Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
interjúk

3 aranyos módja, hogyan ösztönözheted a gyerekedet, hogy jobb legyen

Több tanulmány is kimutatta, hogy a meleg, szeretetteljes szülő-gyerek kapcsolat összefüggésben van a jobb önértékeléssel, a jobb szülő-gyerek kommunikációval, a jobb tanulmányi eredménnyel és a kevesebb pszichológiai és viselkedési zavarral.

Az egyik módja, hogy felépítsük ezt a meleg, szeretetteljes légkört, hogy elismerjük azokat a pozitív dolgokat, amiket nap, mint nap tesznek a gyerekek. A pozitív megerősítés elősegíti a belső motiváció kialakulását, éppen ezért keresni fogja a számára kellemes közérzetet nyújtó tevékenységeket (a negatív viselkedés következményeinek elkerülése helyett).

A pozitív megerősítés akkor működik a legjobban, ha:

1. nem fókuszálsz a negatív dolgokra, sőt néha úgy döntesz, hogy nem is veszed észre a negatív viselkedést (pláne ne részesítsd következetesen negatív figyelmeztetésben)

2. személyre szabott elismeréseket mondasz (pl. ahelyett, hogy azt mondanád, hogy „de jó fej vagy”, mondd azt, hogy „annyira kedves vagy, hogy megosztottad a sajtrudadat az öcséddel”)

3. és a lehető legrövidebb időn belül elismerd a cselekvését (közvetlenül a történtek után, de lehetőleg még az nap)

A negatív ítéletek még ha egyenlő intenzitásúak is, mint a semleges, vagy pozitív elismerések, akkor is nagyobb hatással vannak az érzelmekre és az agyi folyamatokra. Ez a tényező különösen megnehezíti a szülők fókuszálást a jó dolgokra, miközben rossz dolgok is történnek.

A szakemberek azt javasolják, hogy az lenne az elérendő cél, hogy minden egyes negatív észrevételre 5 pozitív jusson, ami mindenképpen javítaná a család dinamikáját. Az egyértelmű célkitűzések és az egyszerű mindennapi rutinok sokkal könnyebbé teszik azt, hogy arra ösztönözhessük a gyereket, hogy jó legyen.

1. Post-it cetlik

Írd le gyerekspecifikusan egy post-it cetlire a pozitív viselkedését és tedd a párnájára, az uzsonnás dobozára vagy a fürdőszobai tükörre.

2. Vacsora vagy lefekvéskori családi beszélgetés

Használjátok ki a vacsora vagy a lefekvés idejét arra, hogy létrehozzatok egy értékes szertartást. Emeljetek ki 2, 3 pozitív dolgot minden egyes gyereknél, amit aznap tett.

  • „Jár egy nagy ölelés Sárinak, mert ma reggel, amikor felkelt, csendben könyvet lapozgatott az ágyában és nem ébresztette fel a többieket.”
  • „Jár egy nagy ölelés Tominak, aki ma segített apának ellapátolni a havat, így könnyen ki tudtunk állni az autóval.”
  • „Jár egy nagy ölelés Panninak, aki a megosztotta a szülinapjára kapott játékát az öccsével.”

3. Időben

  • „Köszönöm, hogy segítettél megteríteni, így sokkal hamarabb tudtunk leülni vacsorázni.”
  • „Láttam, milyen igazságos voltál ma focizás közben a barátoddal. Amikor azt mondta, hogy még nem állt készen, megengedted neki, hogy újból megpróbálja.”
  • „Ma reggel olyan gyorsan elkészültél! Már 7 előtt rajtad volt a kabátod és a cipőd.”

És íme, még egy bónusz azért, mert a pozitív dolgokra fókuszálsz. Ezáltal, ti szülők is boldogabbnak érezhetitek magatokat.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?
iskola, óvoda

Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?

Minden gyereknél eljön a nap, amikor könyörögni kell, hogy tegyen maga után rendet. Hogy legyen figyelemmel a környezetére, hogy uralkodjon a káoszon. És van, hogy erre hiába kérjük, aztán feladjuk. De miért is kell ragaszkodnunk a rendhez? Miért nem hagyhatjuk rájuk, milyen állapotban van a szobájuk?

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.