Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
interjúk

Laci doki rendelője

A hétvégén baleset volt nálunk, csak egy kicsi, de egy csapásra megváltozott minden körülöttünk. Aztán szerencsés kimenetele lett, de megérintett, milyen nehéz lehet, ha baj van a gyerek egészségével. Sárvári Töttös Györgyi Szuperhős Szakszerviz című könyve a betegségben, kórházban lévő gyerekeknek és szüleiknek segít feldolgozni a traumát, átvészelni a nehéz időszakot. De felkészülni, más nehézségeket átvészelni is segít ez a mese, ami gyógyír a testnek, léleknek egyaránt. A Kolibri Kiadónál megjelent könyvről beszélgettem a szerzővel. Györgyi korábbi könyvéről, a Varázspálca Szakszervizről itt olvashattok.

Milyen személyes indíttatásból íródott a Varázspálca szakszerviz és a Szuperhős Szakszerviz könyvek? Miért a kórházas téma?

Az ötlet kötetbeli kreatív eszközök kidolgozójától, Győri Ildikótól származik, akinek a kisfia két éve agyrázkódással, Dr. Kassai Tamás főorvos osztályára került. Tamás és csapata nagyon rég terveztek már egy mesekönyvet, és örömmel vették az együttműködés lehetőségét. Hozzám mi sem áll közelebb, mint a fehér köpenyesek világa: édesanyám orvos, és évekig laktunk egy kórház szolgálati lakásában, gyerekkoromban. Én sosem féltem a kórháztól, orvosok és nővérek között nőttem fel. A könyvben megjelenő Novi nővér, a saját imádott dadusom volt.

Mi a legfontosabb üzenete, feladata ennek a könyvnek?

A felkészítés, az informálás arra, ami egy kórházban történhet velünk, a gyerekünkkel. Minden, amit már kicsit is ismerünk, veszít az ijesztő mivoltából. Ezek kulcsfontosságúak egy olyan különleges, érzelmileg kiélezett helyzetben, amikor a gyerekünket éri baj, és a gyógyulásának egyik alappillére a gyógyítókkal való együttműködés. Ez a könyv a gyermeki fantáziát mozgósítva szuperhősökké avanzsálja a gyerekeket és partnerekké a szülőket.

Gyakorlatilag minden negyedik gyerek érintett valamilyen kisebb-nagyobb balesetben, így cseppet sem egy szűk rétegnek szóló könyvről, sokkal inkább egy hiánypótló mesekönyvről beszélhetünk.

Mennyiben kell a szülőket és mennyiben a gyerekeket támogatni egy-egy ilyen nehéz helyzetben, mint például a betegség és baleset?

Amikor krízisbe kerül valaki - különösen, amikor a gyerekéről van szó - nem tudja előre, hogyan fog reagálni. Magunk is meglepődünk ilyenkor. Van, aki azonnal és profin beleáll a helyzetbe, van, aki összeomlik, más felelőst keres, vagy magát hibáztatja. Azáltal, hogy tudjuk, mindaz, ami történik velünk normális, más is érez hasonlóan, máris segít. Ráadásul a könyvben ilyen helyzetben nagyon ügyesen helytálló szülőket ismerhetnek meg a meséket felolvasó, talán kissé ijedt szülők. Azt gondolom, mikor olvassák a könyvet, ezeken a karaktereken keresztül van kibe kapaszkodni.

Hogyan hat egy ilyen mese, egy a hétköznapi valóságot feldolgozó történet, egy traumában lévő gyerekre, családra? És miért fontos ezzel megismerkednie egy egészséges gyereknek, aki nem élt át ehhez hasonló helyzetet?

Dr. Kassai Tamás emelte ki, mikor a könyvről beszélt, hogy nekik a gyógyítás során sokkal könnyebb dolguk van, ha van már valami alap az érintett félben, gyerekben, családban. Hisz így már tudja, jó helyen van a kórházban, tudja, nagyjából mire számíthat, a szülő nyugodtabb, és általa a gyerek is megnyugszik, megnyugtatható. Amúgy a saját gyerekeimmel is az a tapasztalatom, hogy érdeklik őket az "orvosos" történetek. Ha Boribon beteg, vagy ha Bogyónak fülgyulladása van, a történetük akkor is érdekes, mikor épp nem vagyunk érintettek. Apró balesetek mindenkit érnek: a kisgyerek kezére csukja az autó ajtaját, megkarmolja a macska, elesik a biciklivel és még sorolhatnám. Ha a kezelés túlmutat az otthoni megoldásokon, ami majdnem minden családban előfordult már, felkészültebben állunk helyt családként ebben a nehéz helyzetben.

Ez a történet a direkt balesetek, betegségek „gyógyítására” használható csak, vagy egyéb nehézség, lelki folyamat, szorongás kezelésére is hatásos indirekt módon? Hogyan hat a mese gyógyító folyamata?

A mese mindig gyógyít, ebben őszintén hiszek. Három kisfiam van, akiknek rengeteg mesét olvasok, és sok mesét is nézünk. Még saját magamra vonatkoztatva is érzem, mennyire felszabadító belefeledkezni a mesék világába. A mesében valaki mással történik meg az, amitől mi tartunk, ami előttünk áll, de az érzések, amikkel kísérjük a történetet, azok a sajátjaink. Varázslatos, nem?

