Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
határon túl

Van, aki forrón szereti. De én nem.

Az ötvenedik születésnapomon kirúgtam a hámból: pezsgő helyett kodeines pezsgőtablettával koccintottam.

Soha nem felejtem el azt a napot. Hacsak nem szenvedek majd súlyos memóriazavarban, ami a változókor tucatnyi tünetének egyike is lehet. Ez az írás a menopauzával foglalkozik, akit zavar a téma, a szókimondás és bizonyos testnedvek emlegetése, lapozzon. 

Az egyik legkedvesebb barátnőm hívott Skype-on Magyarországról, hogy felköszöntsön. Alig bírtam kinyitni a számat, hogy válaszoljak, annyira zsibbadt volt az érzéstelenítőtől. Ki kellett húzni az egyik fogamat, és a fogorvosomnak csak a születésnapomon volt egy szabad félórája. Tökéletes időzítés. Még jó, hogy nem terveztem nagy bulival megemlékezni öregecskedésem hivatalos kezdetéről.

Isten éltessen!

Köhönöm hépen!

Hogy érzed magad?

Nem a fogam érdekelte, hanem hogy milyen ötvennek lenni. Egy hónappal fiatalabb, mint én, és kíváncsi volt, hogy viselem. Fel akart készülni lelkileg a saját nagy napjára.

Egyre kevesebb lesz abból, amiből nem szeretnék kevesebbet, amiből viszont nem kérek, az jön csőstül. Kevesebb a hajam, a fogam, az izmom, a csontsűrűségem, közben hőhullámaim vannak, a bőröm petyhüdtebb és mindentől viszket, a hasam hájasabb, nő a tokám, a szívem összevissza kalapál, ingadozik a hangulatom és nem tudok aludni. Az egyetlen jó dolog az egészben az volt, hogy hat hónapon át nem jött meg. Egészen tegnapig. Képzelheted, hogy örültem.

Ezután a barátnőm számolt be hosszasan a laboreredményeiről. Emésztési és húgyúti panaszai voltak, mindkettő lehet akár a menopauza velejárója is.

Te jó ég, úgy hangzunk, mint két rozzant öregasszony! – konstatáltuk.

Több ötven körüli barátnőm van. Ha jól emlékszem, egy-két éve lett beszédtéma köztünk a változókor. Ezek a beszélgetések felértek egy csoportterápiával. Megnyugtató volt tudni, hogy hasonló dolgokat tapasztalunk.

“Az étvágyam nem olyan, mint régen: kevesebb szexre és több Pilóta kekszre vágyom.” “Régebben a menzeszem olyan pontos volt, mint egy svájci óra. Mostanában inkább olyan, mint a Wizz Air járatai: háromból kettő késik.” “Hát nem szemétség, hogy miközben felül izzadok, mint a ló, a hüvelyem egyre szárazabb?” “Az egyetlen sport, amit űzök, hogy birkózok a hangulatingadozásommal.” “Az volt ráírva a csoki dobozára, hogy húsz deka. Akkor miért híztam három kilót?” “A hőhullámaim jelentősen hozzájárulnak a globális felmelegedéshez.”

Nekem szerencsém volt. A hőhullámaim csak egy hónapig tartottak. De az az egy hónap maga volt a pokol.

Az éjszakák így zajlottak: elönt a forróság – takaró le; fázom – takaró vissza; megint forróság – kidugom a lábam, hogy lehűtsem magam; valami furcsa zajt hallok (zűrös környéken lakunk) – láb vissza a takaró alá.

A nappalok érzelmi hullámvasúthoz hasonlítottak. A legmélyebb pont valahol a Mariana-árok fenekén volt, a legmagasabb pedig a Mount Everest csúcsán. Sokat sírtam és gyakran voltam feszült, minden különösebb ok nélkül. De amivel a legnehezebben birkóztam meg, az a hízás volt. Ahogy mentek össze a ruháim, úgy zsugorodott az önbecsülésem.

