Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Ha én iskolás lennék...

Felnőtt létünkben gyakran elfelejtjük, milyen kisebbnek, tudatlannak, kiszolgáltatottnak lenni. Szülőként, pedagógusként nagyon hamar megtapasztaljuk a mindenhatóságunkat, és sokszor ezzel együtt elveszítjük a képességet, hogy a gyermekeink szeméből lássuk a világot, magunkat. És akkor olyat hiszünk róluk, amilyenek nem lennének valójában. Hogy lusták, hogy érdektelenek, nem tisztelnek, hogy nem figyelnek ránk. Pedig dehogy. 
Ahogy Lóci óriás lett, úgy kell időnként odakuporodni a gyerekeinkhez, legyenek igazi kiskrampók, vagy tinédzser őrültek. Meg kellene látnunk, milyen hétköznapi küzdelmeik vannak, és egyszerűen csak mellettük lenni. Érteni őket, ahelyett, hogy gátolnánk mindabban, amik.

Ha én iskolás volnék, szeretnék egy ragyogó, nyitott világot látni. Kíváncsi volnék, és szeretném, ha rám is kíváncsiak volnának. Habzsolni szeretném a jó történeteket, a világ csodáit.

Találkozni szeretnék a régvolt minden pillanatával és megismerni idegen tájakat, embereket, régi szokásokat. Azt kérném, hogy valaki mondja el az én nyelvemen, mit jelentenek a szavak, betűk, számok. Arra vágynék, hogy magányomba mellém szegődjön egy társ, akivel közös nyelvünk, titkos kódrendszerünk van, amivel az egész világot megfejthetjük.

Ha én iskolás lennék, minden reggel szépen feldíszíteném a szívem, mert örömmel várnám a sok újdonságot. Az új meséket, a társakkal való élményeket. A találkozásokban rejlő örömöket. Arra kelnék, hogy a mai napon rám vár egy csokor hozzám hasonlóan különleges jelenség, aminek tükrében megláthatom és megismerhetem magam.

Rálelnék azokra az igazságokra, amelyek bennem voltak már régóta, de mostanra meg is tudom magyarázni őket. Ötleteket kapnék, amelyek bennem voltak, csak nem tudtak még megszületni. És sikereim lennének, hiszen újat és egyedit tudok alkotni.

Ha én iskolás volnék, csak azt szeretném, ami én vagyok. Arra figyelnék, amiben meglátom magam. Az vonzana, amihez közöm van. Magam, vagy mások által. Az lenne az én ügyem, amelyben érintett vagyok. És azzal töltenék sok időt, amit én választok. És ami megtetszik, azzá lennék. Akit megszeretek, azért bármit megtennék. Aki magával ragad, annak mindent elhinnék. Aki szárnyakat adna, azzal elrepülnék.

Ha én iskolás lennék, senkit sem érdekelne, hogy jó tanuló vagyok-e. Mindenki azt látná, hogy ahhoz képest, amikor elindultam, hol tartok most. Mennyi mindent csinálok lelkesen, elszántan, mi az a sokféle tudás, amit megszereztem. Hogy mennyi erőfeszítésembe telik jelen lenni, együttműködni, kérdezni és válaszolni, ott lenni. Hogy hányszor álltam fel, amikor elestem, amikor nem sikerült, amikor rossz kedvű voltam. Mindenki annak örülne, hogy hányszor megpróbáltam.

Ha iskolás volnék, lassan, álmodozva haladnék. Nem engednék a sürgetésnek, a napokba belefeledkeznék. Éjjel sokáig merengenék, és reggel nehezen ébrednék. Túl hangosan röhögnék, tombolva sírnék. Káromkodnék, vagy szelíden simogatnék.

Alkotnék sok mindent. Zenét, történetet, álmokat és képzeletet. Időnként rímekben beszélnék, és szobrokat faragnék.

Egyre följebb törnék, kívánnám a gyarapodást, a tudást. Fejlődni szeretnék és okosodni. Előbbre lépni minden nap, minden órában. Hogy több legyek, hogy felnőtt legyek.

Ha én iskolás volnék, egy normális életet élnék. Olyat, amilyen én magam vagyok.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája
iskola, óvoda

Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája

INTRO

Pár napja egy workshop-on vettem részt, amin a többszörös intelligencia modellt jártuk körül. Lezárásként a közel száz résztvevő (többnyire pedagógusok) kitöltött saját magáról egy tesztet, amelyből megtudhattuk, melyik területen vagyunk mi magunk a legerősebbek. Végül ez alapján alkottunk csoportokat és találtunk ki az intelligencia területeknek megfelelő elköszönést. Nagyon erős élmény volt, hogy a két legkisebb csoport a verbális és a logikai-matematikai intelligenciában különösen erősek csoportja volt. A verbálisan legerősebbek csoportja három, míg a matematikailag erőseké hét főből állt, míg például az interperszonálisak és intraperszonálisak csoportjában külön-külön több mint húszan voltak.

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája
interjúk

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája

Lassan az utolsó pillanathoz érkezünk, hogy eldöntsük, menjen-e a hatévesünk szeptemberben iskolába. Ugyan hivatalosan nem mi, hanem az óvoda dönt, azért szerencsére a gyakorlatban még van szava a szülőnek is. Viszont nehéz, és összetett feladat meghozni ezt a döntést. És az érzelmeink, szubjektív megérzéseink mellett – amik szinte a legfontosabbak – a szakmai szempontokkal sem árt tisztában lennünk. Czédulás Karolina gyógypedagógust hívtam segítségül, hogy járjuk körül a legfontosabb pontokat, amiket mérlegelnünk kell az iskolaérettség kapcsán.

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?
határon túl

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?

Louis Braille, aki 1809. január 4-én született, feltalált egy tapintható olvasási és írási módszert, amely számtalan látássérült embernek nyújt a mai napig segítséget. Braille, maga is vak volt. Az első ötletével egy kitapintható írásmódról már iskolás korában kitűnt. Forrás: theconversation.com

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene
ajánló

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene

Milyen jó lenne, ha összesen csak 10 dolgot kellene tudnia egy szülőnek ahhoz, hogy sikeresen felnevelhesse a gyerekét. Forrás: https://www.maggiedent.com/blog/10-things-every-pa...

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.