Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Miért fontos egy szülőnek a gyerekek iskolai programja?

De miért tartják fontosnak és miért vesznek részt a szülők egy ilyen egészségnap szervezésében? – kérdezi a helyi sajtó riportere, én meg kicsit meghökkenve állok ott a kérdés előtt.

Péntek délután van, nyakig benne vagyunk az iskolai egészségnapban. Szülői ötletre jött létre ez a program, amire az iskola száz százalékban nyitott volt. A tanítók, tanárok maguk is aktívan beszálltak a programba, amin részt vett a suli összes tanulója és rengeteg szülő.

A szervezést az iskola részéről egy fantasztikus tanárnő vette kézbe, én pedig szülőként megpróbáltam nem a bal keze lenni. Hónapok óta készülődtünk hol aktívabban, hol meg-, megállva és a végére olyan komplex program kerekedett, amit bármelyik egészségügyi intézmény vagy önkormányzat megirigyelhetett volna.

Hogyan érhető el, hogy a szülők az átlagosnál jobban részt vegyenek egy iskola életében?

  • Legyen az iskola vezetője, vezetői nyitottak, reflektívek, elérhetők a szülők és a gyerekek számára.
  • Legyenek olyan pedagógusok (és minél többen), akik szívvel-lélekkel, és nem csak szóban, hanem tettekben is aktív részvételre ösztönzik a gyerekeket, ha kell, saját példával is.
  • Engedje és ösztönözze az iskola a gyerekeket, hogy ne csak osztályközösségükben éljenek és viruljanak, hanem több szállal kapcsolódjanak a többi osztályhoz saját évfolyamukon és évfolyamokon átívelően is. (Nálunk például együtt focizik az elsős és az ötödikes, együtt énekel, közösen táborozik. Kicsit, mintha minden gyereknek több kisebb- és nagyobb testvére is lenne. Persze ez sem csak úgy lett. Tudatosan épül ez a különböző év eleji projektnapokon és programokon. Testvérosztályok, kiskórus, nagyműhely, tornaversenyek, rajzszakkör.)
  • Az iskolai programok és a gyerekek ügyei (nem is beszélve a konfliktusokról iskolán, osztályon belül és kívül) összehozzák a szülői közösséget. (Nálunk ez a templom alatti kávézásban, a sok testvéres szülinapokban, az Énekes Iskola programjai során, a zeneórák és, a foci után a várakozás alatt alakult ki.)
  • Építkezzenek a tanárok és a szülők tudatosan, építsenek egymásra. Nem elég egy-egy apuka, anyuka vagy pedagógus aktivitása. Az aktív szülők keressék a hozzájuk hasonló aktív és tevékeny szülőket a többi osztályban. Bevonni, részvételre ösztönözni nem egyszerű és amikor sikerül, azt külön meg kell ünnepelni. (Nehéz, de megéri kilépni a szokásos tanár-szülő, szülő-szülő, iskola-szülő stb. konfliktusokból és ventilációs helyzetekből, ahol mindig a másik fél felelősségét keressük a kudarcokban. Sokkal izgalmasabb, de munkásabb is létrehozni különböző elképzelések, fókusz vagy kultúra mentén izgalmas projekteket és azokat megünnepelni.)
  • Ha mindehhez még társul egy támogató Szülői Tanács, az csak egy plusz, hiszen, nem elhanyagolható, hogy a közösség részvételéhez minden szülőhöz, minden osztályba el kell juttatni az információt.
  • Legyenek a szülők és a pedagógusok között kiépített, működő kommunikációs csatornák.
  • Legyenek projektek, jó témák, amik lehetőleg megérintik mind a gyerekeket, mind a szülőket.
  • Dicsérjük egymást, az elvégzett munkának legyen köszönete és dokumentációja. (Például egy jó kis blogbejegyzés.)

Ha mindez megvan, elkerülhetetlen a siker. Ha valamelyik fogaskerék hiányzik, akkor érdemes azok kiépítésére energiát szánni.

A kisközösségek építésére manapság a világ egyes országaiban már külön szakembert alkalmaznak, akik szakmájukat speciális képzések során sajátítják el. Közösségi szervezőnek lenni nem csak egy remek szabadidős tevékenység, hanem olykor megerőltető feladat is, de higgye el, riporter úr, a csillogó szemmel egyik helyszínről a másikra igyekvő gyerekek, a lelkes sütő-főző anyukák és apukák, az érdeklődő pedagógusok miatt megéri! Arról nem is beszélve, hogy a szervezők hány köszönetet és dicséretet zsebelhetnek be.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Megfélemlítés, zaklatás, bántalmazás
iskola, óvoda

Megfélemlítés, zaklatás, bántalmazás

A bántalmazás világszerte problémát jelent az iskolák számára. Egy viszonylag gyakori viselkedési formáról beszélünk, de sajnos, nehéz megjósolni a bántalmazott diákok számát, mivel különböző módon történik a bullying mérése. Egy 2014-es tanulmány arra mutatott rá, hogy a gyerekek 35%-a valamilyen módon részese volt zaklatásnak. Ez azt jelenti, hogy egy 30 fős osztályból 10 tanuló megfélemlítés áldozata lesz. A Childline (gyerekek számára létesített, Nagy-Britanniában ingyenesen elérhető segélyvonal) szerint a bántalmazás az első három probléma között szerepel, ami miatt kapcsolatba lépnek velük a gyerekek.

 

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek
határon túl

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek

Egy háromgyerekes amerikai anyuka összegyűjtötte a legfantáziadúsabb iskolai ebéd ötleteket. Mi meg lefordítottuk nektek és belinkeltük az eredeti oldalakat, hátha megkönnyítjük ezzel a mindennapi fejtörést.

Szabályok és Tiltások
ajánló

Szabályok és Tiltások

A fegyelmezés az egyik leginkább központi kérdés a gyereknevelésben. Mikor teszek jót? Ha eltiltom, megmondom, szabályozom vagy rávezetem? Úgy tűnik, hogy nagyon nincs meg a biztos válasz, leginkább talán helyzetek vannak, amikor próbálgatunk ezt-azt.

Összeszedtünk néhány példát, ötletet mit lehet alkalmazni. Vagy bejön vagy nem. De ettől is szép!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.