Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
határon túl

A közösségi média szabályai, amit a tinik hoznak

A digitális korszakban felnőni egy olyan kihívás, amire tökéletesen igaz a bikini-szabály. „Csak akkor posztolj fürdőruhás képet, ha a testvéreddel, vagy a családoddal pózolsz rajta.” – mondta egy általános iskolás lány, aki részt vett egy, a digitális médiáról szóló fókuszcsoportban. Más szóval, ne akarj szexin kinézni, és akkor minden rendben lesz a társaid szemében. 

Középiskolára ezek a szabályok megváltoznak. Ebben az életszakaszban egy bikinis kép gyakran el is fogadható, bizonyos körökben még a pozitív testképet is jelenti.

Devorah Heitner, oktatási tanácsadó digitális médiáról szóló workshop-okat vezetett Amerika szerte és meglepő kép tárult elé az általános- és középiskolás diákok rejtett világáról. Bár a szülők néha bevezetnek bizonyos szabályokat a közösségi média használatával kapcsolatban, de a legfontosabb szabályok azok, amiket a gyerekek saját maguk hoznak.

És ezek a gyakran kimondatlan szabályok szédítőek.

A lányok szexik szeretnének lenni, de nem túl szexik. „Gondold végig, melyik nyaralós fotódat posztolod, hogy ne tűnj hencegőnek. Rendben van, ha kiteszel képeket, ahol szórakozol, de ne sokat.”

Az egyik fókuszcsoportot 7.-es, gazdag külvárosi lányok alkották, mindegyikük lelkes Instagram és Snapchat felhasználó volt. Nyilvánvaló volt, hogy megértették az általuk posztolt képen szereplő személy megjelenésének dinamikáját. És egyértelmű volt, hogy a képek posztolásával kapcsolatban világos szabályrendszert állítottak fel. Kiváltságos társadalmi és gazdasági helyzetük tudatában, arról beszéltek, hogy miért nincs rendben, ha egy menő szállodában töltött vakációról tesznek fel képet, mint, ahogy ezt tette az egyik osztálytársuk. Mint sok kimondatlan társadalmi szabály, ez is élénken élt a lányok tudatában annak köszönhetően, hogy azt egyikük megszegte. Egy iskolai projekt részeként a lány kitett egy külföldi üdülőhelyen készült fotót. Az osztálytársak úgy gondolták, hogy ez a kérkedés egy meggondolatlan formája. Elmesélték, hogy voltak gyerekek, akik sokkal menőbb helyeken voltak, sokkal klasszabb szállodákban, mégsem posztolták ki, mert nem akartak hencegni vele.

Ugyanezek a lányok, az egyik társukról azt mondták, hogy túl szexi képet tett ki, amire ráadásul még a szülei is bátorították. Néhányan azt állították, hogy az anyukájuk nem engedi, hogy bizonyos lányokkal lógjanak, mert túl szexinek találják őket.

A középiskola különösen bonyolult időszak a lányok számára. Kísérleteznek a társadalmi identitásukkal, még akkor is, ha a digitális világban való folyamatos jelenlétük fokozza a részletekbe menő önvizsgálatot. Sokan szépnek és csinosnak szeretnének látszani (bizonyos szempontból szexinek), de egyben ártatlannak és helyesnek is. Ez egy szinte lehetetlen egyensúlyi játék. A szülők abban segíthetnek, hogy alternatívákat javasolhatnak a bikinis kép posztolása helyett.

Egy másik 7. osztályos csoport (különböző neműek és társadalmi, gazdasági helyzetűek) elmondta az általuk felállított szabályt, az egy eseményen készült képek darabszámának posztolásáról. 1-3 kép posztolása rendben van, de egyetértettek azzal, hogy „rettentő utálatos” dolog, amikor „felrobban a telefonjuk” azért, mert valaki elárasztja képekkel a közösségi média oldalait. Az ilyen típusú képek a kirekesztés érzéséhez is vezethetnek. „Képzeld el, hogy mit érzel, amikor valós időben megnézel az Insta-n vagy a Snapchat-en egy éppen zajló party-t, amire te nem vagy meghívva.” Az érzés pusztító lehet egy tini számára. A hetedikesek azt mondták, hogy ez rendszeresen előfordul és rettenetesen nehéz vele mit kezdeni.

Az életüket folyamatosan a képernyőn élik, így még a jószándékú tinik számára is kihívás, hogy elkerüljék egyes társaik kirekesztését. A „szabály” az, hogy „jobb nem hazudni, vagy kifogást keresni”, ha az egyik barátoddal vagy éppen és a másik is szeretne veletek lenni. Jobb őszintének lenni és azt mondani „vannak terveim”, mint hazudni és azt mondani, hogy „túl sok házi feladatom van”, aztán meg megosztani egy képet, amin a másik barátoddal vagy.

