Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
interjúk

3 aranyos módja, hogyan ösztönözheted a gyerekedet, hogy jobb legyen

Több tanulmány is kimutatta, hogy a meleg, szeretetteljes szülő-gyerek kapcsolat összefüggésben van a jobb önértékeléssel, a jobb szülő-gyerek kommunikációval, a jobb tanulmányi eredménnyel és a kevesebb pszichológiai és viselkedési zavarral.

Az egyik módja, hogy felépítsük ezt a meleg, szeretetteljes légkört, hogy elismerjük azokat a pozitív dolgokat, amiket nap, mint nap tesznek a gyerekek. A pozitív megerősítés elősegíti a belső motiváció kialakulását, éppen ezért keresni fogja a számára kellemes közérzetet nyújtó tevékenységeket (a negatív viselkedés következményeinek elkerülése helyett).

A pozitív megerősítés akkor működik a legjobban, ha:

1. nem fókuszálsz a negatív dolgokra, sőt néha úgy döntesz, hogy nem is veszed észre a negatív viselkedést (pláne ne részesítsd következetesen negatív figyelmeztetésben)

2. személyre szabott elismeréseket mondasz (pl. ahelyett, hogy azt mondanád, hogy „de jó fej vagy”, mondd azt, hogy „annyira kedves vagy, hogy megosztottad a sajtrudadat az öcséddel”)

3. és a lehető legrövidebb időn belül elismerd a cselekvését (közvetlenül a történtek után, de lehetőleg még az nap)

A negatív ítéletek még ha egyenlő intenzitásúak is, mint a semleges, vagy pozitív elismerések, akkor is nagyobb hatással vannak az érzelmekre és az agyi folyamatokra. Ez a tényező különösen megnehezíti a szülők fókuszálást a jó dolgokra, miközben rossz dolgok is történnek.

A szakemberek azt javasolják, hogy az lenne az elérendő cél, hogy minden egyes negatív észrevételre 5 pozitív jusson, ami mindenképpen javítaná a család dinamikáját. Az egyértelmű célkitűzések és az egyszerű mindennapi rutinok sokkal könnyebbé teszik azt, hogy arra ösztönözhessük a gyereket, hogy jó legyen.

1. Post-it cetlik

Írd le gyerekspecifikusan egy post-it cetlire a pozitív viselkedését és tedd a párnájára, az uzsonnás dobozára vagy a fürdőszobai tükörre.

2. Vacsora vagy lefekvéskori családi beszélgetés

Használjátok ki a vacsora vagy a lefekvés idejét arra, hogy létrehozzatok egy értékes szertartást. Emeljetek ki 2, 3 pozitív dolgot minden egyes gyereknél, amit aznap tett.

  • „Jár egy nagy ölelés Sárinak, mert ma reggel, amikor felkelt, csendben könyvet lapozgatott az ágyában és nem ébresztette fel a többieket.”
  • „Jár egy nagy ölelés Tominak, aki ma segített apának ellapátolni a havat, így könnyen ki tudtunk állni az autóval.”
  • „Jár egy nagy ölelés Panninak, aki a megosztotta a szülinapjára kapott játékát az öccsével.”

3. Időben

  • „Köszönöm, hogy segítettél megteríteni, így sokkal hamarabb tudtunk leülni vacsorázni.”
  • „Láttam, milyen igazságos voltál ma focizás közben a barátoddal. Amikor azt mondta, hogy még nem állt készen, megengedted neki, hogy újból megpróbálja.”
  • „Ma reggel olyan gyorsan elkészültél! Már 7 előtt rajtad volt a kabátod és a cipőd.”

És íme, még egy bónusz azért, mert a pozitív dolgokra fókuszálsz. Ezáltal, ti szülők is boldogabbnak érezhetitek magatokat.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Gyerekektől távol
iskola, óvoda

Gyerekektől távol

A kikapcsolódás, feltöltődés és pihenés mindenkinek jár. Mindenkinek egyformán szüksége van rá, még ha bizonyos élethelyzetekben hajlamosak is az emberek ezt megtagadni maguktól. Például amikor gyermekük születik. Nem önsanyargatásból. Egyszerű törvényszerűség, hogy a szülők, úgy vannak kódolva, hogy képesek legyenek saját igényeik elé helyezni csemetéikét. Ami rendben is van és kifejezetten praktikus működés, egy bizonyos határig.

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk
határon túl

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk

A szülő dolga a tanítás. Az életre való felkészítés. Segítenünk kell eligazodni az élet bonyolult és szövevényes rendszerében, tapasztalatainkkal praktikus és kivitelezhető megoldásokat kell átadnunk. De gondolunk-e arra, ahogy mi mit tanulunk mindeközben?

Üdvözlégy Mária, malaccal teljes…
ajánló

Üdvözlégy Mária, malaccal teljes…

Rögtön az elején muszáj leszögeznem, hogy a cím nem az én ötletem, és semmilyen bántó szándék nincs benne. Viviane Villamont Kisdarázs című könyvében (amelynek az elolvasását szívből ajánlom) imádkozik így a főszereplő hétéves kislány, aki nem vallásos családban nevelkedett, majd bentlakásos egyházi iskolába kerülve megpróbál értelmet adni a számára ismeretlen szavaknak.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.