Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
határon túl

Kedves büdös, motiválatlan, lusta, mélabús és összezavarodott 14 éves fiúk mamája!

A nagy problémám az, hogy a 14 éves fiamat egyáltalán nem érdeklik az iskolai tanulmányok. Egyáltalán nem akar tanulni, nem akarja kijavítani a jegyeit, nem érdekli a jövője. A jegyei gyengék és néhány területen egyre rosszabbul teljesít, megbukik. Nem tesz egy ici-pici erőfeszítést sem, nagyon lusta. A saját szavaival élve, nem akar idegeskedni. És ráadásul nem képes megérteni, hogy milyen izzadságszaga van és hogy nem lehet mocskos ruhákban járni. Segítsen! És Maggie az alábbi tanácsot adta.

Sok éven át, mint középiskolai angoltanár és mint négy fiú szerencsés anyukája sokszor jutott el hozzám érintett anyukákon keresztül ez a 14 éves fiúkról szóló kétségbeesett segítségkérés.

A már fent említett aggodalmakon felül a feledékenység (a buszon laptoppal és telefonnal ott felejtett hátizsák), a megnövekedett szervezetlenség (ja, holnap témazárót írunk?), a motyogás, az egyszótagú válaszok (bármi), az állandó éhség (már megint üres a hűtő!), a furán működő péniszek (főleg reggel), mindenféle ürügy kitalálása a házimunka elkerülése érdekében, a bizarr, zilált ruhák szenvedélyes viselése (lehetőleg kilógó alsónadrággal).

Rengeteg kétségbeesett e-mailt kapok főleg anyukáktól, akik azt kérdezik, hogy mi történt az ő gyönyörűséges, kedves fiúkkal. Néhányan arra is szoktak gyanakodni, hogy a földönkívüliek elrabolták az ő drága fiacskájukat és kicserélték egy másik fiúra.

Sok szülő megkérdezi: Hol rontottam el? És hogyan tudnám helyrehozni? Aggódnak, hogy ha a fiúk nem szedi össze magát, elrontja az egész életét.

Ha képesek vagyunk megérteni, hogy a serdülőkor feladata – mind a fiúk, mind a lányok esetében – a gyerekből felnőtté válás, egy független, felelős felnőtté, aki képes megfelelő döntések meghozatalára, akkor értelmét fogjuk látni annak, hogy ebben az időszakban hibákat és meghökkentő dolgokat fognak csinálni a kamaszok, amit mind normálisnak kell tekintenünk.

Miért zaklatsz állandóan? – kérdezi a fiunk.

A világ egyik vezető szakértője kamasz fiúk témakörben, Michael Gurian úgy véli, hogy a fiúk és a férfiak különlegesen elszántak azokban a dolgokban, amiket elhatároznak. A megnyert versenyek, vagy az olyan feladatok elvégzése, kihívások leküzdése, amiket kitűztek célul, az önbecsülés érzését nyújtják számukra. Ha kicsi az esélye a nyerésnek vagy annak, hogy jól csináljanak valamit, akkor néhányan közülük kibúvót keresnek és elkerülik a helyzetet, mert nem szeretnék, ha az önbecsülésük csorbát szenvedne.

Sok 14 éves fiú csak lóg a suliban, nem fontos számára, hogy kitűnjön és mégis azért abban reménykedik, hogy nem bukik meg. Sokan azt a szintet szeretnék elérni, amit a legjobb osztálytársuk, de ez gyakran egyszerűen nem tűnik menő dolognak.

A fiúk és a férfiak többnyire egyszerre egyetlen dologra tudnak fókuszálni. Annyi minden történik egy időben: a test változik, a hormonok változnak, az agyi folyamatok is változnak, úgyhogy ez az időszak különösen nehéz a kamasz fiúk számára. Plusz ebben az időszakban ébred a szexuális vágy és tudatosság és mivel a pénisz a testen kívül található, így okozhat néhány kínos pillanatot a még éretlen, mindjárt felnőtté váló fiú számára.

Sok 14 éves fiú agyában ekkor történik a legnagyobb változás és azok, akiknek eddig is kihívás volt megtalálni a tejet a hűtőben, vagy a zoknit a fiókban, még feledékenyebbé válnak, ezért úgy érzik, még hasznavehetetlenebbek, még hülyébbek.

Egyre több kakaót isznak, becsempészik a szobájukba az egész dobozt és eldugják. Kellemetlen érzelmekkel küszködnek és úgy gondolják, hogy akkorát vágnak a falba, hogy kilyukad, amikor észreveszik, hogy a tesójuk megette az utolsó darab kekszet.

Ez nem szándékos! Nem előre kitervelt! Ez egy serdülő agyának a jelzései, ami éppen változáson megy keresztül. Az észlelt kudarc növekedésének pillanatában a fiúk egy hamis álarcot vesznek fel és elbújnak mögé, nemcsak azért, hogy megvédjék magukat a kaotikus világtól, hanem saját maguktól is.