A szülők gyakran úgy érzik, hogy a gyerekeik okostelefonja ajtó egy másik világba, amiről ők szinte semmit nem tudnak. Egy decemberben publikált tanulmány szerint a megkérdezett szülők kevesebb, mint a fele beszélget rendszeresen a gyerekével a közösségi oldalakon való jelenlétéről.

Jó, ha tisztában vannak azzal a szülők, hogy a gyerekeik saját maguk kreálnak a közösségi média használatára vonatkozó szabályokat. Tessék megkérdezni őket! Mi az, amit szerintetek oké posztolni? És mi az, ami túlmegy egy határon? Ugyanazok a szabályok vonatkoznak a fiúkra, mint a lányokra? Miért vagy miért nem? Mutatnál nekem egy „jó” posztot és egy „rosszat”? Van olyan, amikor már idegesít az Insta vagy a Snapchat? És olyankor le tudod tenni? Hogyan szoktatok csoportban chat-elni? Szerinted mindenki számára jó a közösségi média?

Egy, a múlt nyáron közzétett tanulmányban, a University of California kutatói úgy találták, hogy a tinédzserek agyában lévő örömközpontok úgy reagálnak az Instagram-on szerzett like-okra, mint amikor a szexre, vagy a pénzre gondolnak. Úgyhogy, amikor a szülők megtanítják a gyerekeiknek, hogyan kell önkontrollt gyakorolniuk, bizony már gondolniuk kell arra is, hogy elmagyarázzák nekik, nem múlik semmi a like-ok számán.

Bizonyára egyikünk sem szeretné, hogy a gyereke végzetes hibát kövessen el a virtuális térben: ne írogasson aljas dolgokat egy csoportos chat-ben, nem posztoljon túl-szexi képet, vagy ne továbbítsa másét. A Pew Research Center felmérése szerint, a tizenévesek 24%-a „szinte folyamatosan” online van, ezért nagyon fontos, hogy jól tudják kezelni a helyzetet.

Megfogalmaztatni a gyerekekkel a kimondatlan szabályokat lehet az első lépés ahhoz, hogy jobban megértsék a társaikat. Amikor megfigyeljük a gyerekeinket, hogy milyen szigorúan ítélik meg azon társaikat, akik máshogy viszonyulnak a közösségi médiához, mint ők, tegyük félre az világukra vonatkozó ítéleteinket és inkább segítsük őket empatikusan elfogadni társaik véleményét.

Forrás: https://www.nytimes.com/2017/01/05/well/family/the-unspoken-rules-kids-create-for-instagram.html?smid=fb-share

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Fejlesszünk érintéssel!
iskola, óvoda

Fejlesszünk érintéssel!

A kisiskolások között egyre gyakrabban találkozunk iskolai, tanulási nehézséggel. Később aztán nehezen tudjuk behozni a lemaradást. A megváltozott életmódunk miatt kimarad számos olyan tevékenység, élmény, történés, ami fejleszti, felkészíti a testünket és az agyunkat a tanulásra. Az egyik ilyen fontos terület a taktilis rendszer, amely az érintés és bőrérzékelés, ingerlés segítségével készít fel bennünket például a finommotorikai feladatokra, azaz például az írásra.

3 aranyos módja, hogyan ösztönözheted a gyerekedet, hogy jobb legyen
interjúk

3 aranyos módja, hogyan ösztönözheted a gyerekedet, hogy jobb legyen

Több tanulmány is kimutatta, hogy a meleg, szeretetteljes szülő-gyerek kapcsolat összefüggésben van a jobb önértékeléssel, a jobb szülő-gyerek kommunikációval, a jobb tanulmányi eredménnyel és a kevesebb pszichológiai és viselkedési zavarral.

4 kérdés azokhoz a gyerekekhez, akik félnek új dolgokat kipróbálni
határon túl

4 kérdés azokhoz a gyerekekhez, akik félnek új dolgokat kipróbálni

Az egyik leggyakoribb félelem, amivel a gyerekek szembesülnek, az új dolgok kipróbálása, az új szituációkban való helytállás. A bizonytalanság és az félelem bénító tud lenni. És ha ezt nem győzzük le gyerekkorunkban, élethossziglan kísérthet. Forrás: seangrover.com

Busójárás kisgyerekekkel
ajánló

Busójárás kisgyerekekkel

Egy ideje már szerepelt a családi bakancslistán, hogy egyszer mi is megnézzük Mohácson a busójárást. Kicsi gyerekeink vannak, szóval tartottunk a rendezvénytől (hatalmas tömeg, hangos, ijesztő jelmezbe bújt emberek), ráadásul szállást sem könnyű ilyenkor találni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.