Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Hogyan szerettesd meg a sportot?

A mindennapi tudatos mozgás, a sport, a testünk karbantartása nagyon fontos tudás. Fontosabb, mint első ránézésre hinnénk! Nem a versenysport, a látványos testépítés, hanem a test és lélek harmóniája. Ami nélkül nincs kiegyensúlyozott élet. Hogyan szerettesd meg? Szeresd Te is!

A gyerekek számára minden életkorban rendkívül fontos a rendszeres mozgás. A felnőtteknek is. De ha nem vagy élsportoló, azt hogy hogyan építsd bele a mindennapjaidba, tanulni kell, legalábbis kell, hogy mintáid legyenek. Nekünk szülőknek, akiknek nincsen erre mintánk, magunknak kell kialakítani az életünkben olyan helyzeteket, amelyek lehetőséget adnak a rendszeres testedzésre. Ez azon túl, hogy számunkra is nagyon fontos, a gyerekeink számára is mintát ad, amihez még ha nem is csatlakoznak azonnal, de az élethez hozzátartózó, szorosan kapcsolódó tevékenységgé alakul. És jó esetben felnőtt korukra ezt továbbviszik.

Manapság, az életünk felét végigüljük. A gyerekeink napi 12-14 órát ülnek. Az iskolában, a tanulni valójuk felett, a kütyük, a tv előtt. Mindennapi testnevelés órán kötelező mozgás zajlik, 45 percben. (mínusz öltözés, lógás) szünetekben 10-10 percre folyosón, udvaron séta, szaladgálás. Jobb helyeken délután van másfél, két órás szabad játék, ahol talán még mozgásra is sor kerülhet. Gondos szülő elviszi a gyerekét iskola után még egy játszótérre, de az sem tud több lenni, mint másfél óra. Ez a legideálisabb esetben is 295 perc egy napból. Azaz maximum 5 óra, de akkor már nagyon jó fejek vagyunk és nem hordjuk különórákra a gyereket.

Pedig a megfelelő mennyiségű és minőségű mozgás, sport a gyerekek idegrendszeri, lelki, mentális és gondolkodási képességeit is fejlesztik, edzik, karban tartják. A fizikai erőnlét, az egészség szempontjából is nagyon fontos. Hozzájárul a megfelelő mennyiségű és minőségű alváshoz, a táplálkozáshoz, az anyagcseréhez, az immunrendszer működéséhez.

Az örömmel és élvezettel végzett felhőtlen, tét nélküli sportolás, ami nem kívülről jött nyomás, hanem belső vágy, szükséglet, amikor saját magamnak állítok fel célokat, elvárásokat, magammal versenyzek, magamat kell legyőznöm, egy magasabb szintű, tudatos gondolkodást, életvitelt jelent. Ezzel könnyebb szembenéznem a nehézségekkel, a stresszel, a kihívásokkal. Bátor és hiteles leszek, hinni fogok magamban és megtanulok küzdeni a céljaimért. Sportolás közben az ember rendezi a gondolatait. Feldolgozza az őt ért élményeket, higgadtabbá, rendezettebbé tud válni. Kimunkálhat közben megoldásokat, új gondolatokat, serkenti a kreativitását.

A nyári hetekben, vidéki, balatoni kis faluban futok reggelente, ahol persze a helyiek érdeklődve néznek, még ha nem is szokatlan látvány a sportoló nyaraló. Néhány hete, rendszeresen találkozom egy testvérpárral, akik az egyik kisbolt előtt játszanak a kavicsokkal. A 3 éves kislány minden nap megszólít: Te miért sportolsz? Először zavarba jöttem a kérdéstől. Mit is válaszolhatnék így futtomban, röviden. Visszakiáltottam neki: hogy fitt legyek! Másnapra már készültem a válasszal, azt mondtam neki, azért futok, hogy egészséges legyek. Aztán napról napra terveztem már a találkozást, mert ő minden reggel úgyanúgy, ugyanazzal a hagsúllyal tette fel a kérdést: te miért sportolsz? És aztán már induláskor is arról elmélkedtem, hogy mit lehet mondani ennek a kicsi lánynak, amit megért, ami egy újabb szempont, vetülete a napi küzdelmeimnek. Azért futok, hogy kitisztuljon a fejem. Hogy rendezzem a dolgaimat. Hogy megtervezzem a feladataimat, tennivalóimat. Hogy elgondolkodjak azokon a dolgokon, amik történtek velem. Hogy csak magammal legyek. Hogy élvezzem a szelet, a napsütést, a reggeli hűvöset. Hogy érezzem minden porciákámat, hogy fájjon a lábam, feszítsen a tüdőm. Hogy izzadjak, fogyjak, hogy elfáradjak. Hogy legyen magammal más élményem is mint a fejben való gondolkodás. Hogy boldog legyek utána, amikor megérkezem. Hogy újabb útvonalakat, hosszabb távokat, jobb teljesítményeket érjek el.

Ezzel a kislánnyal való találkozásom ráébresztett arra, mennyire fontos, hogy tudatosan végezzük még a legegyszerűbb tevékenységeinket is. Hiszen annyi minden fontos és hasznos üzenet, tudás áll emögött. Amit át kell adnunk a gyerekeinknek. Egyrészt mert kíváncsiak rájuk, másrészt pedig mert új utakat nyitunk, hogy továbblépjenek a mi megszokásainkon, hogy tovább fejlesszék a mintáinkat.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
A rossz gyerek
iskola, óvoda

A rossz gyerek

Az osztályban van egy rossz gyerek. Mindenki szerint rossz. Piszkálja a gyerekeket, belerúg a lányokba, zavarja az órát.

Képzeletbeli történet!

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Öt gyerek anyjának lenni
határon túl

Öt gyerek anyjának lenni

Egy barátnőm barátnője külföldön él a családjával. Öt gyermeke van, és azt hiszem azt csak Ő tudja, hogy ez mit jelent. De akármit is jelentsen, egy biztos, hogy ő ezt élvezi. Ezt onnan tudom, hogy a barátnőm egy ideje meséli, hogy Joli – ő a bizonyos – a facebookon kis posztokban megosztja a családja történeteit. Szórakoztató és tanulságos, néha könnyeket csal a szemébe, néha pedig elgondolkodtató. Egy biztos, hogy mindarról sajátos képe van, és sok gyereken kipróbált tapasztalata, amivel mi is szembesülünk a hétköznapjainkban. És akkor arra kértük Jolit, hogy néhány történetét mesélje el itt is.

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?
ajánló

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?

Bevallom, én soha. Ahogy a fénysebességről sem nagyon jut eszembe és az univerzum bár időnként szóba kerül, nagyon sokat nem tudok róla. Ezért is álltam kicsit értetlenül a mini sorozat előtt, amit ma ajánlok nektek. Mert hogy ezek a mesekönyvek erről szólnak. És aztán a szerző, Farkas Robi olyan jó kis válaszokat adott a kérdéseimre, hogy elkezdett érdekelni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.