A kamaszkor sokféle álarca

Sokféle álarc létezik; az okoskodó, a bohóc, a macsó, a zaklató, a menő srác, a félénk egérke, és ezek jól eltakarják a valós jellemet. Különösen az iskolában van szükségük ezekre az álarcokra, hiszen az egy háborús övezet – annyi szabály, rengeteg elvárás, különböző tanárok és osztályok és kihívást jelentő feladatok, amikkel nem biztos, hogy meg tudnak küzdeni.

Sok fiú fokozott szorongással küzd, és ezért vesz fel álarcot, abban a pillanatban, amikor egyértelművé válik, hogy olyan szituációba került, amiben könnyen sebezhető.

Az agyi változásokkal egyidőben megnövekedik a tesztoszteron- és a dopamintermelés. Ahhoz, hogy jól érezzék magukat, szórakozniuk kell, veszélyes dolgokat kell csinálniuk, félelmetes filmeket kell nézniük, olyan testmozgást kell űzniük, olyan játékokat kell játszaniuk, amit szeretnek.

Az unalom, a hatósági emberekkel való fenyegetés, a mozgás hiánya és ha arra kérik őket, hogy olyan dolgokat tegyenek, ami számukra nem fontos, gátolja az agy jó kémiai folyamatait.

Ha küszködsz a fiad számítógépesjáték függésével, tudd, hogy azzal kipipálod mindenfajta szenvedélyét, úgymint szórakozás, kockázatvállalás, győzelem, dopamintermelés, másokkal való játék, és olyan emberekkel levés, akik szeretik őt és megosztják a tapasztalataikat.

Rossz döntés

Szomorú statisztikák azt mutatják, hogy a serdülőkorú fiúk halálozási aránya 400%-kal nő köszönhetően a rossz és nem időben meghozott döntéseknek. A rossz döntéseknek köze van a nem megfelelő mennyiségű myelinhez (az idegsejteket körülvevő védőburok), aminek a mennyisége a korral növekszik. Sajnos a fiúk gyakran újra és újra ugyanazokat a hibákat követik el.

Sok pedagógus tanúja lesz ennek a frusztráló valóságnak. Jelentős mennyiségű myelinre van ahhoz szükség, hogy jó döntéseket hozzanak; hogy a jövőre vonatkozó terveket szőjenek; hogy motiváltak legyenek a tanulásban, különösen akkor, ha nem garantált a siker; hogy tanuljanak a hibáikból; hogy késleltessék a pillanatnyi sikerből származó jó érzést; hogy kordában tartsák az ingereiket – különösen akkor, amikor minél hangosabbat akarnak szellenteni az osztályban, vagy amikor empatikusnak kell lenniük a frusztrált mamájukkal – mindezek az agy végrehajtó funkcióját működtető résznek köszönhető, amelynek fejlődése a 20-as évek közepe felé fejeződik be.

Úgy gondolom, hogy a 14 éves fiúk rendelkeznek a legrosszabb impulzuskontrollal. Az osztálytársak közötti testi kapcsolatra való éhségüket igencsak véletlenszerűen választják meg – taszítják, lökik, ráülnek, megütik egymást – és csak nevetnek, ha megbüntetik őket, vagy ha megsérül a másik gyerek. Elég frusztráló lehet!

A barátok, osztálytársak közötti biológiai kapocs lehet a másiik tényezője annak, ami megmagyarázza a neandervölgyi viselkedés nagy részét, ami az osztálytermekben történik. Sok fiú kiált oda illetlen dolgokat az osztálytársának: „Nézd, erekciója van!”, „Jenny fingott egyet!” Nagyon fontos a fiúból férfivá váláshoz, hogy átéljék, hogy együtt röhög velük az egész osztály. Ez azt jelenti, hogy közéjük tartoznak, és számít a jelenlétük. Ezenkívül még néhány pozitív kémiai folyamatot is generál az agyban, ami segít nekik, hogy kevésbé legyenek agresszívak és mérgesek.

Nem szégyen!

A 14 év es fiúk érzelmileg sérülékenyek és ezt sok olyan viselkedési móddal fedik el, ami a mamájukat rendkívüli mértékben bosszantja. Egyszer dolgoztam egy fiúval, aki majdnem öngyilkos lett, miután egy pocsék értékelés miatt a mamája napokig nem beszélt vele. Azt hitte, hogy már nem szereti a mamája és nem akart élni a szeretete nélkül. A teljes kommunikáció megvonása a bosszúság női megnyilvánulása, amelyet a lányok, nők pontosan jól tudnak, hogy a férfiak nem tudnak elviselni.