Mit tegyünk, ha a történet kapcsán a gyerekünknek szélsőséges reakciói vannak? Mennyire erőltessük, vagy tegyük el, ha a gyerek fél, megrendül, aggódni kezd a történet folyamán, vagy az ellenkezője jelenik meg, túlzott érdeklődést, kötődést mutat a téma, a könyv iránt?

Ezt érdemes rugalmasan kezelni. Erőltetni semmit sem szabad! Ha sokszor kéri a gyerek a mesét, okkal teszi. Akárcsak a játékkal, a történet újra és újra elolvasásával is oldódik a feszültség.

Ezek a reakciók jelentenek-e valamit, amivel szülőként kiemelten foglalkoznunk kell?

Engem meglepne, ha szülőként olyan reakciót tapasztalnánk, amit a jól ismert gyerekünk addig nem, de ennek a könyvnek a hatására produkál.

A lelki folyamatok feldolgozás szempontjából az egyben olvasás vagy a részekre bontás előnyösebb?

Csak a kisgyerek befogadóképessége és a kíváncsisága szabhat határt. A terjedelme alapján egyszerre is "felfalható".

Milyen korosztály számára működik jó módszerként a gyógyító mese? Illetve ezt a könyvet milyen korosztálynak ajánlja?

A gyógyító mesék minden korosztálynál működnek. A szavak erősek, akkor is, ha nem látszanak. A Szuperhős Szakszerviz olvasói már óvodások is lehetnek.

Közösségi, óvodai, iskolai környezetben javasolt-e ennek a mesének a feldolgozása? Ha igen, milyen eszközökkel, módszerekkel?

Mindenképp! Egyszerűen olvassuk fel nekik, és beszélgessünk a történetekről, a hozzájuk kapcsolódó személyes eseményekről, érzésekről! A gyógyítók világával a kapcsolatunk napi és élő kell, hogy legyen, Természetes része az életünknek az orvosokkal, nővérekkel való partneri kapcsolat. A saját gyerekorvosunk, Dr. Kollár László például különlegesen sok energiát fordít a hozzá tartozó családokkal, gyerekekkel való kapcsolat erősítésére. Ha csak egy oltásra megyünk hozzá, akkor is mind a három fiam jön, mert egyik sem hagyná ki, hogy játsszon egy nagyot Laci doki cseppet sem klasszikus, sokkal inkább játszóházra hasonlító rendelőjében, ahol terrárium, akvárium, rajzkiállítás és mindig lehengerlő közvetlenség és széles mosoly várja őket. A legegyszerűbb látogatás is kétórás, és ez a bizalom az, amiért a kellemetlen beavatkozások sem riasztják meg a gyerekeket. A könyv missziója is hasonló: minőségi kapcsolatot épít a családok és a gyógyítók között.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Testvérharc és szövetség
iskola, óvoda

Testvérharc és szövetség

“Testvérem vagy! És röhögök, mert nem tehetsz ellene semmit!” Akinek van testvére, tudja mennyire összetett, több rétegű és kiismerhetetlen még a szereplőknek is a testvérek viszonya. Mert imádjuk és egyben gyűlöljük is egymást, versengünk és azonosulunk, támogatjuk és akadályozzuk egymást. Persze életkorunk, tapasztalataink és vérmérsékletünk szerint.

Laci doki rendelője
interjúk

Laci doki rendelője

A hétvégén baleset volt nálunk, csak egy kicsi, de egy csapásra megváltozott minden körülöttünk. Aztán szerencsés kimenetele lett, de megérintett, milyen nehéz lehet, ha baj van a gyerek egészségével. Sárvári Töttös Györgyi Szuperhős Szakszerviz című könyve a betegségben, kórházban lévő gyerekeknek és szüleiknek segít feldolgozni a traumát, átvészelni a nehéz időszakot. De felkészülni, más nehézségeket átvészelni is segít ez a mese, ami gyógyír a testnek, léleknek egyaránt. A Kolibri Kiadónál megjelent könyvről beszélgettem a szerzővel. Györgyi korábbi könyvéről, a Varázspálca Szakszervizről itt olvashattok.

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk
határon túl

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk

A szülő dolga a tanítás. Az életre való felkészítés. Segítenünk kell eligazodni az élet bonyolult és szövevényes rendszerében, tapasztalatainkkal praktikus és kivitelezhető megoldásokat kell átadnunk. De gondolunk-e arra, ahogy mi mit tanulunk mindeközben?

Ne sürgesd felnőni! Hagyjuk gyereknek lenni gyerekeinket!
ajánló

Ne sürgesd felnőni! Hagyjuk gyereknek lenni gyerekeinket!

A fejlett országokban született gyerekek jóval nagyobb súllyal születnek és a későbbiekben is magasabbak, fejlettebbek, gyorsabban érők lesznek, mit 60-80 évvel korábban született társaik. Hamarabb serdülnek, idősebbnek néznek ki és felnőttesebb játékokkal játszanak. Mit tehetünk mi, a szüleik, hogy lelassítsuk ezeket a folyamatokat? Kell-e tennünk ez ellen?

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.