Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
ajánló

Tündér Lalát mindenkinek!

Elfogult vagyok… fogalmam sincs hányszor olvastam el a Tündér Lalát, ráadásul hangoskönyvben is végig hallgattam párszor (Für Anikó, nagyszerűen olvassa fel!). Nehezen vártam ki, hogy a nagyfiamnak is felolvashassam, bár tartottam tőle, hogy kissé korai (majd csak decemberben lesz hatéves). De ha nem lenne túl szirupos, azt mondanám ebben a könyvben bármely korosztály (gyerek is, felnőtt is) megtalálhatja azt a témát, ami neki való.

Összeírtam néhány gondolatot, mi mindenről lehet beszélgetni a történethez kapcsolódóan (igyekszem úgy felvetni a kapcsolódó témákat, hogy minél kevesebbet áruljak el a történetből):

1. Anya – gyerek kapcsolat: Leventét most éppen az a szál fogta meg: mi mindent megtesz egy anya (ez esetben Írisz királynő) a gyermekéért.

2. Kitüntetett gyerek: Melyik gyerek ne álmodozna arról, milyen lehet palotában élni az uralkodó gyermekeként. Szabó Magda könyve finoman, mégis egyértelműen mutatja be, hogy nem minden arany, ami fénylik.

3. Örökbefogadás: Lalát nem Írisz szülte, hanem ajándékba kapta a csoda fügefától. Lalának ugyan nem kell beilleszkednie egy családba, de azzal hogy például különleges családi helyzete miatt (is) más mint a többiek, lépten-nyomon találkozik.

4. Csonka család: Lala apa nélkül cseperedik, így is született. Én kifejezetten örültem, hogy nem arról olvastam, mindig is hiányzott neki egy apa, hiszen sosem volt, miért is hiányozna? Ugyanakkor abban a pillanatban, amikor a kisfiú által szeretett Amalfi kapitány, mint lehetséges apa, tűnik fel Lala életében, megjelenik ez a hiányérzet (és azonnal el is múlik, mikor a Lala által nem kedvelt Áterpáter tölti be az apaszerepet).

5. Érdek vagy értékalapú kapcsolatok: Írisz királynőnek a regényben két kérője is akad: Amalfi kaptány és Áterpáter a varázsló. Jókat lehet beszélgetni arról, hogy melyik vőlegényt mi motiválja, hogy Írisz a felesége legyen.

6. Halandóság: A regényben többször megjelenik a halál (az író – a tündérek barátja meghal, Beáta árva gyermek, Lala is sokat gondolkodik az emberek életén), az elmúlás gondolata. Azt gondolom, hogy egy kisgyerek – szerencsés esetben – éppen annyira nehezen képzeli el a halandóságot, ahogyan a halhatatlan tündérek. Ugyanakkor mégis sok gyerek gondolkodik a halálon.

7. Emberek és állatok kapcsolata: A regényben visszatérő „probléma”, hogy az emberek „piszkálják” az állatokat, megeszik, fogságban tartják őket, nem tisztelik az állatok életét. Ehhez kapcsolódva beszélgethetünk arról, milyen táplálkozási szokások vannak, de arról is, hogy vannak hús- és növényevő állatok stb.

8. Másság elfogadása: Lala más. Nekem nagyon tetszett, hogy Lala másságának felismerése és elfogadása nagyon „életszerű”. Egyáltalán nem könnyű a környezetének (különösen az édesanyjának), de minden szereplő próbál ezzel megküzdeni a maga szintjén.

9. Államhatalom és tudomány kapcsolata: Érdekes államhatalmi berendezkedése van Tündérországnak: az államhatalmat az uralkodó, az oktatásért felelős tündér, a főjogász tündér és a legfőbb varázsló (aki mindig a legnagyobb tudós) a szövetségesekkel együtt gyakorolja, az uralkodó vezetésével. Ezzel összehasonlíthatjuk akár a saját országunk, vagy más királyságok működését is. Megvizsgálhatjuk máshol (nem a mesében…) milyen a hatalom és a tudomány kapcsolata.

10. Törvények betartása: A regény egyik fontos üzenete, hogy a törvények mindenkire (még az uralkodóra is) egyformán vonatkoznak.

11. Munka – pénz – gazdagság kapcsolata: Fontos kérdéseket feszegethetünk, ha a regény kapcsán beszélgetünk arról, hogy mi a munka értéke, mi a pénz, mi a gazdagság. Kinek mi jelent értéket (kincset), és rácsodálkozhatunk arra is, hogy a meglévő gazdagság mulandó.

12. Száműzés, menekülés: Gigi száműzése kapcsán a gyerekek világához is közelebb kerül, hogy milyen lehet idegenként, a saját országunktól, a saját kultúránktól távol, egymagunk boldogulni.

Én tehát azt mondom, aki még nem olvasta, olvassa el a Tündér Lalát (az sem ördögtől való gondolat, ha mi szülők olvassuk fel esténként a regényt, akár a nagyobb gyerekeknek is.)

Ha elolvasnátok a Tündér Lalát, de még nincs a könyvespolcotokon, akkor meg tudodjátok vásárolni a Móra Kiadó webshopjában: http://www.mora.hu/konyv/tunder-lala, vagy a nemrég nyílt mintaboltban, amit a Jókai utca 6-ban találtok. Az újdonságokról pedig itt tájékozódhattok: https://www.facebook.com/mora.rajongo/?fref=ts

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?
iskola, óvoda

Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?

Mindenki ért a gyerekneveléshez. Mindenki vagy nevelt, vagy nevel vagy őt nevelték, de bármilyen vonatkozásban is találkozik a neveléssel, szakértővé válik. A saját élmény, az otthonról hozott hagyomány és tapasztalat erősebb bármilyen szakszerű megnyilatkozásnál, sőt akár ellentétes állásfoglalásként is megél egymás mellett.

 

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Lehet egy kérdéssel több?
határon túl

Lehet egy kérdéssel több?

Bennem megfogalmazódott vagy száz, amit fel kellett volna anno a fehér habos helyett a halványzöld, gyöngyös gallérúban, mert az én koromhoz (26) , az én helyzetemben... A kétéves lányom ordibált a szertartás alatt, hogy APA KOPASZ, jelzem legalább nem a császárról és a meztelenségről szólt az ének, de egyszerűen azóta is bánom, hogy ha már egyszer jelmezt húztam, - egyáltalán minek kell az a jelmez? - akkor miért nem lehetett 1000%osan. Szóval a kérdéseket miért nem tettem fel előtte, vagy közvetlen utána, vagy az eltelt húsz év során, és akkor most nem érezném úgy magam, mint a fuldokló, mikor a jószándékú segítők első lépésként bedugaszolják a végső menedék nádszálat a szájában.

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat
ajánló

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat

Bevallom, fejben jobban főzök. Meg ízlelni is jobban szeretek. Szóval sosem voltam az a tudatos kitchen women. Mégis, most amellett kampányolok, hogy főzzetek a gyerekeitekkel, meg nélkülük is sokat, mert az élet olyan területeit nyitja meg, amire nagyon kevés időnk jut!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.