérdéssel több?
határon túl

Lehet egy kérdéssel több?

Bennem megfogalmazódott vagy száz, amit fel kellett volna anno a fehér habos helyett a halványzöld, gyöngyös gallérúban, mert az én koromhoz (26) , az én helyzetemben... A kétéves lányom ordibált a szertartás alatt, hogy APA KOPASZ, jelzem legalább nem a császárról és a meztelenségről szólt az ének, de egyszerűen azóta is bánom, hogy ha már egyszer jelmezt húztam, - egyáltalán minek kell az a jelmez? - akkor miért nem lehetett 1000%osan. Szóval a kérdéseket miért nem tettem fel előtte, vagy közvetlen utána, vagy az eltelt húsz év során, és akkor most nem érezném úgy magam, mint a fuldokló, mikor a jószándékú segítők első lépésként bedugaszolják a végső menedék nádszálat a szájában.

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat
ajánló

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat

Bevallom, fejben jobban főzök. Meg ízlelni is jobban szeretek. Szóval sosem voltam az a tudatos kitchen women. Mégis, most amellett kampányolok, hogy főzzetek a gyerekeitekkel, meg nélkülük is sokat, mert az élet olyan területeit nyitja meg, amire nagyon kevés időnk jut!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.