Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
határon túl

A fizikai és verbális bántalmazáson kívül létezik társadalmi bántalmazás is, ami komoly negatív hatással jár

A bántalmazás világszerte problémát jelent az iskolák számára. Egy viszonylag gyakori viselkedési formáról beszélünk, de sajnos, nehéz megjósolni a bántalmazott diákok számát, mivel különböző módon történik a bullying mérése. Egy 2014-es tanulmány arra mutatott rá, hogy a gyerekek 35%-a valamilyen módon részese volt zaklatásnak. Ez azt jelenti, hogy egy 30 fős osztályból 10 tanuló megfélemlítés áldozata lesz. A Childline (gyerekek számára létesített, Nagy-Britanniában ingyenesen elérhető segélyvonal) szerint a bántalmazás az első három probléma között szerepel, ami miatt kapcsolatba lépnek velük a gyerekek. 

A zaklatás egy olyan szándékos, káros viselkedés, amit rendszeresen követnek el. Az ismétlődő mivolta különbözteti meg a zaklatásokat, a fiatalok közötti konfliktus vagy agresszió más formáitól. A megfélemlítésnek 4 fő típusa létezik: fizikai, szóbeli, cyber és kapcsolati (társadalmi). A kapcsolati vagy társadalmi talán a legkevésbé ismert, de a leggyakoribb zaklatási forma. És károsítóbb hatással van az egyénre, mint a többi, jól ismert formái. A társadalmi zaklatás tönkreteszi az egyén társas kapcsolatait és társadalmi státuszát. Magában foglalja a társadalmi kirekesztést is: nem hívják meg a társukat a közös eseményekre, vagy pl. pletykákat és kínos információkat terjesztenek.

Ezt a zaklatási formát néha indirekt, szociális, vagy érzelmi megfélemlítésnek is nevezik. Bár lehetnek apró különbségek, összességében azonos típusú zaklatási formára utalnak.

A bántalmazás és az egészség

Az 1970-es évek óta, amikor is Dan Olweus pszichológus először kijelölte a bántalmazás kutatási területét, rengeteg bizonyíték látott világot arról, hogy az iskolai bántalmazás milyen komoly károsító hatással jár.

A megfélemlítés káros következményeit az egész világon azonosították. A longitudinális kutatás kimutatta, hogy a gyerekkori zaklatás hatásai a felnőtteknél depresszió és szorongás formájában jelennek meg. Leggyakrabban a zaklatott egyénre koncentrálunk, de a kutatásból kiderült, hogy a zaklatóknál nagyobb valószínűséggel jelennek meg negatív következmények a későbbiekben.

A cyberbullying (számítógépes zaklatás) kivételével, a zaklatás különböző típusait együtt vizsgálják. Ez a fajta megfélemlítés az utóbbi 1-2 évtized szüleménye, amelynek nagy figyelmet szentelnek a kutatók, hogy megállapítsák, miként különbözik a zaklatás régóta ismert fajtáitól.

Kayleigh Chester, a cikk szerzője (University of Hertfordshire, Nagy-Britannia) kutatása során kizárólag a kapcsolati zaklatásra összpontosít. Nagyon kevés kutatás létezik, ami kifejezetten ezt a területet vizsgálja. Legtöbbször a 4 típust együtt kezelik. A Chester által tanulmányozott megfélemlítési forma több figyelmet igényelne, mivel nem tudatosult és ezért kevésbé aggódunk az e fajta zaklatás miatt. A nemrégiben közzétett kutatási eredmények rávilágítanak a társadalmi zaklatás káros hatásaira, amik túlmutatnak a fizikai és verbális bullying hatásain. 5335 11, 13 és 15 éves diákokból álló, tanórán elvégzett, névtelen felmérés adatait elemezték. A felmérésben számos kérdést tettek fel a fiataloknak, ami a zaklatást és különösképpen a társadalmi zaklatást illette. Legfőképpen arra voltak a kutatók kíváncsiak, hogy mi az összefüggés a társadalmi zaklatás és az egészséggel kapcsolatos életminőség között, figyelembe véve a fizikai és szóbeli zaklatást is. Az egészséggel kapcsolatos életminőség a fiatalok jólétét jelenti, ami magába foglalja a fizikai, érzelmi, társadalmi és magatartási viselkedésüket. Ez összhangban van a WHO által, az egészség jelentésének meghatározásával, ami kimondja, az egészség nem egyenlő a betegség hiányával.

A kutatás megállapította, hogy a társadalmi zaklatás együtt jár az alacsonyabb egészségi életminőséggel és úgy tűnik, nagyobb negatív befolyással bír, mint a fizikai, illetve verbális zaklatás. Közel kétszerese a verbális zaklatásnak. A megállapítások mind a fiúk, mind pedig a lányok esetében egyforma mértékben jelentkeztek.

Hogyan ismerjük fel?

Hosszú utat tettünk meg azóta, amióta tudjuk, hogy az iskolai zaklatás a mindennapok részévé vált. Egyre több olyan szervezet létezik, amelyek mind a bántalmazott gyerekeknek, mind pedig a szüleiknek támogatást tud nyújtani, illetve az iskoláknak tanácsot tud adni. Ámbár úgy tűnik a tanárok kevésbé törődnek és kevésbé avatkoznak be a társadalmi zaklatás jelenségébe, miközben a szülők a társadalmi kirekesztést nem is tekintik zaklatásnak. Fontos, hogy az iskolák zaklatás elleni politikájukba belefoglalják a társadalmi zaklatást is, a bullying hagyományos formáival együtt. Valóban átfedés van a 4 típus között, de nagyon fontos, hogy a kapcsolati zaklatás ugyanolyan figyelmet kapjon, mint a másik három. A kapcsolati zaklatást természeténél fogva nehéz beazonosítani. Erre a fajta zaklatási formára való figyelemfelhívás fontos része a viselkedési beavatkozások kifejlesztésének.

https://theconversation.com/bullying-isnt-just-verbal-or-physical-it-can-also-be-social-and-this-can-have-the-worst-effects-87819

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Ádéhádést csinálunk a gyerekekből
iskola, óvoda

Ádéhádést csinálunk a gyerekekből

Mindannyiunk rettegett jelensége a túlmozgásos, figyelmetlen, lenyugtathatatlan, örökmozgó, rosszgyerek. (ADHD, már a kicsik is így azonosítják magukat, egymást.) Akivel semmire sem megyünk, nincs rá időnk, nincs rá energiánk, a fejünkre nőnek és kudarc a felnőttek számára.

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Kaleidoszkóp.. nekem ilyen a karácsony
határon túl

Kaleidoszkóp.. nekem ilyen a karácsony

Az üveggömbök és a gyertyák fényében előjönnek régi képek. Az első adventi kalendárium. 24 számozott lap, a hatodikon Mikulás, az utolsón fenyő, és minden nap letéptünk egyet. Rajzzal. Eleinte anyám rajza, később a saját girbegurba számaink… a várakozás gyötrelmes gyönyöre.

 

Az ünnep feladata
ajánló

Az ünnep feladata

Az ünnepnek is van ám feladata! Nem csak úgy jön el! Néhány rendkívül fontos tudást hordoz magában! A következő hetekben ezeket kell megtenni ahhoz, hogy sikerrel zárjátok a téli szünetet, ezzel az évet is!
Lehet készíteni check list-et, mindet pipálni, így garantáltan nem marad ki egyetlen fontos elem sem!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.