Egy 16 éves fiú számára szintén majdnem véget ért a világ, amikor is a mamája azt szerette volna, hogy matematikát és tudományokat tanuljon, miközben ő zenét és képzőművészetet szeretett volna. Azt mondta az anyukája, hogy nem fogja tudni eltartani magát, nem lesz sikeres, ha művészetből akar megélni. Inkább meg szeretett volna halni, mint hogy csalódást okozzon az anyjának. Szerencsére, ez az ügy happy enddel ért véget.

A 14 éves fiaink büdösek, motiválatlanok, lusták, mélabúsak, zavarodottak de mindezekkel egyidőben rémültek, szomorúak, érzelmileg sérülékenyek és jól akarják érezni magukat. Hihetetlenül fontos számukra a mamájukkal való feltétel nélküli meleg, szeretetteljes kapcsolat.

Az alábbiakat javaslom a totálisan csalódott és frusztrált mamáknak:

1. Megkönnyebbülhetsz és lazíts, ez csak ideiglenes, el fog múlni!

2. Nyugtasd meg a fiadat, hogy javulni fog a memóriája!

3. Kevesebb szóval fejezd ki magad, amikor emlékeztetni akarod valamire – használj post-it-et, küldj sms-t, vagy messenger üzenetet!

4. Rengeteg finom és tápláló ételt készíts neki, így a hangulatát és a testét is karban tudod tartani!

5. Legyen naprakész kapcsolatod a tanáraival!

6. Hagyjad, hogy rosszul teljesítsen az iskolában, így megérzi milyen is az!

7. Tudd, hogy 14 éves csak egyszer lesz az ember!

8. Segíts neki jó baráttá válni, a jó barátok rendkívül fontosak!

9. Emlékeztesd a fiadat, hogy minden döntésnek van következménye!

10. Hívd fel a figyelmét, hogy a gyengébb agyi működés nem az ő hibája!

11. Óvd a fiadat azoktól az emberektől, akik szóban vagy tettekkel megszégyenítik!

12. Tudd, hogy a fiad a felvett álarc ellenére is érzelmileg rendkívül sebezhető!

13. Legyél lelkitámasza a fiad barátainak és kérd ugyanezt a barátok szüleitől!

14. Akkor is feltétel nélkül szeresd, amikor elbaltázott valamit!

15. Vond felelősségre, amikor elbaltázott valamit!

16. Legyen körülvéve csodálatos férfiakkal (apa, tanár, edző)!

17. Ne felejtsd el, hogy a kamaszfiúk szép lassan férfiak lesznek!

18. Sok fiúnak már más kihívások kellenek, de mindeközben változik az agy, a hormonok, a test.

19. Írj neki „mama-feljegyzéseket”, különösen akkor, amikor elbaltázott valamit. Tudnia kell, hogy ő jó ember és te tudod, hogy csodálatos felnőtté fog válni.

20. Segíts számára találni valami érdekes elfoglaltságot – ami a hálószobáján kívül van!

Szerencsére a 14 éves fiúk egyszer 14 évesek, és ahogy telik az idő, egyre érettebbekké és jobbá válnak, már tudják irányítani az agyukat, hormonjaikat, testüket. Ha 14 évesen szelíden tudjuk őket szeretni, örökké meg fogják hálálni.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
A rossz gyerek
iskola, óvoda

A rossz gyerek

Az osztályban van egy rossz gyerek. Mindenki szerint rossz. Piszkálja a gyerekeket, belerúg a lányokba, zavarja az órát.

Képzeletbeli történet!

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Öt gyerek anyjának lenni
határon túl

Öt gyerek anyjának lenni

Egy barátnőm barátnője külföldön él a családjával. Öt gyermeke van, és azt hiszem azt csak Ő tudja, hogy ez mit jelent. De akármit is jelentsen, egy biztos, hogy ő ezt élvezi. Ezt onnan tudom, hogy a barátnőm egy ideje meséli, hogy Joli – ő a bizonyos – a facebookon kis posztokban megosztja a családja történeteit. Szórakoztató és tanulságos, néha könnyeket csal a szemébe, néha pedig elgondolkodtató. Egy biztos, hogy mindarról sajátos képe van, és sok gyereken kipróbált tapasztalata, amivel mi is szembesülünk a hétköznapjainkban. És akkor arra kértük Jolit, hogy néhány történetét mesélje el itt is.

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?
ajánló

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?

Bevallom, én soha. Ahogy a fénysebességről sem nagyon jut eszembe és az univerzum bár időnként szóba kerül, nagyon sokat nem tudok róla. Ezért is álltam kicsit értetlenül a mini sorozat előtt, amit ma ajánlok nektek. Mert hogy ezek a mesekönyvek erről szólnak. És aztán a szerző, Farkas Robi olyan jó kis válaszokat adott a kérdéseimre, hogy elkezdett érdekelni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.