Kábé úgy öt évvel ezelőttig viszonylag könnyen tudtam fogyni. Elég volt visszafogni a kenyér- és tésztaevést, és pár hét alatt újra formában voltam. Most már ez nem megy. Amióta négy éve kiköltöztem, több mint tíz kilót híztam. Ebben nemcsak a változókor a hibás, hanem a sajtos makarónis pite is.

Januárban drasztikus diétára fogtam magam. Nem ettem semmiféle finomított szénhidrátot, beleértve a kenyeret, péksüteményt és főtt tésztát, sem fehér rizst és krumplit. Megvontam magamtól minden hozzáadott cukros ételt, lekvárt, mézet, elhagytam a vajat és a mogyoróvajat. Gyakorlatilag zöldségen és gyümölcsön éltem (kivéve a banánt, amit szintén tiltólistára tettem). Heti háromszor jártam konditerembe. Két és fél hónap alatt (ami két és fél évnek tűnt) lefogytam nyamvadt hat kilót.

Aztán elmentünk egy romantikus hosszú hétvégére Velencébe, hogy megünnepeljük a férjem 60. születésnapját. A négy nap alatt a fele visszajött annak, amit tíz hét alatt kínkeservesen lefogytam. Sophia Lorennek igaza volt, amikor azt mondta: “Amit itt látnak, mind a spagettinek köszönhetem.” (De neki dereka is van, nemcsak csípője.)

Elkeseredésemben elmentem a háziorvosunkhoz. Nagyon megértő volt. Mondta, hogy egy csomó dolgot jól csinálok. Elmagyarázta,hogy miért elengedhetetlen a rendszeres testmozgás a hangulatingadozás és a hízás ellen. Akárcsak a kiegyensúlyozott étrend, ami rostban gazdag, cukorban, finomított szénhidrátban, sóban és telített zsírokban viszont szegény. Gyógynövényeket és nyugtató teákat is javasolt. Mondta, hogy súlyosabb esetben szóba jöhet hormonpótlás, ami a csontritkulás ellen is eredményes lehet. Hüvelyszárazságra pedig már rengeteg jó vízbázisú síkosító kapható. Végül beszélt arról, hogy a mindfulness és a kognitív terápia segíthet leküzdeni a szorongást és az önbizalomhiányt.

Ami az önbizalomhiányt illeti, saját tapasztalatom szerint a legjobb ellenszere egy odaadó társ, aki mindennap megerősít, hogy pont olyannak szeret, amilyen vagy. 

(Az írás eredetileg 2017. július 5-én jelent meg angolul egy brit napilapban.)

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Lego másképp
iskola, óvoda

Lego másképp

Gondoltál már arra, hogy amikor a gyerekek együtt legóznak milyen fejlesztő tevékenységet végeznek? Később a felnőttek több ezer dollárt költenek arra, hogy csapatépítés, stratégia alkotás vagy együttműködés fejlesztés tréningen alkalmazzák. Érdemes ki- és felhasználni a játékot, ami minden gyereknél megtalálható és szinte nincs olyan terület, amelynél ne lehetne használni ezeket a remek kis építőkockákat.

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek
határon túl

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek

Egy háromgyerekes amerikai anyuka összegyűjtötte a legfantáziadúsabb iskolai ebéd ötleteket. Mi meg lefordítottuk nektek és belinkeltük az eredeti oldalakat, hátha megkönnyítjük ezzel a mindennapi fejtörést.

Szabályok és Tiltások
ajánló

Szabályok és Tiltások

A fegyelmezés az egyik leginkább központi kérdés a gyereknevelésben. Mikor teszek jót? Ha eltiltom, megmondom, szabályozom vagy rávezetem? Úgy tűnik, hogy nagyon nincs meg a biztos válasz, leginkább talán helyzetek vannak, amikor próbálgatunk ezt-azt.

Összeszedtünk néhány példát, ötletet mit lehet alkalmazni. Vagy bejön vagy nem. De ettől is szép!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.